czwartek, 18 kwietnia 2024 10:46
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

To będzie odrzański jamnik

Duża barka o długości 70 metrów i szerokości dziewięciu powstaje w Stoczni Koźle. To prototypowy model, który w przyszłości ma być wykorzystywane do żeglugi po Odrze. Jednostka będzie w stanie przetransportować 42 kontenery. To, jak na krajowe warunki, spore przedsięwzięcie techniczne.
To będzie odrzański jamnik

Autor: Foto: materiały inwestora

Rudolf Kowalczyk, prezes Stoczni Koźle przyznaje, że w przeszłości zbudowano już dwie lub trzy podobnej wielkości barki zbiornikowe. Powstały one jeszcze w latach 70., kiedy kozielska stocznia była przedsiębiorstwem państwowym. Obecna barka to prototyp, budowany w ramach projektu badawczo-rozwojowego. Uzyskane dane posłużą do opracowania dokumentacji barki o większej długości w porównaniu z tymi, które obecnie pływają po Odrze i przystosowanej do IV klasy drogi wodnej, czyli o szerokości do 12 metrów. Ów prototyp otworzy drogę do masowej produkcji takich barek w przyszłości. Jest to konieczne, gdyż w opinii wielu ekspertów, Odra jest i za wąska i za płytka dla potężnych jednostek, których parametry trzeba dopasować do obecnych warunków żeglugowych.
 

- Na podstawie badań tej barki, będzie można stworzyć odpowiednią dokumentację, dostosowaną także do warunków, które pojawią się w przyszłości - wyjaśnia Rudolf Kowalczyk. Kozielska stocznia buduje jednostkę we współpracy z Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki. Wartość całego projektu sięga 15 mln zł, z czego 10 mln zł to grant przyznany na wyprodukowanie barki i przeprowadzenie stosownych badań. Wszystko z myślą o wprowadzeniu nowoczesnych i praktycznych rozwiązań, które mają przyczynić się do rozwoju żeglugi na Odrze. Prezes firmy nie ukrywa, iż liczy na to, że jeśli Stocznia Koźle należycie wywiąże się z tego zadania, to w przyszłości zaowocuje to zleceniami na budowę kolejnych takich jednostek.


- Tym bardziej, że pewne zastosowane tu innowacyjne rozwiązania będą nasze. Raczej nie będziemy zabiegać o ich opatentowanie, ale oczywiście znajdą one swoje miejsce w naszej dokumentacji - zapewnia Rudolf Kowalczyk.
 

Z uwagi na przeszkody
 

Projektanci nie zapomnieli między innymi o ekologii, gdyż silniki jednostki zasilane będą nie tylko dieslem, ale i skroplonym gazem (LNG). Barka będzie również wyposażona w praktyczny system balastowania, co przy transporcie dwóch rzędów kontenerów i potrzebie przynurzenia jednostki - choćby z uwagi na liczne przeszkody w postaci konstrukcji mostowych - może okazać się bardzo przydatnym rozwiązaniem. Z wielu opracowań naukowych wynika, że podniesienie parametrów Odrzańskiej Drogi Wodnej  i docelowe uzyskanie IV klasy żeglowności (międzynarodowej) jest nierealne i wymaga podnoszenia mostów, o innych nakładach nawet nie wspominając. Jednak na początku października 2014 r. do zdewastowanego kozielskiego portu przybiła wypełniona kontenerami barka wraz ze specjalistycznym sprzętem do mierzenia głębokości dna rzeki. Rada Kapitanów, czyli stowarzyszenie będące inicjatorem tego ambitnego przedsięwzięcia pod nazwą „Odra Nasza!”, udowodniła, że po Odrze można bez większych problemów żeglować praktycznie od Szczecina do Koźla. Przypomnijmy, że wtedy na pokładzie barki ustawiono dwa rzędy kontenerów, które licząc od lustra wody miały wysokość nieco ponad 5 metrów. Pomimo tego ładunek nie zahaczył o przęsło żadnego mostu znajdującego się trasie odrzańskiego rejsu. Ponadto przy pomocy sonaru, załoga zmierzyła głębokość rzeki i po raz pierwszy w historii stworzyła niezwykle precyzyjną mapę dna Odry. Zdołano więc ustalić, że na ponad 700 kilometrów pokonanej trasy, jedynie dwa kilometry wymagają tak naprawdę solidnego pogłębienia. Niemniej jednak, rozwiązanie dotyczące balastowania jednostki, nad którym pracują obecnie w kozielskiej stoczni, ma swoje uzasadnienie.
 

Śródlądowy przegubowiec
 

Innowacyjny ma być również sposób łączenia barki z pchaczem. Taki zestaw o długości około 130 metrów, może mieć poważny problem z pokonaniem zakoli Odry.
 

- Dlatego też stosujemy i będziemy badać układ łamania takiego zestawu do pewnego kąta, który ułatwi pokonywanie odrzańskich zakoli - wyjaśnia Rudolf Kowalczyk, dodając, że z uwagi na pewne utrudnienia, zakończenie budowy barki przesunie się nieco w czasie. Otóż wprowadzone dyrektywą obostrzenie norm emisji spalin, zaskoczyło nieco dystrybutorów urządzeń. Trudno na przykład znaleźć ofertę na agregaty prądotwórcze, które spełniałby te obostrzone warunki. To oznacza, że realizacja zadania opóźni się. Producenci silników potrzebują więcej czasu na przestawienie produkcji i dopełnienie formalności z instytucjami klasyfikacyjnymi. Pierwotnie budowa barki miała zostać zakończona w październiku tego roku, ale prawdopodobnie projekt zostanie sfinalizowany dopiero w 2020 roku. Obecnie Stocznia Koźle buduje też dwa lodołamacze dla RZGW Warszawa, które będą pływać po Zbiorniku Włocławskim, mając za zadanie kruszyć lód i spełniać tym samym zadania przeciwpowodziowe.
 

- Wcześniej dla Nowej Soli, która przewodziła stowarzyszeniu kilku nadodrzańskich gmin, zbudowaliśmy też dwa statki pasażerskie do obsługi środkowego odcinka Odry - wspomina prezes stoczni, która wcześniej wykonała też dwa zestawy na Wielkie Jeziora Mazurskie, mające za zadanie dbać o utrzymanie szlaków żeglownych.
 

Mowa tu o barkach posiadających dźwig oraz statkach specjalistycznych wyposażonych w echosondę hydrograficzną, umożliwiającą badanie dna szlaku żeglownego. Taki zestaw pływa po akwenach, usuwając z wody np. pnie drzew, wodorosty i wszystko to, co stanowi przeszkodę dla rozwoju turystki i rekreacji w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich. Stocznia Koźle skupia się głównie na rynku krajowym, choć zdarzają się też zlecenia od armatorów zagranicznych. W Koźlu zbudowano m.in. katamaran do obsługi farm rybnych na fiordach norweskich. W tym przypadku chodziło o hodowlę łososia.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: KaliTreść komentarza: Oczywiście że brudna kampania . Bo na przykład osiem gwiazdek to bardzo ale to bardzo czysta kampania. Tak czysta że... że... aż strach!Data dodania komentarza: 18.04.2024, 10:20Źródło komentarza: Brudna kampania wyborcza przed drugą turą w Kędzierzynie-KoźluAutor komentarza: MirosławTreść komentarza: Brawo wyborcy PO w Kędzierzynie -Koźlu ! Dzięki wam Będziemy wkrótce gościć tysiące "lekarzy i inżynierów" którzy nie przydadzą się naszym zachodnim sąsiadom a ubogacą Wasze żony i córki. Dzięki Wam i wybranej przez Was opcji politycznej wielu utraci własne domy dzięki dyrektywie budynkowej. Dzięki Wam wkrótce złoty zostanie zastąpiony walutą euro co pogrąży Polskę gospodarczo. Dzięki Wam wkrótce pożegnamy nasze poczciwe samochody. Dzięki Wam większość będzie wkrótce szukać jakiejkolwiek pracy . I tak dalej... i tak dalej... Najważniejsze że uśmiechnięte osiem gwiazdek i małpia zemsta. Smutno pozdrawiam.Data dodania komentarza: 18.04.2024, 10:15Źródło komentarza: Większość to stabilizacja! Druga tura wyborów samorządowychAutor komentarza: wujek dobra radaTreść komentarza: No w sumie jest to jakiś pomysł na biznes dla rolnika. Narzekają na Unię, że daje dotacje, że każe zmniejszyć pestycydy. A tu pomysły leżą na ulicy, wystarczy ogrodzić hektar ziemi niskiej klasy i kasować za kota, chomika i psa. Robić skrzynki, trumny zimą, zagrać Brukseli na nosie bezcenne.Data dodania komentarza: 18.04.2024, 09:15Źródło komentarza: Czy w Kędzierzynie-Koźlu powstanie cmentarz dla zwierząt?Autor komentarza: WeronikaTreść komentarza: prowadzę niewielką firmę, przez jakiś czas mieliśmy przejściowe problemy, kontrahenci mieli duże opóźnienia w płatnościach, a trzeba było opłacić pracowników, pomogła nam, błyskawicznie udało się zdobyć środkiData dodania komentarza: 18.04.2024, 09:09Źródło komentarza: Faktoring a szybka reakcja na nagłe wzrosty popytuAutor komentarza: MirekTreść komentarza: Akcja może faktycznie fajna, ale taka na pokaz. Szkoda że zrobiona tylko dla Śródmieścia i Piastów. Zapominacie że K-Koźle z wschodu na zachód to prawie 30km i ludzie ze Sławięcic mają się tłuc przez pół miasta by dostać sadzonkę? Zróbcie taką akcję dla każdego osiedla, bo cel naprawdę jest słuszny.Data dodania komentarza: 18.04.2024, 09:00Źródło komentarza: Znowu będzie można wymienić elektrośmieci na sadzonkiAutor komentarza: doktor inżynierTreść komentarza: Podaj mi miasto rangi KK, które nie traci mieszkańców. KONKRETNIE !!!Data dodania komentarza: 18.04.2024, 08:55Źródło komentarza: Brudna kampania wyborcza przed drugą turą w Kędzierzynie-Koźlu
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 6°CMiasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1013 hPa
Wiatr: 14 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna