Środa, 16.01.2019
ceratizit
ceratizit
ceratizit

Sylwester w kinie "Twierdza"

  • 29.12.2018, 09:30 (aktualizacja 29.12.2018 10:16)
  • Ł
Sylwester w kinie "Twierdza"
Miejski Ośrodek Kultury w Kędzierzynie-Koźlu zaprasza pokaz spektaklu "Don Kichot" do Kina "Twierdza".

31 grudnia w Sylwestra nie lada wydarzenie w Kinie "Twierdza". O godz. 20.30 MOK zaprasza na retransmisję z Teatru Bolszoj w Moskwie. Zobaczymy spektakl baletowy pt. "Don Kichot". Bilety w cenie 30 zł do nabycia w kasach kin i systemie sprzedaży on-line.

 

Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się także bohaterem widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego carskich teatrów – Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach choreograficznych i reżyserskich. Niedawno swoją wersję wznowił – w nowych kostiumach i dekoracjach – Aleksiej Fadejeczew. Barwne i wesołe widowisko tak spodobało się widzom transmisji kinowych na całym świecie, ze w tym sezonie powraca jako retransmisja.



Melomani kochają baletowe komedie, a najbardziej „Don Kichota”. Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Kitri, córka oberżysty, kocha z wzajemnością biednego cyrulika Basilia, ale ojciec chce ją wydać za bogatego szlachcica. Na szczęście sprytny Basilio i rezolutna Kitri z pomocą błędnego rycerza Don Kichota oraz jego giermka Sancho Pansy wywiodą ojca dziewczyny w pole i otrzymają rodzicielskie błogosławieństwo. Pierwszą wersję choreograficzną „Don Kichota” do melodyjnej muzyki Minkusa stworzył Marius Petipa, ojciec XIX-wiecznego baletu rosyjskiego; nie mogło więc zabraknąć wielkiej sceny z udziałem zjaw i driad, znanej jako „Sen Don Kichota”.

 

Za klasyczną tradycją wystawiania „Don Kichota” podążył wiernie choreograf Aleksiej Fadejeczew, po raz kolejny realizując to pełne humoru i brawurowego tańca arcydzieło. Z dwóch alternatywnych wersji zakończenia (moskiewskiego – z zabawą na rynku Barcelony i petersburskiego – z balem w książęcym zamku) Fadejeczew wybrał to drugie, pełne elegancji. W tej właśnie finałowej scenie znajduje się popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, rozbudowane do większej formy grand pas przez włączenie pomiędzy tańce Kitri i Basilia wariacji dwóch solistek.

 

Wykonanie tego popisowego fragmentu i całego baletu, najeżonego technicznymi trudnościami, a jednocześnie wymagającego naturalnej, komicznej gry aktorskiej, stawia olbrzymie wymagania przed tancerzami. Oprócz mistrzostwa tanecznego muszą odznaczać się sceniczną charyzmą i osobowością. Tego nie brakuje w wykonaniu baletu Teatru Bolszoj. Jako Kitri w zarejestrowanym spektaklu wystąpiła Jekaterina Krysanowa, którą podziwialiśmy jako kapryśną Kasię w „Poskromieniu złośnicy”, zaś sprytnym Basiliem jest Siemion Czudin, artysta perfekcyjny technicznie.

Ł

Zdjęcia (3)

Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe