Przed postępem nie uciekniemy

  • 30.01.2020, 21:12
  • ANKO
Przed postępem nie uciekniemy Umowa o przyznaniu dofinansowania została podpisana w Warszawie m.in. przez prezydenta Kędzierzyna-Koźla, Sabinę Nowosielską Foto: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
Kiedy przesiądziemy się do samochodów elektrycznych? Szybciej, niż się tego spodziewamy - przekonują eksperci. Elektromobilność należy do kluczowych trendów dla branży motoryzacyjnej i trzeba się do niej dobrze przygotować. Ma temu służyć m.in. spotkanie konsultacyjne w ramach przygotowywanej „Strategii Rozwoju Elektromobilności Miasta Kędzierzyn-Koźle do 2035 roku”.

Spotkanie to jest adresowane do wszystkich zainteresowanych tematyką smart city, motoryzacji oraz nowoczesnych rozwiązań w przestrzeni miasta.

- W trakcie spotkania omówiony zostanie temat elektromobilności. Przedstawimy założenia przygotowywanej dla miasta strategii, skonsultujemy  kluczowe zagadnienia oraz zbierzemy uwagi i pomysły na działania. Spotkanie jest zaplanowane na czwartek 6 lutego o godz.16.15 w Miejskiej Bibliotece Publicznej, Rynek 3, sala na II piętrze - informuje Beata Sęk inspektor z Wydziału Strategii, Rozwoju i Środków Pomocowych Urzędu Miasta Kędzierzyn-Koźle.

Światowe trendy

Państwa należące do Unii Europejskiej oraz najbardziej rozwinięte gospodarki w Azji i Ameryce Północnej, kładą coraz większy nacisk na rozwój  rynku samochodów elektrycznych. Opinia, że samochody elektryczne są lepsze od pojazdów spalinowych i hybrydowych zyskuje coraz większe grono zwolenników. Słabym punktem tych aut są póki co akumulatory. Te jednak z roku na rok stają się coraz lepsze, co dobrze rokuje na przyszłość dla tego segmentu branży motoryzacyjnej. 
 
Samochody elektryczne przestają być fanaberią, a coraz więcej producentów zapowiada kolejne modele. Liczba produkowanych samochodów elektrycznych rośnie w zawrotnym tempie. Stoimy przed wielką rewolucją. Eksperci przekonują, że to największa zmiana od chwili, gdy rozpoczęła się masowa produkcja samochodów na początku XX wieku. Elektromobilność należy do kluczowych trendów w branży motoryzacyjnej. Jednocześnie ma ona kluczowy wpływ na firmy z sektora rafineryjnego, producentów i dystrybutorów energii oraz na wiele innych podmiotów, które muszą dostosować się do nowych realiów, aby przetrwać na rynku.

Elektromobilna Polska

Niebawem niektóre koncerny motoryzacyjne zaproponują e-auta, które będą kosztować poniżej 30 tys. zł, co sprawi, że staną się one dużo bardziej powszechne w naszym kraju niż obecnie. Rządowy projekt zakładający, że w 2025 r. w Polsce będzie milion aut elektrycznych jest wciąż nierealny. Cały czas (choć zbyt wolno) rozbudowywana jest jednak sieć stacji doładowań. Dziś jest ich zaledwie kilkadziesiąt w całym kraju. Do 2022 r. ma ich być 500.

Czy sytuacja, w której na polskich drogach zaczną dominować auta elektryczne, oznacza konieczność zamykania stacji benzynowych? Niekoniecznie, gdyż 20 lat temu nie brakowało obaw przed napędem LPG. Dziś w Polsce funkcjonuje już 4,5 tys. stacji LPG. Podobna droga czeka elektromobilność, przy czym nie sposób w krótkiej perspektywie czasowej odejść od tradycyjnych paliw i zastąpić je Odnawialnymi Źródłami Energii (OZE). Prawdopodobnie w 2040 r. świat będzie potrzebował ok. 40% energii elektrycznej więcej niż ma to miejsce obecnie. Zaspokojenie tych potrzeb wydaje się wręcz nierealne. Ropa nadal więc będzie potrzebna, choć zapewne w mniejszej skali.

Na naszym podwórku

Przypomnijmy, że 17.10.2019 r.  gmina Kędzierzyn-Koźle podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na opracowanie „Strategii Rozwoju Elektromobilności Miasta Kędzierzyn-Koźle do roku 2035”. Przyjęcie strategii i jej wdrożenie pozwoli obok usprawnienia ruchu miejskiego, ograniczyć niską emisję i poziom hałasu generowanego przez transport w mieście. Na opracowanie dokumentu oraz działania informacyjno-promocyjne miasto otrzymało dotację w wysokości 100% wartości zadania, tj. 30.188 zł.

Z biegiem lat jeżdżące po naszych ulicach samochody z silnikami spalinowymi zostaną zastąpione pojazdami o napędzie elektrycznym, gazowym (na gaz sprężony lub skroplony) lub wodorowym. W mieście powstanie nowa infrastruktura, jak chociażby stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Te zmiany stają się powoli rzeczywistością, m.in. za sprawą ustawy z 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nałożyła ona na samorządy miast, zamieszkałych przez ponad 50 tysięcy mieszkańców konkretne obowiązki.

Takie jak konieczność stopniowego zwiększenia udziału pojazdów elektrycznych we flocie pojazdów służbowych do 30 % (najpóźniej do 1 stycznia 2025 roku); pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym wykorzystywanych do zadań publicznych do 30 % (do 1 stycznia 2025 roku) oraz autobusów zeroemisyjnych we flocie pojazdów komunikacji miejskiej do 30% (na dzień 1 stycznia 2028 roku).

Podpisana umowa

Pierwsze kroki zostały już poczynione. Dziś w Warszawie podpisano 10 kolejnych umów z beneficjentami POIiŚ na dofinansowanie 95 nowoczesnych, elektrycznych, zeroemisyjnych autobusów, ładowarek plug-in oraz stacji ładowania i pantografów. Nasze miasto znalazło się w wąskim gronie beneficjentów, którzy otrzymali dofinansowanie na zakup w pełni ekologicznych autobusów elektrycznych. To potężny zastrzyk finansowy dla kilkunastu miast i spółek komunalnych na zakup tych pojazdów.

Przedsięwzięcie wpisuje się w opracowywaną przez gminę strategię rozwoju elektromobilności. Dzięki temu miejski transport będzie jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska. Wniosek przygotowany przez Urząd Miasta w Kędzierzynie-Koźlu został wysoko oceniony przez specjalistów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które rozdysponowało wsparcie unijne na zakup elektrobusów dla 13 podmiotów.

W znakomitej większości są to spółki komunalne. Wnioski, które pozytywnie przeszły ocenę, mogą liczyć na granty unijne w wysokości 460.156.957,96 zł. W gronie szczęśliwców znalazły się miasta: Kędzierzyn-Koźle, Szczecin, Opole, Zielona Góra, Gorzów Wielkopolski oraz spółki: MPK w Poznaniu, PKM w Gliwicach, PKA w Gdyni, MZK w Malborku, MPK w Radomiu, MZK w Pile, PKM w Sosnowcu i MPK w Krakowie. Wszyscy beneficjenci otrzymali aż 85% dofinansowania do składanych projektów.

W przypadku Kędzierzyna-Koźla w grę wchodzi zakup dwóch elektrycznych autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą do ładowania. Całość kosztować ma niespełna 6,8 mln zł., z czego ponad 4,6 mln zł. to dotacja unijna.

 

ANKO

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe