sobota, 20 kwietnia 2024 04:22
Reklama
Reklama
Reklama

Przed postępem nie uciekniemy

Kiedy przesiądziemy się do samochodów elektrycznych? Szybciej, niż się tego spodziewamy - przekonują eksperci. Elektromobilność należy do kluczowych trendów dla branży motoryzacyjnej i trzeba się do niej dobrze przygotować. Ma temu służyć m.in. spotkanie konsultacyjne w ramach przygotowywanej „Strategii Rozwoju Elektromobilności Miasta Kędzierzyn-Koźle do 2035 roku”.
Przed postępem nie uciekniemy
Foto: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

Autor: Umowa o przyznaniu dofinansowania została podpisana w Warszawie m.in. przez prezydenta Kędzierzyna-Koźla, Sabinę Nowosielską

Spotkanie to jest adresowane do wszystkich zainteresowanych tematyką smart city, motoryzacji oraz nowoczesnych rozwiązań w przestrzeni miasta.

- W trakcie spotkania omówiony zostanie temat elektromobilności. Przedstawimy założenia przygotowywanej dla miasta strategii, skonsultujemy  kluczowe zagadnienia oraz zbierzemy uwagi i pomysły na działania. Spotkanie jest zaplanowane na czwartek 6 lutego o godz.16.15 w Miejskiej Bibliotece Publicznej, Rynek 3, sala na II piętrze - informuje Beata Sęk inspektor z Wydziału Strategii, Rozwoju i Środków Pomocowych Urzędu Miasta Kędzierzyn-Koźle.

Światowe trendy

Państwa należące do Unii Europejskiej oraz najbardziej rozwinięte gospodarki w Azji i Ameryce Północnej, kładą coraz większy nacisk na rozwój  rynku samochodów elektrycznych. Opinia, że samochody elektryczne są lepsze od pojazdów spalinowych i hybrydowych zyskuje coraz większe grono zwolenników. Słabym punktem tych aut są póki co akumulatory. Te jednak z roku na rok stają się coraz lepsze, co dobrze rokuje na przyszłość dla tego segmentu branży motoryzacyjnej. 
 
Samochody elektryczne przestają być fanaberią, a coraz więcej producentów zapowiada kolejne modele. Liczba produkowanych samochodów elektrycznych rośnie w zawrotnym tempie. Stoimy przed wielką rewolucją. Eksperci przekonują, że to największa zmiana od chwili, gdy rozpoczęła się masowa produkcja samochodów na początku XX wieku. Elektromobilność należy do kluczowych trendów w branży motoryzacyjnej. Jednocześnie ma ona kluczowy wpływ na firmy z sektora rafineryjnego, producentów i dystrybutorów energii oraz na wiele innych podmiotów, które muszą dostosować się do nowych realiów, aby przetrwać na rynku.

Elektromobilna Polska

Niebawem niektóre koncerny motoryzacyjne zaproponują e-auta, które będą kosztować poniżej 30 tys. zł, co sprawi, że staną się one dużo bardziej powszechne w naszym kraju niż obecnie. Rządowy projekt zakładający, że w 2025 r. w Polsce będzie milion aut elektrycznych jest wciąż nierealny. Cały czas (choć zbyt wolno) rozbudowywana jest jednak sieć stacji doładowań. Dziś jest ich zaledwie kilkadziesiąt w całym kraju. Do 2022 r. ma ich być 500.

Czy sytuacja, w której na polskich drogach zaczną dominować auta elektryczne, oznacza konieczność zamykania stacji benzynowych? Niekoniecznie, gdyż 20 lat temu nie brakowało obaw przed napędem LPG. Dziś w Polsce funkcjonuje już 4,5 tys. stacji LPG. Podobna droga czeka elektromobilność, przy czym nie sposób w krótkiej perspektywie czasowej odejść od tradycyjnych paliw i zastąpić je Odnawialnymi Źródłami Energii (OZE). Prawdopodobnie w 2040 r. świat będzie potrzebował ok. 40% energii elektrycznej więcej niż ma to miejsce obecnie. Zaspokojenie tych potrzeb wydaje się wręcz nierealne. Ropa nadal więc będzie potrzebna, choć zapewne w mniejszej skali.

Na naszym podwórku

Przypomnijmy, że 17.10.2019 r.  gmina Kędzierzyn-Koźle podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na opracowanie „Strategii Rozwoju Elektromobilności Miasta Kędzierzyn-Koźle do roku 2035”. Przyjęcie strategii i jej wdrożenie pozwoli obok usprawnienia ruchu miejskiego, ograniczyć niską emisję i poziom hałasu generowanego przez transport w mieście. Na opracowanie dokumentu oraz działania informacyjno-promocyjne miasto otrzymało dotację w wysokości 100% wartości zadania, tj. 30.188 zł.

Z biegiem lat jeżdżące po naszych ulicach samochody z silnikami spalinowymi zostaną zastąpione pojazdami o napędzie elektrycznym, gazowym (na gaz sprężony lub skroplony) lub wodorowym. W mieście powstanie nowa infrastruktura, jak chociażby stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Te zmiany stają się powoli rzeczywistością, m.in. za sprawą ustawy z 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nałożyła ona na samorządy miast, zamieszkałych przez ponad 50 tysięcy mieszkańców konkretne obowiązki.

Takie jak konieczność stopniowego zwiększenia udziału pojazdów elektrycznych we flocie pojazdów służbowych do 30 % (najpóźniej do 1 stycznia 2025 roku); pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym wykorzystywanych do zadań publicznych do 30 % (do 1 stycznia 2025 roku) oraz autobusów zeroemisyjnych we flocie pojazdów komunikacji miejskiej do 30% (na dzień 1 stycznia 2028 roku).

Podpisana umowa

Pierwsze kroki zostały już poczynione. Dziś w Warszawie podpisano 10 kolejnych umów z beneficjentami POIiŚ na dofinansowanie 95 nowoczesnych, elektrycznych, zeroemisyjnych autobusów, ładowarek plug-in oraz stacji ładowania i pantografów. Nasze miasto znalazło się w wąskim gronie beneficjentów, którzy otrzymali dofinansowanie na zakup w pełni ekologicznych autobusów elektrycznych. To potężny zastrzyk finansowy dla kilkunastu miast i spółek komunalnych na zakup tych pojazdów.

Przedsięwzięcie wpisuje się w opracowywaną przez gminę strategię rozwoju elektromobilności. Dzięki temu miejski transport będzie jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska. Wniosek przygotowany przez Urząd Miasta w Kędzierzynie-Koźlu został wysoko oceniony przez specjalistów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które rozdysponowało wsparcie unijne na zakup elektrobusów dla 13 podmiotów.

W znakomitej większości są to spółki komunalne. Wnioski, które pozytywnie przeszły ocenę, mogą liczyć na granty unijne w wysokości 460.156.957,96 zł. W gronie szczęśliwców znalazły się miasta: Kędzierzyn-Koźle, Szczecin, Opole, Zielona Góra, Gorzów Wielkopolski oraz spółki: MPK w Poznaniu, PKM w Gliwicach, PKA w Gdyni, MZK w Malborku, MPK w Radomiu, MZK w Pile, PKM w Sosnowcu i MPK w Krakowie. Wszyscy beneficjenci otrzymali aż 85% dofinansowania do składanych projektów.

W przypadku Kędzierzyna-Koźla w grę wchodzi zakup dwóch elektrycznych autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą do ładowania. Całość kosztować ma niespełna 6,8 mln zł., z czego ponad 4,6 mln zł. to dotacja unijna.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Rychu, taki lepszy RyszardTreść komentarza: Zależy ile jest do odziedziczenia....Data dodania komentarza: 19.04.2024, 20:31Źródło komentarza: Francuz szuka śladów swoich bliskich w KędzierzynieAutor komentarza: Skazany czy nie?Treść komentarza: Skazany czy nie?Data dodania komentarza: 19.04.2024, 20:21Źródło komentarza: Brudna kampania wyborcza przed drugą turą w Kędzierzynie-KoźluAutor komentarza: zasilanie ogródkówTreść komentarza: "zasilić ogródki w nowe roślinki." Czaicie? Zasilanie ogródków roślinkami, zer gutData dodania komentarza: 19.04.2024, 20:20Źródło komentarza: Akcja cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. ZDJĘCIAAutor komentarza: RKTreść komentarza: To co on powiedział to ja dawno wiem i więcej wiemData dodania komentarza: 19.04.2024, 16:39Źródło komentarza: Obchodzimy Tydzień dla Serca. Doktor Janusz Prokopczuk opowiada jak o nie dbaćAutor komentarza: د بدلونونو لپاره وختTreść komentarza: Najwyższy czas się obudzić i pogonić POKOlebańców jak najdalej stąd. Ryży jest cztery miesiączki przy korycie a już ludzi zwalniają z zakładów w różnych miastach i rośnie bezrobocie a niektóre firmy zwijają się z Polski. Do tego drożyzna w sklepach i na stacjach paliw. Rachunki za energię już przysłali o 60% droższe od lipca. Głosowali za nielegalnym rmigrantami. Do tego babdyckie i siłowe przejmowanie telewizji i sądownictwa oraz pałowanie i gazowanie łudźi. A to dopiero początek zabawy. Uśmiechnięta Polska się kłania. Tylko to będzie śmiech przez łzy dla większości. Głupot ludziom naobiecywali i żadnych konkretów nie widać. Zajmują się tabletkami i pierdołami |różnej maści. Za dobrze widocznie było niektórym ze sklerozą, bo większość młokosów jeszcze raczkowała jak rudy był wcześniej przy korycie. Muszą to dziadostwo odczuć na sobie, zanim ruszą tą pustą mózgownicą. Jak można wybrać takich nieudaczników do rządzenia krajem. Jedyne co potrafią to wszystko zniszczyć. Nawet wielmożnemu panu nie można pytania zadać, bo chłop furii dostaje. Starych pomyśleć co będzie pod koniec kadencji jak już jest taki bajzel. Banda POKOlebańców.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 16:21Źródło komentarza: Na kogo zagłosujesz w drugiej turze 21 kwietnia? ANKIETAAutor komentarza: WyborcaTreść komentarza: ŚPIJ NARODZIE ZNIEWOLONY TAKI JESTEŚ WCIĄŻ ZMĘCZONY, ŚPIJ NARODZIE SNEM GLUPIEGO, GDY SIĘ OBUDZISZ, NIE BĘDZIE NICZEGOData dodania komentarza: 19.04.2024, 14:06Źródło komentarza: Na kogo zagłosujesz w drugiej turze 21 kwietnia? ANKIETA
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 5°CMiasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1005 hPa
Wiatr: 18 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna