Mogą ruszać z robotami budowlanymi

  • 09.06.2020, 12:32 (aktualizacja 09.06.2020, 13:14)
  • Andrzej Kopacki
Mogą ruszać z robotami budowlanymi foto: ANKO
Wojewoda opolski podpisał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40. Nowy odcinek będzie przedłużeniem istniejącej dwujezdniowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w kierunku autostrady A4. Od ronda jakie powstanie w ciągu DK40 trasa pobiegnie nowym śladem omijając Sławięcice i Ujazd i włączając się z powrotem do DK40 tuż za granicą województw opolskiego i śląskiego.

Inwestycja polega na budowie nowego odcinka drogi krajowej o długości ok. 14,33 km wraz z budową skrzyżowań w postaci rond. Koszt planowanej inwestycji to 272,4 mln zł.

Przypomnijmy, umowę na projekt i budowę północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z wykonawcą inwestycji w październiku 2018 roku. Wspomnianym wykonawcą jest firma Strabag, która zaprojektuje i wybuduje obwodnicę. Uzyskana decyzja umożliwia wykonawcy rozpoczęcie robót budowlanych w terenie, których zakończenie planowane jest na IV kw. 2022 r.

Kilkunastokilometrowy odcinek zlokalizowany jest na terenie województw: opolskiego i śląskiego, w powiatach: kędzierzyńsko-kozielskim, strzeleckim i gliwickim, na terenie gmin: Kędzierzyn-Koźle, Ujazd oraz Rudziniec. Obwodnica znacząco poprawi komunikację tej części Opolszczyzny z autostradą A4.

Od istniejącego odcinka dwujezdniowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla pobiegnie nowa trasa, jednojezdniowa, początkowo z dodatkowym pasem do wyprzedzania, a od niemal połowy odcinka w tradycyjnym układzie z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach. Włączy się do istniejącego przebiegu DK40 na terenie woj. śląskiego.

W ramach inwestycji powstanie 18 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda. Odcinki istniejących dróg w miejscach połączenia z obwodnicą  zostaną przebudowane. Powstaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowie poddana zostanie również infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).

Nowa trasa, przebiegać będzie z dala od terenów zabudowanych, zapewniając komfort ruchu tranzytowego. Po jej ukończeniu z miejskich ulic znikną autocysterny z niebezpiecznymi substancjami, kierujące się do tutejszych kombinatów chemicznych. Realizacja inwestycji poprawi również skomunikowanie terenów inwestycyjnych z autostradą A4, wpływając niewątpliwie na zwiększenie aktywności gospodarczej całego regionu.

Obwodnica Kędzierzyna-Koźla będzie realizowania w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Na ten cel Rząd RP przeznaczył dla Opolszczyzny ponad 1,5 miliarda złotych


Kalendarium
- 15 października 2018 r. - podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę obwodnicy
- 20 listopada 2019 r. - uzyskanie zmienionej  decyzji o  środowiskowych uwarunkowaniach
- 27 stycznia 2020 r. - złożenie wniosku o uzyskanie decyzji ZRID
- 5 czerwca 2020  - uzyskanie decyzji ZRID
- IV kw. 2022 r. - zakończenie robót

Andrzej Kopacki

Zdjęcia (8)

Podpięte galerie zdjęć:

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe