czwartek, 28 marca 2024 21:40
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ważą się losy przyszłej sieci ścieżek rowerowych na Opolszczyźnie

Na 4 listopada zaplanowano konferencję on-line, oficjalnie inaugurującą projekt pn. „Opolskie na rowery”, do udziału w której zaproszono przedstawicieli samorządów lokalnych, zainteresowanych organizacji i środowisk rowerowych. To czas analiz i snucia wizji co do przyszłej sieci ścieżek rowerowych w naszym regionie, powiecie i mieście.
Ważą się losy przyszłej sieci ścieżek rowerowych na Opolszczyźnie

Autor: foto: ANKO

„Opolskie na rowery” to jeden z ostatnich projektów w tej perspektywie finansowej – właśnie się rozpoczyna i potrwa do grudnia 2022 roku. To projekt Zarządu Województwa Opolskiego, a jego celem jest kompleksowe podejście do ścieżek rowerowych w regionie. Wart jest 2,5 miliona złotych.

Jak podkreśla marszałek Andrzej Buła, efektem projektu będzie opracowanie koncepcji zintegrowanej sieci tras rowerowych dla województwa opolskiego. - Po pierwsze ma ona  uporządkować obecny stan infrastruktury rowerowej i rowerowych szlaków w regionie, a po drugie - będzie podstawą do ustalania przebiegu tras rowerowych oraz do projektowania i realizacji przyszłych inwestycji dotyczących rozwoju infrastruktury rowerowej i promocji transportu niskoemisyjnego. Dlatego też niezwykle ważny jest udział w projekcie mieszkańców województwa. - Będziemy więc zapraszać do konsultacji, spotkań i rozmów miłośników i użytkowników dwóch kółek, władz lokalnych, stowarzyszeń i organizacji rowerowych i turystycznych - dodaje Andrzej Buła.

Co z Odrzańską Trasą Rowerową?

Z punktu widzenia nie tylko naszego regionu, ale także powiatu i miasta niezwykle cenna i pożyteczna byłaby realizacja projektu znanego pod nazwą  Blue Velo - Odrzańska Trasa Rowerowa. Jest to częściowo istniejący już szlak rowerowy, biegnący wzdłuż Odry. Ma przebiegać przez obszar 5 województw zachodniej i południowej Polski.
Przypomnijmy, 20 kwietnia 2018 roku podczas Rowerowego Forum Metropolitalnego przedstawiciele pięciu województw (śląskiego, opolskiego, dolnośląskiego, lubuskiego oraz zachodniopomorskiego) podpisali list intencyjny potwierdzający wolę współpracy na rzecz realizacji, promocji i utrzymania Blue Velo - Odrzańskiej Trasy Rowerowej. Zdecydowano wówczas, że częścią trasy będą budowane już przez województwo zachodniopomorskie cztery odcinki ścieżek rowerowych.

Docelowo trasa ma przebiegać przez województwa: śląskie, opolskie, dolnośląskie, lubuskie oraz zachodniopomorskie i liczyć około 750-1000 km. Blue Velo ma mieć połączenie z innymi długodystansowymi trasami rowerowymi w tym: niemiecką Oder-Neisse Radweg oraz europejskimi EuroVelo 9 (Bałtyk - Adriatyk), EuroVelo 10 (Szlak Rowerowy Morza Bałtyckiego) i EuroVelo 13 (Szlak Żelaznej Kurtyny).

Jeszcze 29 maja 2018 roku Zarząd Województwa Dolnośląskiego uchwalił koncepcję sieci głównych tras rowerowych w regionie. Jedną z tras tej koncepcji jest właśnie Blue Velo. Tamtejsze władze planują w związku z tym utworzenie trasy rowerowej po obu stronach Odry: 194 km na prawym brzegu i 198 km na lewym brzegu.

Z kolei 11 lipca 2018 roku Zarząd Województwa Opolskiego przystąpił do konsultacji społecznych projektu dokumentu „Opolska Polityka Rowerowa”, wedle którego Blue Velo ma być podstawową osią rozwoju ruchu rowerowego na Opolszczyźnie.

Jednak w ostatnim czasie można odnieść wrażenie, że władze naszego regionu nie traktują tego projektu priorytetowo. Zachodzi wręcz ryzyko, że w ogóle nie zostanie on zrealizowany. Zapewne zbliżające się konsultacje będą doskonałą okazją do tego, aby przekonać włodarzy Opolszczyzny, że jest to doskonały pomysł. Także z uwagi na potrzebę integracji opolskiej sieci ścieżek rowerowych z tymi, które istnieją już, lub powstają w sąsiednich regionach i państwach. Ewentualna rezygnacja naszego regionu z udziału w tym przedsięwzięciu, oznaczałaby, że województwo opolskie stanowić będzie niechlubną lukę w powstającej trasie Blue Velo. Na Opolszczyźnie projekt ten jest o tyle łatwy do realizacji, że ścieżki rowerowe przebiegałaby po koronie istniejących już wałów przeciwpowodziowych wzdłuż Odry. Oczywiście w tym przypadku mówimy również o wałach w Kędzierzynie-Koźlu i powiecie kędzierzyńsko-kozielskim. Nie trzeba więc chyba nikogo przekonywać, że tutejsi miłośnicy dwóch kółek kibicują bardzo projektowi Blue Velo.

Będą ustalać priorytety

Jak objaśnia kierownik projektu „Opolskie na rowery” Katarzyna Zulska z Departamentu Infrastruktury i Gospodarki UMWO, wypracowana wspólnie koncepcja ma zawierać m.in. wykaz priorytetowych do realizacji inwestycji zapewniających ciągłość bezpiecznych tras rowerowych, miejsc obsługi rowerzystów, miejsc bike&ride oraz spójnego i czytelnego oznakowania. Istotną częścią projektu jest również promocja ścieżek rowerowych, korzystania z nich jako ekologicznej drogi do pracy i miejsc wypoczynkowych oraz zdrowego trybu życia. – Będziemy zatem obecni w mediach, będą kampanie informacyjno-edukacyjne i konkursy dla mieszkańców w każdym wieku. Przygotujemy także mapy i przewodniki prezentujące wybrane trasy rowerowe oraz portal internetowy promujący turystykę w regionie - interaktywną mapę regionu wraz z trasami rowerowymi - mówi Katarzyna Zulska.

- Koncepcja zintegrowanej sieci tras, która powstanie, ma być podstawą do aplikowania o fundusze unijne w perspektywie 2021+. Do współpracy chcieliśmy zaprosić regionalne środowiska rowerowe i samorządy lokalne, żeby to była naprawdę wspólna koncepcja. I wreszcie mieliśmy nadzieję, że w efekcie powstanie ciekawy i atrakcyjny produkt promocyjny, czyli portal internetowy łączący informacje, wydarzenia, atrakcje kulturalne, sportowe i turystyczne województwa opolskiego - kontynuuje Andrzej Buła, zapowiadając zaplanowaną na 4 listopada konferencję on-line, która oficjalnie zainauguruje cały projekt. Do udziału w niej zaproszono przedstawicieli lokalnych samorządów oraz zainteresowanych tym tematem organizacji i środowisk rowerowych.

- Już teraz czekamy na pytania, które zainteresowani mają do nas, autorów projektu i jego realizatorów - kończy marszałek.
Pytania można zgłaszać mailowo, pod adresem [email protected]

Zobacz też PREZENTACJĘ


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
welowelo 28.10.2020 14:16
Jeśli nasz samorząd podejdzie do tematu, tak jak do ławek w kozielskim w parku, to nie ma co snuć planów.

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Babcia z oknaTreść komentarza: Tych z żeglugi najczęściej można zobaczyć na podwórku na Bończyka w kłębach dymu.Data dodania komentarza: 28.03.2024, 20:57Źródło komentarza: Piłkarze z I LO zostali mistrzami powiatuAutor komentarza: HoffmannTreść komentarza: Przypuszczam że to teren zabudowany to jak mogą pędzićData dodania komentarza: 28.03.2024, 16:37Źródło komentarza: Tam faktycznie może dojść do tragediiAutor komentarza: ZgredTreść komentarza: Bo mieli wiecej lat na trenowanie...Data dodania komentarza: 28.03.2024, 14:31Źródło komentarza: Henryk Szymura mistrzem Europy. Tadeusz Rojewski z dwoma medalamiAutor komentarza: perlatorTreść komentarza: piękna postać i piękna historiaData dodania komentarza: 28.03.2024, 14:22Źródło komentarza: 65 lat temu spoczął na kozielskim cmentarzuAutor komentarza: prowizorkaTreść komentarza: Najlepiej odbić piłeczkę. Wójt i cała jego załoga są DLA mieszkańców! To oni powinni przyjmować skargi mieszkańców oraz współpracować z innymi samorządami! DZIAŁAĆ! Za to dostajecie pieniądze. Ciekawe jak mieszkańcy ocenią pracę tego samorządu w nadchodzącym plebiscycie.Data dodania komentarza: 28.03.2024, 14:00Źródło komentarza: W gminie Bierawa chcą uświadamiać, kto zarządza daną drogąAutor komentarza: Z miasta możliwosciTreść komentarza: Brawo!!!!! Zdrowìa i wytrzymałości!!! Wasze rezultaty są kosmiczne!!!Data dodania komentarza: 28.03.2024, 11:36Źródło komentarza: Henryk Szymura mistrzem Europy. Tadeusz Rojewski z dwoma medalami
Reklama
słabe opady deszczu

Temperatura: 9°CMiasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 998 hPa
Wiatr: 10 km/h

Reklama
Reklama
6,49
6,65
2,79
45zł
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna