sobota, 20 kwietnia 2024 04:44
Reklama
Reklama
Reklama

Trwa ofensywa na rzecz reaktywacji kozielskiego portu!

Tematyką Polish-Swiss Innovation Day czyli Polsko-Szwajcarskiego Dnia Innowacji, w którym we wtorek (3 listopada) uczestniczyła prezydent Sabina Nowosielska były zagadnienia dotyczące mobilności i transportu. Prezydent Kędzierzyna-Koźla była jedną z prelegentek tej konferencji i swój wykład poświęciła m.in. planom reaktywacji portu śródlądowego w naszym mieście i problemom na jakie napotyka ta wielka inwestycja.
Trwa ofensywa na rzecz reaktywacji kozielskiego portu!

Autor: Wizualizacja: KK Terminale

Polsko-Szwajcarskie Dni Innowacji to cykl niekomercyjnych konferencji tematycznych organizowanych od 2015 roku przez Ambasadę Szwajcarii oraz Polsko-Szwajcarską Izbę Gospodarczą. Celem konferencji jest umożliwienie wymiany doświadczeń między Polską i Szwajcarią w obszarach kluczowych dla rozwoju społeczeństwa i wymagających innowacyjnych rozwiązań. Uczestnikami tej wymiany są zarówno instytucje publiczne, jak i prywatne. W tym roku spotkanie pod hasłem „Zrównoważona mobilność w Polsce i Szwajcarii oraz efektywne rozwiązania w transporcie publicznym i towarowym, wspomagające rozwój aglomeracji” z uwagi na sytuację pandemiczną zorganizowano w formule online.

W konferencji uczestniczyli m.in.: Jürg Burri - ambasador Szwajcarii w RP, Michał Stępień - prezes Polsko-Szwajcarskiej Izby Gospodarczej, inż. Willi Hüsler - ekspert w dziedzinie mobilności, delegat Szwajcarii w Europejskim Programie Współpracy w Dziedzinie Badań Naukowo-Technicznych (COST) w domenie Transportu i rozwoju miast (1993-2015), inż. Willi Hüsler ekspert w dziedzinie szwajcarskiej mobilności, dr inż. Jerzy Lejk - prezes Metra Warszawskiego, Werner Huber - architekt i dziennikarz, redaktor naczelny Hochparterre, David Aloia - dyrektor zarządzający Shuttle North East, Hupac, Marek Tarczyński - prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, Mariusz Banaszuk - prezes Zarządu Value Quest, Michał Litwin - dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych ZNPK i dyrektor ds. Strategii Nevomo.

Podczas Polish-Swiss Innovation Day sprawdzone szwajcarskie rozwiązania prezentowane były przez ich twórców i użytkowników. W trakcie dyskusji mówiono m.in. o tym, że największy potencjał do uruchamiania przejazdów autonomicznych ma kolej (chodzi o lokomotywy, które nie wymagają obsługi ze strony maszynistów). Zdaniem uczestników konferencji warto w ten transport inwestować, tym bardziej, że rozwija się nowy rodzaj przewozów w postaci superszybkich pociągów (tzw. Hyperloop). Według wielu specjalistów to przyszłość światowego transportu, a polskie badania w tym zakresie są dość mocno zaawansowane. Przypomnijmy, Hyperloop to bardzo szybkie i energooszczędne przemieszczanie się na duże odległości. Precyzując, jest  to kolej magnetyczna poruszająca się bez styku pojazdu z torem.

Wciąż mamy pod górkę

Niestety współpraca pomiędzy koleją, a innymi podmiotami pozostawia czasami wiele do życzenia. Świadczy o tym przykład inwestora, który dąży do reaktywacji kozielskiego portu. Tymczasem brak połączenia kolejowego, z którego mógłby korzystać operator odbudowanego portu rzecznego w Kędzierzynie-Koźlu, torpeduje całe to wielkie przedsięwzięcie o wartości kilkuset milionów złotych. Sytuację szczegółowo przedstawiła prezydent Sabina Nowosielska, której temat wygłoszony w trakcie prelekcji brzmiał: „Kędzierzyn-Koźle. Ważny węzeł komunikacyjny w centrum Europy”.

- Powiedziałam kiedyś, że uczynię wszystko, aby ten port został jednak uruchomiony. Prelegenci uczestniczący w tej konferencji byli jednomyślni, przekonując, że kozielski port prędzej czy później zostanie uruchomiony. Mówiłam m.in. o tym, że to właśnie logistyka przyczynia się w znacznym stopniu do rozwoju miasta. Najlepszym przykładem jest Kędzierzyn i wybudowana tu linia niegdyś kolejowa - mówi prezydent Sabina Nowosielska.

Niewiele jest bowiem na Śląsku miejscowości podobnych do Kędzierzyna, których rozwój tak bardzo związany był z koleją. Podjęta w latach 40. XIX wieku decyzja o budowie linii kolejowej z Wrocławia do Świętochłowic spowodowała, że z niewielkiej wsi, którą zamieszkiwało około 300 ludzi, w ciągu kilkudziesięciu lat Kędzierzyn stał się nowoczesnym i uprzemysłowionym ośrodkiem. Zapewne kołem zamachowym lokalnej i regionalnej gospodarki byłby też kozielski port śródlądowy, w reaktywację którego zaangażowany jest też szwajcarski potentat.

- Przedstawiciel największego funduszu inwestycyjnego w Szwajcarii powiedział dosłownie że jeśli wiedziałby wcześniej, iż wokół naszego portu zostanie wyznaczona strefa biznesowa, to poruszyłby niebo i ziemię, aby ściągnąć do Kędzierzyna-Koźla znacznie większy kapitał. Bo przecież przy centrach logistycznych rozwija się biznes. W rejonie kozielskiego portu te działki mamy już nawet podzielone i przygotowane do sprzedaży. Porty na całym świecie stwarzają ogromny potencjał rozwojowy z uwagi na tworzące się wokół nich centra biznesowe - mówi prezydent Sabina Nowosielska. Jeśli więc kozielski port (mimo przeciwności losu) zostałby uruchomiony, to jest duża szansa na to, że napłynie do nas dodatkowy kapitał. 

Z informacji przekazanej przez prezydent Nowosielską wynika, że również przedstawiciel szwajcarskiej spółki kolejowej Hupac, która ulokowała swój biznes pod Warszawą, potwierdził, że miała ona problemy z PKP, ale po czasie zdołano je rozwiązać. Tak więc przypadek KK Terminale nie jest odosobniony.    

Co istotne, z problemem reaktywacji kozielskiego portu zaznajomiła się m.in. Polsko-Szwajcarska Izba Gospodarcza, która jest największą platformą polsko-szwajcarskich kontaktów biznesowych. Zrzesza i reprezentuje przeważającą większość szwajcarskich firm na polskim rynku. Rozwija polsko-szwajcarskie stosunki gospodarcze i promuje Szwajcarię w Polsce i Polskę w Szwajcarii. Izba poprzez projekty skierowane do różnych branż, wspiera zrzeszone firmy w realizacji ich celów biznesowych. Polsko-Szwajcarska Izba Gospodarcza z siedzibą w Warszawie powstała w 1998 roku. Obecnie liczy ok. 200 członków.

Nie jesteśmy sami

Reprezentujący Radę Kapitanów kpt. Czesław Szarek cieszy się, że coraz więcej środowisk upomina się o kozielski port i zgłębia ten bulwersujący opinię publiczną temat.

- Jeśli tacy sojusznicy się pojawiają, to ja przestaję być sam na polu walki. Kupą, mości panowie. Ten impas musi w końcu zostać przełamany. My, jako stowarzyszenie pod nazwą Rada Kapitanów, jesteśmy za tym, aby to funkcjonowało na zdrowych, wolnorynkowych zasadach. To ma być zdrowy organizm. I sam fakt, że mamy tu do czynienia z prywatnym inwestorem, który inwestuje własne pieniądze, najlepiej świadczy o tym, że tak właśnie będzie - przekonuje kpt. Szarek.

Broni nie składa też prezes KK Terminale Jarosław Zemło.

- Cieszy mnie między innymi jasna deklaracja ambasadora Szwajcarii w naszej sprawie. Tym bardziej że okazało się, iż podobne problemy mają inne szwajcarskie firmy, które chcą robić w Polsce biznes - przyznał prezes KKT.

Fundacja Inicjatyw Bezpieczeństwo-Rozwój-Energia (FIBRE) przygotowała raport z 2020 roku nt. wpływu infrastruktury punktowej na gospodarkę Polski. Celem tego opracowania była ocena zasadności włączenia portu w Kędzierzynie-Koźlu wraz z jego terminalami do polskiej oraz europejskiej infrastruktury transportowej.

Z dokumentu pn. „Rozwój polskiej logistyki poprzez inwestycje w terminale przeładunkowe a interes państwa na przykładzie Kędzierzyn-Koźle Terminale - najważniejsze wnioski i rekomendacje” jasno wynika, że Odrzańska Droga Wodna oraz port śródlądowy Kędzierzyn-Koźle zostały wskazane jako obiekty o znaczeniu międzynarodowym (porozumienie AGN sporządzone przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ). Natomiast Program Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej może stanowić przełom w rewitalizacji żeglugi na Odrze.

W raporcie tym czytamy: „Jednym z interesujących przykładów inwestycji w logistyczną infrastrukturę punktową jest przypadek projektu portu przeładunkowego w Kędzierzynie-Koźlu, realizowany przez inwestora prywatnego, reprezentowanego przez spółkę KKT SA z Warszawy. W projekcie planuje się budowę trzech ogólnodostępnych i niezależnych terminali portowych posiadających własną infrastrukturę przeładunkową oraz dostęp do wodnej, kolejowej i drogowej sieci transportowej”.

 

Kozielski port i podział własnościowy gruntów (źródło: raport FIBRE)

Toczy się gra o wielką stawkę

Autorzy raportu przekonują, że korzystna lokalizacja inwestycji znajduje swoje potwierdzenie w historii działania portu rzecznego, który funkcjonował w Kędzierzynie-Koźlu od przełomu XIX i XX wieku. Inwestycja ma bezpośredni dostęp do międzynarodowych szlaków komunikacyjnych w postaci sieci kolejowych przechodzących przez miasto i należących do magistralnych linii kolejowych o znaczeniu międzynarodowym: Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) - linie E-30 Niemcy-Ukraina oraz CE-59 w ciągu komunikacyjnym Ystad (Szwecja) - Ostrawa (Czechy). Kędzierzyn-Koźle ma także bezpośrednie połączenie z siecią kolejową Górnego Śląska, umożliwiającą sprawną komunikację z centralną i północną Polską. Sieć drogowa zlokalizowana i połączona jest z przebiegającymi w bezpośredniej bliskości szlakami komunikacyjnymi autostrad A4 (kierunek wschód–zachód) i A1 (północ-południe).

Przewagą konkurencyjną (ze względu na niskie koszty transportu) pozostaje dostęp do odrzańskiego szlaku wodnego, gwarantującego obecnie możliwość transportu rzecznego do portu w Świnoujściu. Szlak ten, zgodnie z deklaracjami rządu, ma być w najbliższych latach rozwijany, co wraz ze wzrostem tonażu jednostek rzecznych będzie sprzyjało dalszemu obniżeniu kosztów transportu w kierunku portu Morza Bałtyckiego. W dokumencie przypomniano, że w ramach inwestycji, oprócz rewitalizacji i modernizacji nabrzeża portowego, planowana jest budowa trzech terminali przeładunkowych. Są to odpowiednio: Terminal Sypkich Produktów Masowych i Drobnicy, Terminal Kontenerowy oraz Terminal Płynnych Produktów Masowych, umożliwiający przeładunek, magazynowanie, blendowanie paliw płynnych oraz przeładunek i magazynowanie chemikaliów.

W przypadku tego ostatniego terminala możliwe jest stworzenie niezależnego centrum magazynowo-przeładunkowego dla paliw oraz ich dystrybucji na obszarze odpowiadającym za około 35% krajowego zapotrzebowania na paliwa płynne. Ze względu na dostęp do głównych szlaków transportowych (kolejowych i samochodowych) oraz do Odrzańskiej Drogi Wodnej terminale zlokalizowane w porcie Koźle stanowią istotne uzupełnienie sieci infrastruktury punktowej. Lokalizacja przy granicy z Republiką Czeską i jej centrami przemysłowymi daje możliwość przechwycenia części przepływów towarowych południowego sąsiada.

Za południową granicą naszego kraju powstały nowe terminale kontenerowe w Żilinie, Ostrawie i Pardubicach. Bez realnej odpowiedzi w postaci nowoczesnej polskiej infrastruktury proces ten oznaczać będzie gospodarczą integrację części terenów Polski z zagraniczną infrastrukturą oraz całkowitą utratę możliwych zysków z przeładunków, magazynowania, organizacji i kontroli przepływów ładunków. Inwestycje infrastrukturalne poza granicami Polski wzmocnią rolę portów sąsiadujących, co w połączeniu z istniejącą blokadą inwestycji infrastrukturalnych w Polsce będzie wzmacniało właśnie taki trend.

Jedyny taki w Polsce

Szacunkowy koszt inwestycji oceniany jest na 300–400 mln zł. Ze względu na położenie w obszarze mocno zindustrializowanym (zasięg oddziaływania to około 150–200 km) terminale mogą być istotnym wsparciem logistycznym dla istniejącego w regionie Górnego i Dolnego Śląska przemysłu, w tym chemicznego. Ma to być jedyny tego rodzaju obiekt w Polsce.

Ponadto w raporcie czytamy: „Port i Terminale KKT wpisują się w strategie i dokumenty Komisji Europejskiej oraz polskiego rządu. Inwestycja ta jest jednoznacznie korzystna dla gospodarki narodowej i konkurencyjna dla portów w Europie Zachodniej. Budowa terminala stanowi istotne uzupełnienie sieci infrastruktury punktowej regionu, a po ukończeniu inwestycji może znacząco przyczynić się do poprawy struktury krajowych przychodów przedsiębiorstw z logistyki. Położenie w rejonie przygranicznym pozwoli przejąć logistykę na silnie uprzemysłowionym regionie północnych Czech, co może skutkować przekierowaniem części przepływów towarowych z tego regionu, obecnie realizowanych przez podmioty zagraniczne. Budowa terminala w obszarze ekonomicznego progu opłacalności dystansu od Gdańska/Gdyni oraz Szczecina wspiera bezpośrednio rozwój krajowych portów bałtyckich. Porty polskie muszą dzisiaj konkurować z wieloma portami europejskimi. Bez odpowiednio rozwiniętej infrastruktury punktowej wewnątrz kraju, pozwalającej obsługiwać transfer ładunków towarowych, ich szanse na dalszy rozwój są ograniczone. Lokalizacja inwestycji i budowa portu przyczynia się do potencjalnego zwiększenia wolumenu przeładunkowego portu Świnoujście i stanowi szansę dla rewitalizacji żeglugi śródlądowej w ramach Odrzańskiej Drogi Wodnej. W tym kontekście odbudowa infrastruktury portowej i logistycznej w Kędzierzynie-Koźlu jest jedną z najważniejszych inwestycji realizowanych dla Odrzańskiej Drogi Wodnej, stanowiącej w przyszłości ważny węzeł logistyczny na skrzyżowaniu korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk oraz Nowego Jedwabnego Szlaku”.

W szerszej perspektywie port Koźle, ze względu na odległość ponad 500 km i dogodną lokalizację, może być wzmocnieniem wolumenu przeładunkowego polskich portów morskich w Świnoujściu i Gdańsku. Daje to ciekawą możliwość próby tworzenia nowych łańcuchów logistycznych, wzmacniających rolę Gdańska w korytarzu trans¬portowym północ–południe. Na obecnym etapie wskazywane korzyści pozostają jednak w sferze projektu ze względu na zatrzymanie rozpoczętej w roku 2017 budowy Terminala Płynnych Produktów Masowych, stanowiącej pierwszy etap inwestycji.

Korytarz Bałtyk-Adriatyk - oddziaływanie portów (źródło: raport FIBRE)

W przypadku terminali multimodalnych pochodzenie kapitału inwestycyjnego nie ma wpływu na strategiczne bezpieczeństwo państwa ze względu na specyfikę instalacji i jej funkcji, natomiast może mieć wpływ na przepływ towaru. Terminale przeładunkowo-magazynowe stanowią obiekty o charakterze trwałym, przez co są inwestycjami długookresowymi. Niemożliwe jest przeniesienie ich poza miejsce pierwotnej lokalizacji (jak może to mieć miejsce w przypadku linii produkcyjnej). Natomiast tak długi okres blokowania przyłączenia korzystnej dla kraju inwestycji KKT w Kędzierzynie-Koźlu do polskiej sieci kolejowej jest złamaniem konwencji międzynarodowej AGN (od 2017 roku) i powoduje wymierne straty dla spółek Skarbu Państwa oraz dla całego kraju.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
and 15.11.2020 10:38
ważniejszy przekop mierzei wiślanej niż kanał odra dunaj

Zainteresowany 13.11.2020 19:09
Byle nie skonczylo sie na dyskusjach!!

obserwator 12.11.2020 11:36
Ten materiał wyraźnie pokazuje obszar wpływów który narusza....patrz dobrze rozwinięta zachodnioeuropejska sieć połaczeń wodnych o kolejowych portów śródlądowych....brawo szwajcarzy tu jest dobre miejsce na lokatę kapitału

Kibic 11.11.2020 13:43
Trzeba kibicowac tej inwestycji, moze jak sie zmieni obecny rzad , skonczy sie ten "PIES OGRODNIKA" i budowie portu wroci do normy!?

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Rychu, taki lepszy RyszardTreść komentarza: Zależy ile jest do odziedziczenia....Data dodania komentarza: 19.04.2024, 20:31Źródło komentarza: Francuz szuka śladów swoich bliskich w KędzierzynieAutor komentarza: Skazany czy nie?Treść komentarza: Skazany czy nie?Data dodania komentarza: 19.04.2024, 20:21Źródło komentarza: Brudna kampania wyborcza przed drugą turą w Kędzierzynie-KoźluAutor komentarza: zasilanie ogródkówTreść komentarza: "zasilić ogródki w nowe roślinki." Czaicie? Zasilanie ogródków roślinkami, zer gutData dodania komentarza: 19.04.2024, 20:20Źródło komentarza: Akcja cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. ZDJĘCIAAutor komentarza: RKTreść komentarza: To co on powiedział to ja dawno wiem i więcej wiemData dodania komentarza: 19.04.2024, 16:39Źródło komentarza: Obchodzimy Tydzień dla Serca. Doktor Janusz Prokopczuk opowiada jak o nie dbaćAutor komentarza: د بدلونونو لپاره وختTreść komentarza: Najwyższy czas się obudzić i pogonić POKOlebańców jak najdalej stąd. Ryży jest cztery miesiączki przy korycie a już ludzi zwalniają z zakładów w różnych miastach i rośnie bezrobocie a niektóre firmy zwijają się z Polski. Do tego drożyzna w sklepach i na stacjach paliw. Rachunki za energię już przysłali o 60% droższe od lipca. Głosowali za nielegalnym rmigrantami. Do tego babdyckie i siłowe przejmowanie telewizji i sądownictwa oraz pałowanie i gazowanie łudźi. A to dopiero początek zabawy. Uśmiechnięta Polska się kłania. Tylko to będzie śmiech przez łzy dla większości. Głupot ludziom naobiecywali i żadnych konkretów nie widać. Zajmują się tabletkami i pierdołami |różnej maści. Za dobrze widocznie było niektórym ze sklerozą, bo większość młokosów jeszcze raczkowała jak rudy był wcześniej przy korycie. Muszą to dziadostwo odczuć na sobie, zanim ruszą tą pustą mózgownicą. Jak można wybrać takich nieudaczników do rządzenia krajem. Jedyne co potrafią to wszystko zniszczyć. Nawet wielmożnemu panu nie można pytania zadać, bo chłop furii dostaje. Starych pomyśleć co będzie pod koniec kadencji jak już jest taki bajzel. Banda POKOlebańców.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 16:21Źródło komentarza: Na kogo zagłosujesz w drugiej turze 21 kwietnia? ANKIETAAutor komentarza: WyborcaTreść komentarza: ŚPIJ NARODZIE ZNIEWOLONY TAKI JESTEŚ WCIĄŻ ZMĘCZONY, ŚPIJ NARODZIE SNEM GLUPIEGO, GDY SIĘ OBUDZISZ, NIE BĘDZIE NICZEGOData dodania komentarza: 19.04.2024, 14:06Źródło komentarza: Na kogo zagłosujesz w drugiej turze 21 kwietnia? ANKIETA
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 5°CMiasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1005 hPa
Wiatr: 18 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna