Ambitne plany PKP PLK dotyczące modernizacji Magistrali Podsudeckiej!

  • 05.12.2020, 11:24 (aktualizacja 05.12.2020, 12:06)
  • Andrzej Kopacki
Ambitne plany PKP PLK dotyczące modernizacji Magistrali Podsudeckiej! Na trasie Magistrali Podsudeckiej leży m.in. stacja Kędzierzyn-Koźle Zachodnie foto: ANKO
Dobiegło końca opracowanie studium wykonalności dla przyszłych prac na linii nr 137, na odcinku Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica. Zapowiedzi PKP w tym względzie są bardzo obiecujące, ponieważ zgodnie z planem cała linia ma być w przyszłości zelektryfikowana, a położonym wzdłuż niej dworcom kolejowym zostanie przywrócona pełna funkcjonalność i dawny blask.

Jak poinformował „Lokalną” Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do realizacji wybrano wariant pełnej modernizacji.

„Wariant ten zakłada przebudowę, zapewniającą uzyskanie prędkości dla pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz do 120 km/h dla pociągów towarowych. Planuje się dobudowę drugiego toru na odcinkach obecnie jednotorowych. Wybrany wariant obejmuje też elektryfikację linii. Zakłada się odtworzenie nieczynnych oraz budowę nowych przystanków osobowych z dostosowaniem ich lokalizacji do zapotrzebowania podróżnych. Ponadto zaplanowano budowę torów w stacjach, umożliwiających obsługę pociągów o długości do 750 m. Inwestycja będzie mogła być realizowana w kolejnej perspektywie finansowej - po uprzednim zapewnieniu finansowania” - wyjaśnił Bohdan Ząbek.

Przygotowania do tego przedsięwzięcia podjęto już w 2017 roku. W odpowiedzi na interpelację posła Tomasza Kostusia z 29 lipca 2017 roku, w sprawie modernizacji tzw. podsudeckiej linii kolejowej, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel wyjaśnił, że stosowne działania zostały podjęte już wtedy.

„Mając na uwadze znaczenie Magistrali Podsudeckiej dla rozwoju gospodarczego i spójności społeczno-gospodarczej regionu, PKP PLK S.A. analizuje zasadność realizacji dodatkowych zadań na ww. linii w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica wraz z elektryfikacją” w perspektywie finansowej po 2021 roku. W związku z powyższym PKP PLK S.A. podjęła działania związane na przygotowaniem dokumentacji przedprojektowej dla ww. projektu ze środków krajowych. Przetarg na wybór wykonawcy dokumentacji został ogłoszony w dniu 20 czerwca 2017 roku. (...) W ramach planowanych do przeprowadzenia analiz możliwe będzie określenie docelowego przeznaczenia linii kolejowej nr 137 dla połączeń pasażerskich i towarowych o charakterze regionalnym i międzyregionalnym, jak również pozyskanie wiedzy o niezbędnych zakresach rzeczowo-finansowych przyszłej inwestycji.” - poinformował Andrzej Bittel.

Przypomnijmy, Magistrala Podsudecka liczy już sobie 144 lata. Linia kolejowa nr 137 przebiega przez trzy województwa: dolnośląskie, opolskie i śląskie. Powstawała etapami, w latach 1844-1876. Najbardziej obciążony jest jej wschodni kraniec w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Trasą kursują zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe. Postulaty elektryfikacji całej trasy artykułowane są od lat.

Ostatecznie ukończono ją 15 sierpnia 1876 roku i od początku swojego istnienia łączyła uprzemysłowione miasta Przedgórza Sudeckiego z kopalniami Śląska. Na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Katowice jest ona zelektryfikowana w przeciwieństwie do odcinka pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem, a Legnicą, gdzie linia nr 137 nie posiada wprawdzie sieci trakcyjnej, ale jej strategiczne znaczenie nie podlega dyskusji. Magistrala Podsudecka jest jednym z najważniejszych w kraju traktów, używanych głównie do wywozu kruszywa z dolnośląskich kopalń. Przeciążanie jej przewozami towarowymi spowodowało, że obecnie linia ta wymaga gruntownej modernizacji.

Więcej na temat Magistrali Podsudeckiej przeczytasz TUTAJ

Andrzej Kopacki

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe