piątek, 19 kwietnia 2024 15:08
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ambitne plany PKP PLK dotyczące modernizacji Magistrali Podsudeckiej!

Dobiegło końca opracowanie studium wykonalności dla przyszłych prac na linii nr 137, na odcinku Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica. Zapowiedzi PKP w tym względzie są bardzo obiecujące, ponieważ zgodnie z planem cała linia ma być w przyszłości zelektryfikowana, a położonym wzdłuż niej dworcom kolejowym zostanie przywrócona pełna funkcjonalność i dawny blask.
Ambitne plany PKP PLK dotyczące modernizacji Magistrali Podsudeckiej!
foto: ANKO

Autor: Na trasie Magistrali Podsudeckiej leży m.in. stacja Kędzierzyn-Koźle Zachodnie

Jak poinformował „Lokalną” Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do realizacji wybrano wariant pełnej modernizacji.

„Wariant ten zakłada przebudowę, zapewniającą uzyskanie prędkości dla pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz do 120 km/h dla pociągów towarowych. Planuje się dobudowę drugiego toru na odcinkach obecnie jednotorowych. Wybrany wariant obejmuje też elektryfikację linii. Zakłada się odtworzenie nieczynnych oraz budowę nowych przystanków osobowych z dostosowaniem ich lokalizacji do zapotrzebowania podróżnych. Ponadto zaplanowano budowę torów w stacjach, umożliwiających obsługę pociągów o długości do 750 m. Inwestycja będzie mogła być realizowana w kolejnej perspektywie finansowej - po uprzednim zapewnieniu finansowania” - wyjaśnił Bohdan Ząbek.

Przygotowania do tego przedsięwzięcia podjęto już w 2017 roku. W odpowiedzi na interpelację posła Tomasza Kostusia z 29 lipca 2017 roku, w sprawie modernizacji tzw. podsudeckiej linii kolejowej, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel wyjaśnił, że stosowne działania zostały podjęte już wtedy.

„Mając na uwadze znaczenie Magistrali Podsudeckiej dla rozwoju gospodarczego i spójności społeczno-gospodarczej regionu, PKP PLK S.A. analizuje zasadność realizacji dodatkowych zadań na ww. linii w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica wraz z elektryfikacją” w perspektywie finansowej po 2021 roku. W związku z powyższym PKP PLK S.A. podjęła działania związane na przygotowaniem dokumentacji przedprojektowej dla ww. projektu ze środków krajowych. Przetarg na wybór wykonawcy dokumentacji został ogłoszony w dniu 20 czerwca 2017 roku. (...) W ramach planowanych do przeprowadzenia analiz możliwe będzie określenie docelowego przeznaczenia linii kolejowej nr 137 dla połączeń pasażerskich i towarowych o charakterze regionalnym i międzyregionalnym, jak również pozyskanie wiedzy o niezbędnych zakresach rzeczowo-finansowych przyszłej inwestycji.” - poinformował Andrzej Bittel.

Przypomnijmy, Magistrala Podsudecka liczy już sobie 144 lata. Linia kolejowa nr 137 przebiega przez trzy województwa: dolnośląskie, opolskie i śląskie. Powstawała etapami, w latach 1844-1876. Najbardziej obciążony jest jej wschodni kraniec w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Trasą kursują zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe. Postulaty elektryfikacji całej trasy artykułowane są od lat.

Ostatecznie ukończono ją 15 sierpnia 1876 roku i od początku swojego istnienia łączyła uprzemysłowione miasta Przedgórza Sudeckiego z kopalniami Śląska. Na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Katowice jest ona zelektryfikowana w przeciwieństwie do odcinka pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem, a Legnicą, gdzie linia nr 137 nie posiada wprawdzie sieci trakcyjnej, ale jej strategiczne znaczenie nie podlega dyskusji. Magistrala Podsudecka jest jednym z najważniejszych w kraju traktów, używanych głównie do wywozu kruszywa z dolnośląskich kopalń. Przeciążanie jej przewozami towarowymi spowodowało, że obecnie linia ta wymaga gruntownej modernizacji.

Więcej na temat Magistrali Podsudeckiej przeczytasz TUTAJ


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: WyborcaTreść komentarza: ŚPIJ NARODZIE ZNIEWOLONY TAKI JESTEŚ WCIĄŻ ZMĘCZONY, ŚPIJ NARODZIE SNEM GLUPIEGO, GDY SIĘ OBUDZISZ, NIE BĘDZIE NICZEGOData dodania komentarza: 19.04.2024, 14:06Źródło komentarza: Na kogo zagłosujesz w drugiej turze 21 kwietnia? ANKIETAAutor komentarza: asdfTreść komentarza: Czy tam dalej jest zamkniety ten przejazd?Data dodania komentarza: 19.04.2024, 12:30Źródło komentarza: Zamkną przejazd pod wiaduktem na ulicy Spacerowej. Będzie objazdAutor komentarza: NorabTreść komentarza: Jakieś sto lat temu prężnie działała na Śląsku poczta kolejowa Bahnpost.Kazdy list przesłany tą pocztą miał owalny stempel z numerem pociągu i stacją nadania.Oczywiscie wielka gradka dla filetalistow oraz strata dla organizatorów,że przespali taką okazję.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 12:15Źródło komentarza: Fiatem po Podsudeckiej. Pociąg retro przyjedzie do Kędzierzyna-KoźlaAutor komentarza: KaiTreść komentarza: Mógłbyś zdradzić Czytelnikom, jaka jest Twoja wizja kozielskiego Rynku?Data dodania komentarza: 19.04.2024, 10:21Źródło komentarza: Brudna kampania wyborcza przed drugą turą w Kędzierzynie-KoźluAutor komentarza: UPTreść komentarza: Brawo Justna ! Zdobywaj szczyty 💪Data dodania komentarza: 19.04.2024, 09:41Źródło komentarza: Najpierw uruchomiła placówkę oświatową, teraz otwiera Klinikę Kosmetologii Estetycznej i Terapii SkórAutor komentarza: loloTreść komentarza: Wy nie przepraszajcie tylko weźcie się do roboty .Za grubą kasę zgarniają i w głowach się poprzewracało .Data dodania komentarza: 19.04.2024, 08:19Źródło komentarza: Aleksander Śliwka przeprasza za słaby sezon Grupy Azoty ZAKSA
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 10°CMiasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1008 hPa
Wiatr: 21 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna