Media protestują w sprawie planowanego podatku. Nie działają niektóre stacje, rozgłośnie i portale

  • 10.02.2021, 08:30
  • Grzegorz Łabaj
Media protestują w sprawie planowanego podatku. Nie działają niektóre stacje, rozgłośnie i portale 10 lutego niektóre stacje telewizyjne zawiesiły nadawanie
Rząd planuje wprowadzić podatek od mediów i reklam. Pozyskane w ten sposób środki mają zostać przeznaczone na zwalczanie skutków pandemii COVID-19. Rząd twierdzi, że chce w ten sposób opodatkować mi.in. międzynarodowych gigantów, jak Google czy Facebook. Jednak danina obciąży też wielu polskich wydawców, którzy wystosowali list otwarty do władz. Twierdzą w nim m.in., że to haracz, który uderzy w widzów, słuchaczy, czytelników i internautów. 10 lutego niektóre stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe i portale internetowe zawiesiły lub ograniczyły nadawanie, a dzienniki opublikowały list protestacyjny.

Jak podaje portal branżowy wirtualnemedia.pl: „podatek od wpływów reklamowych w mediach pozainternetowych ma obejmować wszystkie podmioty, które przekroczą określony próg rocznych wpływów. Od wpływów z reklam w telewizji, radiu, kinach i na outdoorze powyżej 1 mln zł będą obowiązywać takie stawki: - 7,5 proc. od wpływów do 50 mln zł (po przekroczeniu progu wynoszącego 1 mln zł), - 10 proc. od wpływów powyżej 50 mln zł.

Wyższe będą stawki w przypadku reklam towarów kwalifikowanych (produktów medycznych, leczniczych, suplementów diety i napojów słodzonych): 10 proc. od wpływów do 50 mln zł (bez żadnego dolnego progu), 15 proc. od wpływów powyżej 50 mln zł. W prasie będą obowiązywały niższe stawki podatku reklamowego: 2 proc. od wpływów do 30 mln zł (powyżej progu 15 mln zł), 6 proc. od wpływów powyżej 30 mln zł. Za wpływy z reklam towarów kwalifikowanych stawki wynoszą: 4 proc. od wpływów do 30 mln zł, 12 proc. od wpływów powyżej 30 mln zł.
W internecie podatek od przychodów reklamowych będzie obowiązywał podmioty, które w zeszłym roku obrotowych na całym świecie zanotowały ponad 750 mln euro wpływów, a w Polsce - powyżej 5 mln euro przychodów z reklam internetowych (należy spełniać oba warunki). Stawka podatku wyniesie 5 proc. Będzie on naliczany tylko od przychodów z reklam wyświetlanych internautom w Polsce”.

 

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

"Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
  2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.                                                           

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia  mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19."

 

Pod listem podpisały się duże wydawnictwa, jak choćby: Agora, Burda Media Polska, Canal+, Grupa Eurozet, Grupa Interia.pl, Helios, Polityka, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, Telewizja Polsat, TVN czy Wirtualna Polska, a także mniejsze redakcje, m.in.: Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura, Gazeta Radomszczańska, Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan czy Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański.

Do 16 lutego trwają konsultacje w sprawie projektu. Podatek miałby wejść w życie w lipcu. Rząd planuje, że przyniesie on dochody rzędu 800 mln zł.

Grzegorz Łabaj

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (4)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

and
and 15.02.2021, 14:51
A kasy coraz mniej oj bidulki
Szpagat Zenobia
Szpagat Zenobia 10.02.2021, 15:32
Dziwnym trafem akurat antypolska pseudostacja tvnPO24 na zdjęciu. Od ponad 5 lat sieją nienawiść i ujadają 24 godziny na dobę. Z pytą na łeb się chyba pozamieniali. Smiechu warte.
 (▀̿̿Ĺ̯̿▀̿ ̿)
(▀̿̿Ĺ̯̿▀̿ ̿) 10.02.2021, 15:27
Jeszcze nic nie zrobili a antypolska tv już smarka w śliniak. Żenada.
Wielka Mi Afera
Wielka Mi Afera 10.02.2021, 09:51
ten podatek już jest wprowadzony w Hiszpanii, Francji i Czechach. Reszta krajów tez go wprowadza albo wprowadzi w najbliższym czasie. Media są niezadowolone bo któż byłby zadowolony z wyższych opłat.

Pozostałe