Płyn hamulcowy pojazdu
Układ hamulcowy wypełniony jest płynem odpornym na temperaturę. Każda generacja cieczy ma inną temperaturę wrzenia. Do najbardziej popularnych należą DOT3, DOT4 i DOT5.1, o temperaturach wrzenia 205, 230 i 260° C.
Można też znaleźć płyn silikonowy DOT5, opracowany specjalnie dla amerykańskich sił zbrojnych, a także płyn sportowy (ale nie przyda się w zwykłym samochodzie).
Ogólnie rzecz biorąc, rodzaj płynu i temperatura są określone przez producenta na opakowaniu produktu. Przy wyborze należy zwracać uwagę na zalecenia techniczne producenta samochodu.
Jak wymienić płyn hamulcowy?
Najprostszym sposobem wymiany płynu hamulcowego jest spuszczenie starego płynu za pomocą strzykawki, a następnie wlanie nowego płynu i rozprowadzenie go w układzie poprzez pompowanie (najpierw należy wcisnąć pedał hamulca, a po wciśnięciu pedału do oporu odkręcić i zamknąć szczeliny na kolejnych zaciskach).
Procedurę należy powtarzać do momentu, aż przez rurkę na odpowietrzniku popłynie nowy, czysty płyn. Następnie należy regularnie sprawdzać, czy poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym nie osiągnął dna, w przeciwnym razie do układu dostanie się powietrze i trzeba będzie go usunąć.
Przy samodzielnej wymianie płynu występuje kilka osobliwości. Najpierw należy zadbać o to, aby dostarczyć zużyty płyn do punktu zbiórki w celu recyklingu. Zwykłe wylanie go jest wysoce niepożądane. Po drugie, jeśli nie zmieniałeś go przez dłuższy czas, istnieje ryzyko przypadkowego złamania śruby podczas odkręcania odpowietrznika.
W serwisie wykorzystywane są specjalne zestawy podciśnieniowe, które odsysają zużyty płyn z układu - wystarczy dolać płyn do zbiornika.
Jak określić zużycie przednich klocków hamulcowych?
Oznaki zużycia przednich klocków hamulcowych:
- Uczucie wibracji pedału przy gwałtownym hamowaniu;
- Wydłużona droga hamowania pojazdu;
- piszczenie i inne nadmierne odgłosy podczas hamowania;
- Klocki cierne okładzin hamulcowych są cieńsze niż dopuszczalne.
Zmierzyć grubość klocków hamulcowych, aby określić stopień ich zużycia. Klocki hamulcowe należy wymienić, jeśli ich grubość jest mniejsza niż
Zaleca się wymianę przednich klocków hamulcowych co 20.000 do
Ważne punkty podczas wymiany klocków hamulcowych:
- Klocki hamulcowe powinny być wymieniane jako komplet, czyli parami;
- Zacisk hamulcowy należy zawsze zakładać tak, aby zapobiec wyciągnięciu przewodu hamulcowego.
- Do czyszczenia powierzchni i prowadnic nie należy używać olejów mineralnych ani ostrych narzędzi, ponieważ mogą one spowodować uszkodzenie powierzchni.
- Podczas wymiany klocków warto również sprawdzić stan tarcz hamulcowych - sprawdzić krawędzie. Jeśli jest zbyt duża, należy wymienić tarcze na nowe. Ogólnie przyjęte i zalecane jest wymienianie tarcz co drugą wymianę okładziny.
Do wymiany klocków hamulcowych potrzebne są: komplet okładzin ciernych, smar miedziany, komplet kluczy o odpowiednim rozmiarze, podnośnik, ściągacz lub ewentualnie rurka i szczotka druciana.
Dlaczego podkładki mogą się szybko zużywać?
Czynniki, które przyczyniają się do szybkiego zużycia klocków hamulcowych to:
- uszkodzenia elementów układu hamulcowego;
- uszkodzenie mechanizmu hamulcowego;
- Błędy w montażu klocków hamulcowych, tarczy lub zacisku;
- montaż części o niskiej jakości.
Aby przedłużyć żywotność klocków hamulcowych, zwróć uwagę na swój styl jazdy. Należy również regularnie serwisować pojazd i używać części wysokiej jakości.
Sposób postępowania przy wymianie klocków hamulcowych:
- Upewnij się, że powierzchnia jest płaska, w przeciwnym razie samochód nie będzie mógł się stoczyć. W tym celu należy umieścić coś stabilnego pod kołami samochodu. Poluzować śruby na kołach i podnieść samochód za pomocą podnośnika.
- Odkręcić i zdjąć koła. Użyj klucza płaskiego lub nasadowego o odpowiednim rozmiarze. W przypadku, gdy śruby nie dają się dobrze odkręcić, należy użyć uniwersalnego płynu penetrującego, np. WD-40.
- Zdjąć zacisk i zabezpieczyć go tak, aby nie zwisał z przewodu hamulcowego. Zdemontowany zacisk posiada tłok, który musi zostać cofnięty. Włóż tłok do zacisku tak, aby nowa okładzina cierna pasowała podczas ponownego montażu.
- Odczepić zawleczki zabezpieczające podkładki przed wysunięciem i wyjąć je. Sprawdzić i w razie potrzeby wymienić stare płyty montażowe na stare. Do czyszczenia gniazd zacisków należy użyć szczotki lub papieru ściernego. Prowadnice elementów ciernych muszą być dokładnie pokryte smarem miedzianym, aby zapobiec ich zatarciu.
- Teraz należy postąpić odwrotnie: ponownie założyć zacisk, zamontować śruby i przykręcić koła.
- Przed ponownym uruchomieniem pojazdu należy kilkakrotnie wcisnąć pedał hamulca, aż do uzyskania uczucia sztywności.
Informacje zaczerpnięte ze źródeł:
https://autokult.pl/892,jak-wymienic-klocki-hamulcowe
https://www.wyborkierowcow.pl/jak-wymienic-plyn-hamulcowy-samdzielna-wymiana-plynu-hamulcowego/
https://www.autodoc.pl/czesci-zapasowe/klocki_hamulcowe_o_wysokiej_effecznosci-12327
Napisz komentarz
Komentarze