Północna obwodnica Kędzierzyna-Koźla gotowa w około 60 procentach. ZDJĘCIA

  • 17.09.2021, 09:02 (aktualizacja 17.09.2021, 09:57)
  • Andrzej Kopacki
Północna obwodnica Kędzierzyna-Koźla gotowa w około 60 procentach. ZDJĘCIA
Roboty budowlane na obwodnicy Kędzierzyna-Koźla i Ujazdu przebiegają zgodnie z pierwotnie przyjętym harmonogramem i osiągnęły już poziom 60 procent zaawansowania. Przypomnijmy, przekazanie wykonawcy placu budowy pod północną obwodnicę Kędzierzyna-Koźla i Ujazdu nastąpiło na początku czerwca 2020 roku, a roboty ruszyły miesiąc później.

Nowy odcinek będzie przedłużeniem istniejącej dwujezdniowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w kierunku autostrady A4. Od ronda, jakie powstaje w ciągu DK40, nowa trasa ominie Sławięcice i Ujazd, włączając się z powrotem do DK40 tuż za granicą województw opolskiego i śląskiego, na terenie gminy Rudziniec.

Do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 426 będzie to jednojezdniowa droga z dodatkowym naprzemiennym pasem do wyprzedzania (2+1), a od tego skrzyżowania - czyli niemal połowy długości obwodnicy - o przekroju tradycyjnym w układzie z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach.

Aktualnie drogowcy budują m.in. mosty, wiadukty oraz ronda. Na niektórych fragmentach przyszłej obwodnicy pojawiła się już warstwa bitumiczna.

W ramach inwestycji powstają też urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowywana jest infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne). W ramach inwestycji powstaje łącznie 18 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda.

Charakterystycznym obiektem, na który warto zwrócić uwagę, jest stalowa konstrukcja łukowa mostu nad Kanałem Gliwickim. Robiąca wrażenie 90-metrowa rozpiętość i przeszło 18-metrowa szerokość mostu pozwoli na zlokalizowanie na nim jezdni w układzie trzech pasów drogowych (tzw. przekrój 2+1).

Północna obwodnica Kędzierzyna-Koźla zlokalizowana będzie na terenie województwa opolskiego i śląskiego, w powiatach: kędzierzyńsko-kozielskim, strzeleckim i gliwickim, na terenie gmin: Kędzierzyn-Koźle, Ujazd i Rudziniec.

Wartość całkowita kontraktu brutto to 220,6 mln zł. Zadanie realizowane jest z funduszy Unii Europejskiej oraz ze środków będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Planowane zakończenie inwestycji to IV kwartał 2022 r.

Zapraszamy do poniższej fotogalerii GDDKiA z placu budowy obwodnicy.

 

 

 

Andrzej Kopacki

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

tragedia
tragedia 17.09.2021, 12:33
Mając doświadczenie wieloletnie z obwodnicy Koźla , która za wąska była już od początku, powtarza się ten sam błąd pomimo upływu całej dekady . Chyba że decydenci przewidują , że za rok wszyscy przesiądą się do elektrycznych samochodzików wielkości pudła od telewizora . Wtedy wszyscy jakoś się wciśniemy w ten wielokilometrowy korek .

Pozostałe