Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 04:12
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ratusz w Koźlu został uszkodzony w 1945 roku i rozebrany po wojnie

Każde miasto w średniowieczu miało centralny punkt zwany rynkiem, a najokazalszą budowlą tego placu był ratusz. Średniowieczne miasta na Śląsku lokowane były według ściśle określonych zasad architektonicznych. Obręb grodu zawierał się wokół muru obronnego wraz z bramami miejskimi.
Ratusz w Koźlu został uszkodzony w 1945 roku i rozebrany po wojnie
Pocztówka z 1917 roku z ratuszem murowanym, który po wojnie został rozebrany

Centralnym punktem miasta był rynek. Plac o rzucie kwadratu lub prostokąta, z których naroży odchodziły dwie ulice ułożone prostopadle względem siebie. Pełnił wiele funkcji: tutaj odbywały się wszelkiego rodzaju wiece, zgromadzenia, publiczne egzekucje. Rynek był doskonałym miejscem do prowadzenia handlu. To właśnie na rynku odbywały się cykliczne targi miejskie, na których kupcy, ale i nie tylko, bo również rzemieślnicy i rolnicy, mogli sprzedawać swoje towary.

W Koźlu w XVIII wieku organizowano targi: wełniany, koński, solny i bydlęcy, a także cotygodniowy, zapewniający stały dostęp towarów dla mieszkańców miasta. Wokół rynku posadowione były domy i kamienice najbogatszych i najznakomitszych mieszczan. Mało kto bowiem mógł sobie pozwolić na luksus posiadania działki i domu w centralnej części miasta. Podobna sytuacja była na terenach przyległych. Ulice odchodzące od placu zajmowane były przez mieszkających tam najbogatszych członków cechów rzemieślniczych.

W centralnym miejscu rynku znajdował się ratusz – siedziba władz miejskich. W nim swoje funkcje sprawował burmistrz oraz ława miejska – rajcy, którzy zbierali się w głównej sali. Nie wiemy dokładnie, kiedy wybudowano pierwszy ratusz, być może już pod koniec XIII wieku, kiedy to w mieście nastąpiły duże inwestycje. Budynek ten był drewniany, jak większość zabudowań średniowiecznego Koźla.

Z powodu obronnego charakteru niejednokrotnie ważne budynki w mieście ulegały zniszczeniom i pożarom, podobny los spotykał ratusz. W okresie wojny trzydziestoletniej miasto zostało kompletnie splądrowane i zniszczone, a pożar, który wybuchł w roku 1642, pochłonął większość zabudowań drewnianych wraz z ratuszem. Miasto szybko jednak podnosiło się z pożogi wojennej, gdyż już w roku 1654, podczas obrad sejmiku ziemskiego księstwa opolskiego i raciborskiego, rada miasta Koźla wnioskowała o pożyczkę na odbudowę ratusza. Było to dla miasta niezwykle ważne. Nie bez znaczenia była kwestia prestiżu, gdyż - jak wspomniano - każde szanujące się miasto dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju musiało mieć ratusz. Nie wiemy jednak, kiedy nastąpiła odbudowa ratusza, możemy po dziś dzień podziwiać jego drewnianą wieżę na rysunku Samuela Mikoviniego.

Niestety, w roku 1745, podczas oblężenia Koźla przez wojska pruskie generała Nassau, miasto zostało kompletnie zniszczone. Również ratusz doznał wielu uszkodzeń. Po raz kolejny podjęto się trudu odbudowy miasta, która trwała niecałe trzy lata. Wytyczono nowe ulice, postawiono kamienice, które miały piwnice o charakterze bomboodpornym, tak aby w przypadku kolejnego oblężenia ograniczyć straty wśród mieszkańców do minimum.

Ratusz z XVIII wieku został wybudowany na planie prostokąta, charakterystycznym elementem była wieża. Przy budynku znajdowała się strażnica, w której do połowy XVIII wieku stacjonowali strażnicy miejscy. Wewnątrz znajdowała się wielka sala, w której obradowali rajcy miejscy, natomiast do lat 80. XVIII wieku odbywały się w niej niedzielne nabożeństwa gminy ewangelickiej. Kolejnych zniszczeń ratusz doznał podczas oblężenia Wielkiej Armii Napoleona w roku 1807.

W związku z wieloma pożarami i koniecznością ciągłych inwestycji postanowiono dokonać jego przebudowy. Murowany ratusz stanął w roku 1868 wg projektu architekta z Głogowa Herberta Zicklera. W takim kształcie funkcjonował do roku 1945, kiedy to został bardzo poważnie uszkodzony pociskiem moździerzowym. Rosjanie celowali w wieżę, żeby Niemcy nie mogli prowadzić z niej obserwacji. Niestety, po wojnie decyzją Miejskiej Rady Narodowej gmach został rozebrany i do dzisiaj go nie odbudowano. Zapewne koszty takiego przedsięwzięcia byłby ogromne.

Rysunek Koźla i widok na drewniany ratusz. Samuel Mikovini 1745
Po II wojnie światowej ratusz rozebrano
Stragany na płycie rynku
Widok na ratusz, lata 30. XX wieku

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Georg Lepiorz 16.10.2024 16:04
Rutusz rozebrano a nie wyburzono.Jak kazde mlasto na slasku i Kozle bylo obciazone kontyngentem Materialow budowlanych na ruecz odbudowy Warszawy ,a ze w Kozlu nie bylo za duzo usukodzonych innych budynkow topostanowiono rouebrac rauszuholen,ktory nawiasem mowiac byl do uratowania i wywieziono do Warszawy,lacznie z demontowanymo drzwiami schodami okuciami itp

Babcia z targu 15.10.2024 22:41
Jak to stragany na rynku? A gdzie straż miejska?

Rychu, taki lepszy Ryszard 15.10.2024 21:35
I nic o Żydach prawowitych mieszkańcach Cosel O. S. ??

z Koźla 15.10.2024 20:55
Warto wydrukować kozielskie zdjęcia, w większym formacie. Do kupienia

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama