Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 04:15
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Rosyjskie i białoruskie nawozy zostaną wreszcie objęte sankcjami. Ulga w Grupie Azoty Kędzierzyn

Komisja Europejska planuje objęcie sankcjami rosyjskich i białoruskich nawozów oraz produktów rolno-spożywczych. Cła będą na tyle wysokie, że praktycznie uniemożliwią import tych towarów informuje RMF FM. Na tę decyzję unijnych urzędników z utęsknieniem czekali m.in. polscy producenci nawozów. To również szansa dla Grupy Azoty - w tym kędzierzyńskiej spółki - która zmaga się z trudną sytuacją finansową.
Rosyjskie i białoruskie nawozy zostaną wreszcie objęte sankcjami. Ulga w Grupie Azoty Kędzierzyn

Źródło: Grupa Azoty Kędzierzyn

Jeszcze w listopadzie 2024 r. Polska, Litwa, Łotwa i Estonia przekazały do KE wspólne pismo w sprawie wprowadzenia ceł na nawozy z Rosji i Białorusi. Ministerstwo przekazało, że "część państw członkowskich, które nie były sygnatariuszami listu, zadeklarowała gotowość do konstruktywnego dialogu oraz rozważenia poparcia polskiej inicjatywy na późniejszym etapie".

Przypomnijmy w maju zeszłego roku UE wprowadziła cła na zboża i nasiona oleiste z tych krajów, ale nie w ramach pakietu sankcyjnego. Co ciekawe, Bruksela rozważa rozszerzenie możliwości przyjmowania sankcji z pominięciem wymogu jednomyślności - informuje RMF FM.

Czas na konkrety

O problemach naszych producentów pisaliśmy jeszcze w sierpniu 2024 roku. 

Tym razem Komisja Europejska zamierza objąć cła na nawozy i inne produkty rolno-spożywcze z Rosji i Białorusi. To przełom. Dotkliwe restrykcji wobec Rosji i Białorusi mają zostać przyjęte mimo ewentualnego sprzeciwu Węgier bądź też Słowacji - informuje RMF FM.

Polska, jako przewodnicząca pracom UE, stoi przed wyzwaniem znalezienia kompromisu, aby sankcje zostały przyjęte w 3. rocznicę wybuchu wojny w Ukrainie. Nowy, 16 pakiet sankcji wobec Rosji za jej napaść na Ukrainę może - według doniesień mediów - obejmować również stopniowo wprowadzany zakaz importu aluminium oraz skroplonego gazu ziemnego LNG.

Reasumując, nowe regulacje wpłyną na te sektory rosyjskiej gospodarki, które nie były sankcjami objęte w ogóle lub podlegały niewystarczającym ograniczeniom. Jednak problemem nadal pozostaje umiejętne omijanie sankcji i wykorzystywanie wszelkich luk prawnych i logistycznych, które niestety taki proceder umożliwiają. Zdaniem części ekspertów, sankcje są napisane w taki sposób, że można je ignorować i nie ponosić z tego tytułu odczuwalnych konsekwencji. Tymczasem bez masowych i surowych kar, takie sankcje bardzo często stają się fikcją.

W międzyczasie rosyjski rząd obniża cła eksportowe na nawozy i rozwija infrastrukturę, co stanowi poważne zagrożenie dla europejskich producentów, w tym polskich - Anwilu i Grupy Azoty. Moskwa otwarcie deklaruje chęć wsparcia swojego przemysłu, wykorzystując przewagę taniego gazu.

Grupa Azoty Kędzierzyn

Pełna zgoda

W polskim parlamencie panuje w tej kwestii pełna zgodność. 

Jak donosi portal Farmer.pl od wielu miesięcy posłowie wypytywali o skuteczność sankcji na Rosję i Białoruś i o rekordowy import nawozów ze wschodu. Chcą większej skuteczności Polski w tym temacie na unijnej arenie. Minister MSWiA zapewnia, że Krajowa Administracja Skarbowa robi w tym temacie swoje i jednocześnie cieszy się, że parlamentarzyści są zgodni co do konieczności uszczelniania sankcji. 

W zeszłym tygodniu (8 stycznia 2025 roku) w Sejmie przeprowadzono dyskusję na temat konieczności objęcia sankcjami nawozów importowanych z Rosji i z Białorusi, których przywóz w ostatnich miesiącach do Polski jest rekordowy. Posłowie debatowali przy okazji głosowania nad nowelizacją ustaw względem prawa unijnego, a chodzi o tzw. ustawę sankcyjną, służącą ochronie bezpieczeństwa narodowego, o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Grupa Azoty Kędzierzyn

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Były pracownik 15.01.2025 19:22
A to jest przekaz dla naiwnych?. Nie mają nic do przekazania a za dwa lata, może rok wszystko pójdzie na zmarnowanie.

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna