Jeszcze do lipca 1997 roku mieszkańcy powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego mogli bez przeszkód dojechać koleją do tej miejscowości.
W swych wspomnieniach Arkadiusz Misiarz napisał:
Stacja węzłowa Baborów (opolskie) leżąca na liniach 177 Racibórz - Głubczyce - (Krnov), 195 Kędzierzyn-Koźle Zachodnie - Baborów i 325 Baborów - Pilszcz - (Opava Západ), znajdująca się w powiecie głubczyckim. Linie 195 i 325 były tak jakby połączone ze sobą, gdyż jeździły nimi składy relacji Kędzierzyn-Koźle - Pilszcz i z powrotem. Ruch pasażerski zawieszono 02.04.2000 roku na linii 177, na linii 195 ruch pasażerski zawieszono po powodzi w 1997 roku w wyniku podmycia nasypu na odcinku Kędzierzyn-Koźle Zachodnie - Reńska Wieś, towarowy zawieszono w 2005 roku na odcinku Polska Cerekiew - Baborów, na linii 325 ruch kolejowy zawieszono w 1991 roku (pasażerski) i w 1992 roku (towarowy), odbywa się tutaj jedynie ruch towarowy od strony Raciborza, natomiast odcinki do Głubczyc, Kędzierzyna-Koźla i Pilszcza są nieprzejezdne. Przed Sułkowem na linii Kędzierzyn-Koźle - Baborów parę lat temu rozebrano przęsło wiaduktu, o które wielokrotnie zahaczały samochody ciężarowe i maszyny rolnicze. Na fragmencie linii 195 z Koźla do Polskiej Cerekwi wybudowano ścieżkę rowerową.
Przypomnijmy, tuż za stacją Kędzierzyn-Koźle Zachodnie aż do lipca 1997 roku znajdowało się rozwidlenie na Baborów. Pociąg jechał przez Reńską Wieś, Długomiłowice, Sukowice, Jaborowice, Polską Cerekiew, Grzędzin Kozielski, Pawłowiczki, Maciowakrze aż do stacji węzłowej w Baborowie.

Odcinek Baborów-Polska Cerekiew otwarto w 1898 roku, na bazie istniejącej od 1882 roku bocznicy kolejowej dla cukrowni w Reńskiej Wsi.
Źródło: Ogólnopolska Baza Kolejowa
Przesłał: Arkadiusz Misiarz
Wielu pasażerów z naszego powiatu miało niegdyś okazję jeździć tą linią kolejową, przebiegającą przez niezwykle malownicze tereny. Obecnie do Polskiej Cerekwi można dojechać ścieżką rowerową. Stare dworce kolejowe wzdłuż tego traktu zostały wyremontowane. Ścieżka cieszy się dużym zainteresowaniem miłośników rowerów, hulajnóg i deskorolek. Aż szkoda, że nie rozważono na poważnie opcji wydłużenia jej na odcinku od Polskiej Cerekwi do Baborowa. Byłaby to świetna atrakcja turystyczna.
Ciekawe wizje
Pomysłów na zagospodarowanie tego odcinka może być więcej. Wymaga to jednak determinacji i zaangażowania niemałych pieniędzy.
O jednej z takich koncepcji pisaliśmy jeszcze w czerwcu 2021 roku, a dotyczyła ona drezyn rowerowych, które w naszym kraju są już obecne na części nieczynnych linii kolejowych. Taki właśnie przykład opisaliśmy w poniższym artykule.
To jednak melodia przyszłości, ponieważ na chwilę obecną nie słychać o projektach, które miałyby na celu wydłużenie rowerowej atrakcji turystycznej z powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego w kierunku Baborowa.
Przypomnijmy przez wiele lat samorządowcy z powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego przekonywali, że nieużytkowana linia kolejowa mogłaby posłużyć za unikatową w skali regionu ścieżkę rowerową. Chodzi o stary szlak kolejowy z Koźla do Baborowa. Otwarto go w 1898 roku i służył dla ruchu pasażerskiego do 1997 roku. Podczas powodzi torowisko i duża część infrastruktury zostały uszkodzone.
Dokładniej mówiąc, zalany został fragment pomiędzy stacją Kędzierzyn-Koźle Zachodnie i Reńska Wieś. Nienaturalnie wykrzywionego torowiska spowodowanego podmyciem nie odbudowano, choć w rozkładach jazdy wciąż obecna była tabela 159 z dopiskiem: „ruch pociągów zawieszony, wznowienie ruchu po uprzednim ogłoszeniu”.

Źródło: Ogólnopolska Baza Kolejowa
Autor: Werner & Hansjörg Brutzer
Samorządy wzięły sprawy w swoje ręce
Gminy Cisek, Polska Cerekiew i Reńska Wieś postanowiły wybudować na dawnym nasypie linii kolejowej trakt dla miłośników jednośladów o łącznej długości 15,6 kilometrów.
W lipcu 2017 roku w siedzibie Urzędu Miasta Kędzierzyn-Koźle podpisana została umowa pomiędzy Zarządem Województwa Opolskiego, a 9 samorządami na współfinansowanie projektu pt. „Poprawa jakości powietrza w Subregionie Kędzierzyńsko-Strzeleckim” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020”. Projekt ten obejmuje realizację kilkunastu zadań, wśród których znalazła się m.in. budowa ścieżki rowerowej po nieczynnym nasypie kolejowym przez teren gmin Cisek, Polska Cerekiew oraz Reńska Wieś.
W przypadku gminy Cisek długość ścieżki według założonego w koncepcji kilometrażu wynosi 1 725 m., a w gminie Polska Cerekiew 5 434,50 m.
W gminie Reńska Wieś przedsięwzięcie rozpoczyna się przy krawędzi jezdni ul. Kozielskiej/Chrobrego (tuż przy wjeździe do Kędzierzyna-Koźla), a kończy na granicy gminy Reńska Wieś i gminy Cisek. Długość ścieżki według założonego w koncepcji kilometrażu wynosi 8 840,55 m.
Ponadto w przypadku wszystkich trzech gmin pomyślano o niezbędnych elementach związanych z infrastrukturą ścieżki rowerowej. Należy tu wymienić oznakowanie, wiaty, ławki, kosze, stojaki na rowery, placyki postojowe i zatoki parkingowe, informatory, bramownice i oświetlenie. Dodatkowymi atrakcjami są place zabaw czy też mini siłownie.
Dziś nasze oczy cieszą pięknie wyremontowane stare dworce kolejowe oraz tłumy rowerzystów i spacerowiczów, doceniających walory krajobrazowe tego traktu.
Od strony Koźla
W listopadzie 2024 roku dobiega końca budowa półkilometrowej ścieżki rowerowej prowadzącej od ulicy Chrobrego w Koźlu do istniejącej już ścieżki w Większycach. Projekt ten jest częścią szerszej strategii rozwoju infrastruktury miejskiej i wiejskiej, która ma na celu poprawę jakości życia oraz wspieranie ekologicznych form transportu.
Następnym etapem będzie przejęcie kolejnego odcinka nieczynnej linii kolejowej z Kędzierzyna-Koźla do Baborowa i przedłużenie ścieżki rowerowej w kierunku Koźla Rogów. Rozmowy samorządowców z PKP są w tej sprawie prowadzone, ale nie należą do najłatwiejszych. Wówczas znana pod nazwą Ścieżka Rowerowa Szlakiem Kolejowym Większyce – Polska Cerekiew, zostanie przedłużona do miasta w stronę stacji kolejowej Kędzierzyn-Koźle Zachodnie, o co już od pewnego czasu zabiegają miłośnicy dwóch kółek. Plany uwzględniające podłączenie się tej ścieżki rowerowej z ul. Kochanowskiego/Sucharskiego nie stanowią żadnej tajemnicy.
Byłby to kolejny etap prac, umożliwiający skomunikowanie kolejnej części Koźla z ościennymi gminami. Powstałby wówczas bardzo ciekawy trakt rowerowy. Precyzując, chodzi o zbudowanie ścieżki rowerowej, biegnącej począwszy od jej skrzyżowania z ul. Chrobrego, po następnym odcinku nieczynnej drogi żelaznej, kończącym się ostatecznie tuż za mostem kolejowym nieopodal dworca PKP Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. To właśnie tam znajduje się rozwidlenie torów (na lewo prowadzi nieczynny od prawie 28 lat szlak na Baborów, a prosto ważna linia kolejowa, biegnąca w stronę Głogówka, Prudnika, Nysy, Kłodzka i Jeleniej Góry).
W miejscu tym można byłoby nawet wydłużyć wspomnianą ścieżkę rowerową aż po osiedle Koźle Rogi. Przez pola w stronę Rogów biegnie bowiem utrzymana w dobrym stanie asfaltowa droga (ul. Sucharskiego), na której panuje niewielki ruch samochodowy. Już obecnie ze wspomnianego skrótu prowadzącego na os. Koźle Rogi chętnie korzystają rowerzyści, a może ich być jeszcze więcej.

























Napisz komentarz
Komentarze