piątek, 5 grudnia 2025 06:39
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Tunel pod Górą Świętej Anny? GDDKiA analizuje odważną petycję mieszkańca

Czy pod Górą Świętej Anny powstanie tunel drogowy? GDDKiA analizuje nietypową petycję mieszkańca. Projekt może kosztować miliard złotych, ale zdaniem autora – warto.
  • Źródło: Tygodnik Krapkowicki
Tunel pod Górą Świętej Anny? GDDKiA analizuje odważną petycję mieszkańca

Autor: Autorstwa Błażej Duk - Praca własna

  • Mieszkaniec regionu złożył petycję o budowę tunelu pod Górą Świętej Anny.
  • Projekt miałby poprawić bezpieczeństwo na A4 i chronić unikatowy krajobraz.
  • GDDKiA analizuje pomysł, ale podkreśla, że obecnie nie planuje zmiany trasy.

Góra Świętej Anny – miejsce o unikalnej wartości przyrodniczej i historycznej, symboliczny punkt na mapie województwa opolskiego – znów trafia na pierwsze strony. Tym razem za sprawą śmiałej petycji jednego z mieszkańców regionu, który domaga się radykalnej zmiany przebiegu autostrady A4: budowy tunelu drogowego przebiegającego pod wulkanicznym masywem. Pomysł został złożony na ręce Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), a instytucja zobowiązała się do jego analizy.

Autostrada przez serce krajobrazu

Obecna trasa A4, przebiegająca przez Park Krajobrazowy Góra Świętej Anny, jest dziś dla kierowców czymś oczywistym. Codziennie przejeżdża tędy ponad 40 tysięcy pojazdów, w tym duży udział transportu ciężkiego. Jednak dla lokalnych aktywistów i mieszkańców, to decyzja sprzed trzech dekad, która – ich zdaniem – była poważnym błędem planistycznym.

Autor petycji, sympatyk regionu i obrońca jego walorów przyrodniczych, podnosi argumenty zarówno ekologiczne, jak i praktyczne. Wskazuje na unikatowy charakter samej Góry Świętej Anny – wygasłego wulkanu o wieku szacowanym na 27 milionów lat, objętego ochroną w ramach Parku Krajobrazowego oraz uznanego w 2022 r. za Geopark Krajowy. Na tym terenie występują rzadkie siedliska, stanowiska geologiczne, ale także znana aleja czereśniowa i amfiteatr – przestrzeń o ogromnym znaczeniu kulturowym, zwłaszcza dla mniejszości niemieckiej.

Zima, ciężarówki i korki – problemy, które powracają

W petycji nie zabrakło również argumentów użytkowych. Jak przypomina jej autor, podjazd pod Górę Świętej Anny to jedno z najbardziej problematycznych miejsc na opolskim odcinku A4. Szczególnie zimą, kiedy śliska nawierzchnia i strome nachylenie sprawiają, że ciężarówki, autokary, a czasem i auta osobowe mają problemy z podjazdem, powodując kolizje, zatory i interwencje służb ratunkowych.

Budowa tunelu mogłaby, zdaniem pomysłodawcy, rozwiązać część tych problemów: ograniczyć ryzyko zimowych wypadków, zminimalizować hałas i przywrócić spójność przyrodniczą regionu. Propozycja obejmuje również towarzyszące działania: budowę ścieżki rowerowej wzdłuż czereśniowej alei, modernizację dróg lokalnych oraz rewitalizację amfiteatru.

1 miliard złotych i wątpliwości GDDKiA

Wycena inwestycji? Szacunkowo – około miliarda złotych. To kwota porównywalna z kosztem tunelu na Zakopiance, który – choć liczy około 2 km – stanowi dla autora petycji dowód, że przedsięwzięcie tej skali nie jest niemożliwe.

GDDKiA nie odrzuciła petycji z miejsca. Rzecznik opolskiego oddziału, Agata Andruszewska, potwierdziła, że dokument wpłynął i został opublikowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. – Każdy z mieszkańców ma prawo złożyć swoje uwagi lub propozycje zmian w infrastrukturze drogowej – zaznacza.

Jednak dyrektor Rafał Pydych studzi emocje: – W ramach przygotowań do rozbudowy autostrady A4 prowadzone są obecnie prace studialne, jednak na tym etapie nie przewiduje się zmiany przebiegu trasy.

Marzenia kontra rzeczywistość

Choć szansa na realizację tej wizji wydaje się dziś niewielka, trudno nie docenić faktu, że głos mieszkańca został zauważony. Tym bardziej, że coraz częściej pojawiają się pytania o zrównoważony rozwój infrastruktury drogowej i długofalowe skutki decyzji sprzed lat. Czy tunel pod Górą Świętej Anny to śmiały krok ku naprawie dawnych błędów, czy zbyt kosztowna fantazja? Głos należy teraz do inżynierów, ekologów, ekonomistów – i decydentów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Antyunijka 04.08.2025 12:39
"...pod wulkanicznym masywem?!" Życzę sukcesów w ryciu tunelu w powulkanicznym bazalcie! To chyba nie jest dobry pomysł! Dzięki dawnej aktywności geologicznej mamy tutaj warstwę wodonośną, dzięki której nie musimy pić wody z Odry. Mamy w sieci wody głębinowe, które nie wymagają takiego oczyszczenia jak wody powierzchniowe (np. rzeczne) z zanieczyszczeń środowiska przemysłowego. Wystarczy ją napowietrzyć i odfiltrować z niej naturalne osady. Tak dobrej i zdrowej wody zazdrości nam cały Górny Śląsk. I jest to cud natury w naszym zanieczyszczonym chemią środowisku!! Więc nie radzę nikomu naruszać tego, co znajduje się pod tą górą!! Chronienie krajobrazu i tak się nie uda, bo zawsze trafi się taki ktoś, który ma to "w głębokim poważaniu" i kopci spalinami, jeździ na zniszczonych oponach, i cieknie mu np. jakaś chemia z nadwozia, czy podwozia. Lubcie Szanowni Państwo naszą wodę? Ja tak! mieszkałam wiele lat w woj. katowickim (górnośląskim), i doceniam ten skarb. Trzeba tylko odpowiednio o niego dbać, utrzymując sieć wodociągową w należytym stanie technicznym!

sierota po PiS 04.08.2025 10:26
Już poprzedni właściciele tych ziem ( Polak Kazimierz Wielki zrzekł się Śląska po wsze czasy ) wytyczyli trasę przez jedyną górę w okręgu 80km. Czy wy Polacy musicie to zmienić?

Maciej 04.08.2025 13:56
A Ty kto? Niemiec że tak piszesz? Jacy poprzedni właściciele tych ziem? Niemce czy Austriacy? Nie podoba Ci się że my Polacy na polskiej ziemii rządzimy się po polsku, to wzywaj Bundeswehre na pomoc albo raus nach Heimat! Verfluchte Scheisse!

Prob 04.08.2025 19:23
Sz Macieju, co ty wiesz o pisaniu postów?

Alfons Kołtun I przezydent RP 04.08.2025 21:28
Macieju, zapomniałeś o Czechach, luki w edukacji... a Heimat to szerokie pojęcie. A po co się napinasz?

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: LulekTreść komentarza: Kiedys miasto banków teraz klinik . Jakas miazgaData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:25Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: JasnowidzTreść komentarza: Słuszna i uzasadniona decyzja. Może dzięki tym urządzeniom znikną czarne pasy na jezdni - ślady gwałtownego hamowania tuż przed przejściem dla pieszych przy ul. Dunikowskiego. O zgrozo - większość śladów należy do ciężarówek. Czy rozsądek w głowach " mistrzów kierowcy " weźmie górę...?Data dodania komentarza: 4.12.2025, 17:11Źródło komentarza: Uśmiech za przepisową jazdę. Trzy nowe mierniki prędkości w mieścieAutor komentarza: Ob. SerwatorTreść komentarza: Jedna z klinik stomatologicznych. Normalnie trudno się domyślić jaka.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 16:33Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: dobrodziejTreść komentarza: Piszecie o Świętym Mikołaju, a na zdjęciu Hałabała...Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:59Źródło komentarza: Napisz list do św. Mikołaja. Zapraszamy do udziału w naszej corocznej akcjiAutor komentarza: KoźlaninTreść komentarza: Co znów szukają do przeszkolenia mięsa armatniego by z czasem zostali wysłani i ginęli za banderland ?Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:51Źródło komentarza: Jednostka Strzelecka 3064 w Kędzierzynie-Koźlu działa. Komenda Główna rozwiewa wątpliwościAutor komentarza: 66979Treść komentarza: a czemu do Gliwic są tylko 4 pociągi w ciągu doby, a do breslau 20 ?Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:04Źródło komentarza: Zmianie ulegną godziny przyjazdów i odjazdów pociągu
Reklama
umiarkowane opady deszczu

Temperatura: 4°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1010 hPa
Wiatr: 7 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna