Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 04:14
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Tunel pod Górą Świętej Anny? GDDKiA analizuje odważną petycję mieszkańca

Czy pod Górą Świętej Anny powstanie tunel drogowy? GDDKiA analizuje nietypową petycję mieszkańca. Projekt może kosztować miliard złotych, ale zdaniem autora – warto.
  • Źródło: Tygodnik Krapkowicki
Tunel pod Górą Świętej Anny? GDDKiA analizuje odważną petycję mieszkańca

Autor: Autorstwa Błażej Duk - Praca własna

  • Mieszkaniec regionu złożył petycję o budowę tunelu pod Górą Świętej Anny.
  • Projekt miałby poprawić bezpieczeństwo na A4 i chronić unikatowy krajobraz.
  • GDDKiA analizuje pomysł, ale podkreśla, że obecnie nie planuje zmiany trasy.

Góra Świętej Anny – miejsce o unikalnej wartości przyrodniczej i historycznej, symboliczny punkt na mapie województwa opolskiego – znów trafia na pierwsze strony. Tym razem za sprawą śmiałej petycji jednego z mieszkańców regionu, który domaga się radykalnej zmiany przebiegu autostrady A4: budowy tunelu drogowego przebiegającego pod wulkanicznym masywem. Pomysł został złożony na ręce Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), a instytucja zobowiązała się do jego analizy.

Autostrada przez serce krajobrazu

Obecna trasa A4, przebiegająca przez Park Krajobrazowy Góra Świętej Anny, jest dziś dla kierowców czymś oczywistym. Codziennie przejeżdża tędy ponad 40 tysięcy pojazdów, w tym duży udział transportu ciężkiego. Jednak dla lokalnych aktywistów i mieszkańców, to decyzja sprzed trzech dekad, która – ich zdaniem – była poważnym błędem planistycznym.

Autor petycji, sympatyk regionu i obrońca jego walorów przyrodniczych, podnosi argumenty zarówno ekologiczne, jak i praktyczne. Wskazuje na unikatowy charakter samej Góry Świętej Anny – wygasłego wulkanu o wieku szacowanym na 27 milionów lat, objętego ochroną w ramach Parku Krajobrazowego oraz uznanego w 2022 r. za Geopark Krajowy. Na tym terenie występują rzadkie siedliska, stanowiska geologiczne, ale także znana aleja czereśniowa i amfiteatr – przestrzeń o ogromnym znaczeniu kulturowym, zwłaszcza dla mniejszości niemieckiej.

Zima, ciężarówki i korki – problemy, które powracają

W petycji nie zabrakło również argumentów użytkowych. Jak przypomina jej autor, podjazd pod Górę Świętej Anny to jedno z najbardziej problematycznych miejsc na opolskim odcinku A4. Szczególnie zimą, kiedy śliska nawierzchnia i strome nachylenie sprawiają, że ciężarówki, autokary, a czasem i auta osobowe mają problemy z podjazdem, powodując kolizje, zatory i interwencje służb ratunkowych.

Budowa tunelu mogłaby, zdaniem pomysłodawcy, rozwiązać część tych problemów: ograniczyć ryzyko zimowych wypadków, zminimalizować hałas i przywrócić spójność przyrodniczą regionu. Propozycja obejmuje również towarzyszące działania: budowę ścieżki rowerowej wzdłuż czereśniowej alei, modernizację dróg lokalnych oraz rewitalizację amfiteatru.

1 miliard złotych i wątpliwości GDDKiA

Wycena inwestycji? Szacunkowo – około miliarda złotych. To kwota porównywalna z kosztem tunelu na Zakopiance, który – choć liczy około 2 km – stanowi dla autora petycji dowód, że przedsięwzięcie tej skali nie jest niemożliwe.

GDDKiA nie odrzuciła petycji z miejsca. Rzecznik opolskiego oddziału, Agata Andruszewska, potwierdziła, że dokument wpłynął i został opublikowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. – Każdy z mieszkańców ma prawo złożyć swoje uwagi lub propozycje zmian w infrastrukturze drogowej – zaznacza.

Jednak dyrektor Rafał Pydych studzi emocje: – W ramach przygotowań do rozbudowy autostrady A4 prowadzone są obecnie prace studialne, jednak na tym etapie nie przewiduje się zmiany przebiegu trasy.

Marzenia kontra rzeczywistość

Choć szansa na realizację tej wizji wydaje się dziś niewielka, trudno nie docenić faktu, że głos mieszkańca został zauważony. Tym bardziej, że coraz częściej pojawiają się pytania o zrównoważony rozwój infrastruktury drogowej i długofalowe skutki decyzji sprzed lat. Czy tunel pod Górą Świętej Anny to śmiały krok ku naprawie dawnych błędów, czy zbyt kosztowna fantazja? Głos należy teraz do inżynierów, ekologów, ekonomistów – i decydentów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Antyunijka 04.08.2025 12:39
"...pod wulkanicznym masywem?!" Życzę sukcesów w ryciu tunelu w powulkanicznym bazalcie! To chyba nie jest dobry pomysł! Dzięki dawnej aktywności geologicznej mamy tutaj warstwę wodonośną, dzięki której nie musimy pić wody z Odry. Mamy w sieci wody głębinowe, które nie wymagają takiego oczyszczenia jak wody powierzchniowe (np. rzeczne) z zanieczyszczeń środowiska przemysłowego. Wystarczy ją napowietrzyć i odfiltrować z niej naturalne osady. Tak dobrej i zdrowej wody zazdrości nam cały Górny Śląsk. I jest to cud natury w naszym zanieczyszczonym chemią środowisku!! Więc nie radzę nikomu naruszać tego, co znajduje się pod tą górą!! Chronienie krajobrazu i tak się nie uda, bo zawsze trafi się taki ktoś, który ma to "w głębokim poważaniu" i kopci spalinami, jeździ na zniszczonych oponach, i cieknie mu np. jakaś chemia z nadwozia, czy podwozia. Lubcie Szanowni Państwo naszą wodę? Ja tak! mieszkałam wiele lat w woj. katowickim (górnośląskim), i doceniam ten skarb. Trzeba tylko odpowiednio o niego dbać, utrzymując sieć wodociągową w należytym stanie technicznym!

sierota po PiS 04.08.2025 10:26
Już poprzedni właściciele tych ziem ( Polak Kazimierz Wielki zrzekł się Śląska po wsze czasy ) wytyczyli trasę przez jedyną górę w okręgu 80km. Czy wy Polacy musicie to zmienić?

Maciej 04.08.2025 13:56
A Ty kto? Niemiec że tak piszesz? Jacy poprzedni właściciele tych ziem? Niemce czy Austriacy? Nie podoba Ci się że my Polacy na polskiej ziemii rządzimy się po polsku, to wzywaj Bundeswehre na pomoc albo raus nach Heimat! Verfluchte Scheisse!

Prob 04.08.2025 19:23
Sz Macieju, co ty wiesz o pisaniu postów?

Alfons Kołtun I przezydent RP 04.08.2025 21:28
Macieju, zapomniałeś o Czechach, luki w edukacji... a Heimat to szerokie pojęcie. A po co się napinasz?

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama