Uwagę w przypadku tej mapy zwraca znaczna koncentracja w południowych Włoszech, zachodniej Irlandii oraz w Galicji. Gwiazdkami zaznaczono główne miejsca przesiadkowe dla emigrantów.
Z naszego punktu widzenia najciekawszym wątkiem w tym przypadku jest zaznaczenie miasta Kosel, jako istotnego punktu przesiadkowego imigrantów do USA w 1900 roku.

W sieci dość szybko rozgorzała na ten temat dyskusja pomiędzy internautami.
Jako punkt przesiadkowych pojawia się m.in. Kosel na Opolszczyźnie, czyli ta starsza dzielnica Kędzierzyna-Koźla, ale:
1. Niemiecki zapis to prędzej Cosel;
2. W Koźlu był już port rzeczny, ale raczej do transportu towarowego;
3. Niby w Koźlu był dworzec, ale prowadzi na Głogówek, a nie Wrocław, a największy dworzec w okolicy był jednak w Kędzierzynie (Kandrzin) – napisał pan Paweł.
Do tego wpisu odniósł się pan Krzysztof.
Po pierwsze Koźle to Górny Śląsk, a po drugie choć stacja dużego węzła kolejowego faktycznie była i jest w Kędzierzynie, to jednak pierwotnie w rozkładzie Kolei Górnośląskiej nazwana została nazwą pobliskiego miasta - Kozel (lub ew. Kozel-Kandrzin). Kędzierzyn był jedynie wsią pod Koźlem, która dopiero potem rozwinęła się w większą osadę robotniczą branży kolejowej. Po trzecie, stacja kolejowa w mieście Koźlu powstała dopiero w drugiej połowie XIX wieku (Cosel Stadt), ale nigdy nie miała tak dużego znaczenia jak stacja w Kędzierzynie - wyjaśnił pan Krzysztof.
Faktycznie warto przypomnieć, że to właśnie przez Kędzierzyn, a nie przez Koźle biegła trasa magistrali łączącej Wrocław z terenami Górnego Śląska. Do Kędzierzyna pierwsze pociągi dotarły już 2.11.1845 roku z Opola. Mała, nieznana wioska Kędzierzyn stała się z dnia na dzień istotną stacją kolejową.
Stacja w Kędzierzynie nazywała się wówczas Kozel-Kandrzin. Przyśpieszyło to rozwój gospodarczy całego regionu.
Więcej ciekawych informacji na ten temat znajdziecie w archiwalnych artykułach „Lokalnej”.



















Napisz komentarz
Komentarze