piątek, 26 kwietnia 2024 12:40
Reklama
Reklama
Reklama

Te katastrofy kolejowe wciąż napawają trwogą

W zderzeniu dwóch pociągów w Sukowicach 12 listopada 1939 roku zginęło kilkadziesiąt osób, a kilkadziesiąt zostało rannych. Nie sposób określić dokładnych liczb, gdyż różne opracowania podają inne dane. Bez wątpliwości pamięć o największej katastrofie kolejowej w dziejach Śląska wciąż jest żywa wśród mieszkańców Sukowic i okolicznych wsi.
Te katastrofy kolejowe wciąż napawają trwogą
„Boże, zmiłuj się nad ofiarami wypadku kolejowego 12.11.1939. Spoczywaj w pokoju” - głosi napis na krzyżu stojącym obok nieczynnego przejazdu kolejowego w Sukowicach

Autor: W

W historii kolei żelaznej w naszym regionie nie brak nieszczęśliwych wydarzeń. Wśród nich dwa były szczególnie katastrofalne w skutkach. Dzieliło je 20 lat i niewielka odległość. W oddalonych od Sukowic o ok. 40 km Krzanowicach (pow. raciborski) 25 października 1919 r. zderzyły się dwa składy: osobowy i towarowy. Pociąg osobowy relacji Opawa - Racibórz był przepełniony pasażerami, z których większość szmuglowała wysokoprocentowy alkohol. Ówcześnie w procederze tym uczestniczyły tysiące osób z całego Górnego Śląska. W wyniku zderzenia pociągów, do którego doszło nieopodal stacji w Krzanowicach, straszliwą śmierć poniosło ok. 40 osób. Płomienie, które pojawiły się po zderzeniu maszyn, podsycały w głównej mierze tysiące litrów przemycanego spirytusu.

Przepełnione do granic możliwości były też dwa pociągi pasażerskie, które zderzyły się 12 listopada 1939 r. pomiędzy stacjami Długomiłowice - Zakrzów - Sukowice. Podróżujący wieźli ze sobą artykuły spożywcze, z których większość była reglamentowana przez III Rzeszę. Na dworze mocno śnieżyło, zerwał się też mocny wiatr. Jedna z osób, które pisały o wypadku, to Erwin Fandrych, autor wydanej w 2011 r. publikacji „Pałac z marzeń. Historia Zakrzowa na tle losów rodzin zamieszkujących pałac”. W swoim artykule zamieszczonym w dodatku specjalnym nr 10/2010 do informatora społeczno-kulturalnego gminy Polska Cerekiew „Florian” Fandrych dość szczegółowo opisał skutki, przebieg, bilans i konsekwencje wypadku sprzed 80 lat. Sporo miejsca w opracowaniu, które wciąż dostępne jest w internecie, poświęcił uroczystościom żałobnym przeprowadzonym trzy dni po katastrofie.

„Uroczystości odbyły się niedaleko miejsca katastrofy, przed przystrojonym budynkiem gospody „Kolejowej” (Zur Eisenbahn) w Sukowicach (obecnie budynek GS). W przeważającej większości ofiarami katastrofy byli mieszkańcy powiatu kozielskiego, wywołało to żałobę w wielu okolicznych miejscowościach. Tysiące osób przyjechało do Zakrzowa, aby wziąć udział w uroczystościach. Głowa przy głowie, zatopieni w głębokim milczeniu, obserwowali przemarsz przywódców politycznych, formacji reprezentacyjnych Wehrmachtu, służby ochrony kolei i innych organizacji. Przed budynkiem gospody ustawiono w dwóch rzędach trumny z ciałami ofiar, bezpośrednio przed mównicą ustawiono dwie białe trumny z ciałami dzieci, które zginęły. Przy trumnach zatrzymywali się bliscy ofiar” - pisał Erwin Fandrych.

Według oficjalnych danych końcowych komisji raciborskiej, które były najbardziej wiarygodne, w katastrofie tej zginęło 48 osób, a 80 zostało rannych. „Katastrofa pociągnęła za sobą jeszcze jedną ofiarę śmiertelną” - pisze Piotr Sput z „Nowin Raciborskich” w materiale „Z dziejów górnośląskiej kolei żelaznej - 160 lat linii Racibórz-Chałupki” (27 kwietnia 2007 r.). „Jeden z maszynistów przeżył ją bowiem bez większego szwanku na ciele. Całkowicie załamał się jednak psychicznie. Nie potrafił tych strasznych zdarzeń zapomnieć. W rok po tragedii popełnił samobójstwo, rzucając się w Baborowie pod pociąg”.

Zarówno w przypadku katastrofy w Krzanowicach, jak i w Sukowicach zawinił czynnik ludzki. Pamięć o ofiarach jest wciąż żywa. Świadczą o tym choćby lampiony zapalane na Wszystkich Świętych przy krzyżu na granicy Sukowic i Długomiłowic.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Ruda wronaTreść komentarza: Wraca Tusk i jak zwykle pieniędzy nie ma i nie będzie bo PiS i już się nie da nic zrobić.Taką legendę jak ZAKSA położyć to tylko PO jak zwykle potrafi.Data dodania komentarza: 26.04.2024, 07:54Źródło komentarza: ZAKSA straci głównego sponsora. Co dalej z klubem?Autor komentarza: KapisxonTreść komentarza: I to rząd Tuska doprowadził pocztę do ruiny? Przez 4 miesiące? Przecież to wszystko to pokłosie rządów PiS. Czy tak ciężko wam zrozumieć? Głowa boli od myślenia?Data dodania komentarza: 26.04.2024, 07:37Źródło komentarza: Pracownicy Poczty Polskiej z Kędzierzyna-Koźla protestowali w Warszawie przeciwko zwolnieniomAutor komentarza: LeliwaTreść komentarza: I co. Rząd Tuska przez 4 miesiące zniszczył pocztę? Puknij się w głowę. Tylko obawiam się, że pójdzie echo z pustego czerepuData dodania komentarza: 26.04.2024, 07:35Źródło komentarza: Pracownicy Poczty Polskiej z Kędzierzyna-Koźla protestowali w Warszawie przeciwko zwolnieniomAutor komentarza: TamtaririramTreść komentarza: Za to w CISOWEJ nie ma miejsc żeby przyjąć :D kiedyś się nabijano z tego osiedla, dzisiaj każdy chce tu mieszkać.. jak to jest kochani...Data dodania komentarza: 26.04.2024, 06:47Źródło komentarza: Rodzice dzieci z Przedszkola nr 15 w Koźlu zgłaszają problemAutor komentarza: GośćTreść komentarza: Przecież za wszystkimi przekrętami stoją biurokrata policja bankierzy oni mają swobodny dostęp do naszych danychData dodania komentarza: 26.04.2024, 01:09Źródło komentarza: Podali kod BLIK i stracili kasę. Coraz więcej oszukanychAutor komentarza: z KoźlaTreść komentarza: Gratulacje!! Z zazdroscią można patrzeć na wsoaniałe pomysły. Rada Osiedla Stare Miasto ma zamknięte drzwì, brak informacji kiedy ktoś dyżuruje. Tablica z podanym wyborem z budżetu obywatelskiego. Telefon chyba zastrzezonyData dodania komentarza: 25.04.2024, 18:19Źródło komentarza: Osiedle, które wspina się na szczyt
Reklama
pochmurnie

Temperatura: 13°CMiasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 18 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna