Szkoła w Roszowickim Lesie. Placówka, która daje podstawy do wszechstronnego rozwoju

  • 17.02.2021, 08:57
  • W
Szkoła w Roszowickim Lesie. Placówka, która daje podstawy do wszechstronnego rozwoju Fot. PSP w Roszowickim Lesie
Choć niewiele się pisze o szkołach w dobie koronawirusa, nie znaczy to, że zamarło w nich życie. Przykładem Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Roszowickim Lesie w gminie Cisek. Ograniczenia i restrykcje nałożone w związku z zagrożeniem epidemicznym mobilizują pracowników placówki do jeszcze intensywniejszej pracy. - U nas nigdy nie ma nudy - podkreśla jedna z rozmówczyń.

Obecnie w PSP w Roszowickim Lesie uczy się 35 dzieci. Są wśród nich mieszkańcy odległych Kobylic czy Landzmierza - sołectw sąsiadujących z Kędzierzynem-Koźlem, ale i Ciska, Sukowic oraz Steblowa.

Ważną część w pracy z uczniami stanowi sprzęt multimedialny i różnorodne pomoce dydaktyczne. W trakcie zajęć wykorzystywany jest rzutnik, dzięki któremu dzieci w łatwy sposób przyswajają nowe wiadomości.

Chcąc uatrakcyjnić zajęcia, wykorzystuje się zasoby platform internetowych www.wordwall.net czy www.genial.ly. Uczniowie chętniej uczestniczą we wszelkich proponowanych im aktywnościach zarówno w edukacji wczesnoszkolnej, jak i na zajęciach z języka angielskiego w klasie pierwszej i drugiej. Przygotowuje się wiele prezentacji multimedialnych, wykorzystując Microsoft Office PowerPoint. Ponadto, korzystając z aplikacji Movavi Clips, powstają filmy, których bohaterami są same dzieci. Owoce pracy można podziwiać na stronie internetowej i facebookowym profilu szkoły.

Z chęcią do nauki

Spotykamy się z trzema rozmówczyniami, mocno związanymi ze szkołą: dyrektor placówki Anną Radziszewską, przewodniczącą rady rodziców Angeliką Parzuchowską i mamą jednego z uczniów, Agnieszką Pawlik.

- Moja córka może być przykładem na to, że to przyjazna dzieciom szkoła. Jak jest dzień szkolny, to już czeka przy drzwiach, żeby wyjść - uśmiecha się Angelika Parzuchowska. - Córka lubi się uczyć, zostawać na dodatkowych lekcjach. Przede wszystkim jest tu rodzinna atmosfera, wspaniali nauczyciele. Z każdym da się porozmawiać, dzięki czemu nie ma problemów, których nie dałoby się rozwiązać.

Uczniowie nie nudzą się na przerwach. Jednym ze sposobów na urozmaicenie czasu między lekcjami jest organizowanie tanecznych przerw, np. z zumbą. Dzieci bardzo chętnie biorą w nich udział, integrując się i wykorzystując przerwy na pozbycie się nadmiaru energii nagromadzonej podczas zajęć.

Lubią gry planszowe wielkości dywanu, w których to one są pionkami. Takie zabawy pozwalają na zdrową rywalizację, rozwijanie umiejętności rachunkowych, utrwalanie alfabetu, jak również na przeżywanie sukcesów i porażek.

- Mimo pandemii cały czas coś robimy. Chcemy, by dzieci miały jak najlepiej w szkole, czuły się w niej jak w domu. Ostatnio był bal przebierańców - każda klasa miała bal w swojej sali, z zachowaniem obostrzeń - mówi Agnieszka Pawlik.- Wspieramy się nawzajem. Wszystkie sprawy pani dyrektor stara się omawiać z nami.

Na zajęciach komputerowych wykorzystuje się także robota Makeblock; z nim młodzi uczą się podstaw programowania.

Jakie korzyści płyną z nauki programowania? Pomaga ono w nauce matematyki, uczy kreatywności, cierpliwości i determinacji, a także wyciągania wniosków z błędów i rozwiązywania problemów.

Cyfrowa przyszłość

Bardzo często podczas lekcji, np. informatyki, używa się tablic interaktywnych, które ułatwiają uczniom przyswajanie wiadomości i sprawiają, że szybciej je zapamiętują. Młodzi uczą się ze sobą współpracować, co jest niezwykle cenną umiejętnością. Tablica pozwala zaprezentować w ciekawej formie większą ilość materiału oraz przykuć uwagę uczniów. Dzieci poznają to, czego nie mogą zobaczyć w rzeczywistości. Tablice interaktywne służą do rozwiązywania zagadek, rebusów, wykonywania ćwiczeń grafomotorycznych, rozwijania spostrzegawczości, ćwiczenia pamięci, słuchu muzycznego i fonematycznego. Podczas lekcji informatyki każde dziecko pracuje na osobnym sprzęcie komputerowym.

Klasa pierwsza w bieżącym roku szkolnym bierze udział w innowacji pedagogicznej „Jestem EKO”. Celem innowacji jest rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych wśród uczniów, kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego środowiska, a także rozwijanie wiedzy w oparciu o dni ekologiczne obchodzone w naszym kraju i na świecie, m.in.: Dzień Drzewa, w ramach którego przed budynkiem szkoły zasadzono śliwę wiśniową, Dzień Wiatru, Dzień Spadającego Liścia, Dzień Wiedzy o Pingwinach. Obchodzono też Międzynarodowy Dzień Kropki, podczas którego powstały prace plastyczne z kropką w roli głównej i pamiątkowe zdjęcia z kropkowymi gadżetami.

Monitory interaktywne używane są na każdej lekcji jako tablica, ale można je traktować również jako bardzo duże smartfony, umożliwiające korzystanie z wielu aplikacji.

Tablety, które placówka otrzymała od Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego, służą dzieciom do nauki zdalnej, ale wykorzystywane są także przez dzieci uczące się w trybie stacjonarnym, np. na lekcjach matematyki. Lekcje z wykorzystaniem tabletów są bardziej efektywne.

Szkoła posiada też drukarkę 3D. Wydrukowano na niej na przykład model DNA na zajęcia z biologii, figury przestrzenne na matematykę, przeróżne modele na historię, fizykę czy geografię.

Zaangażowana kadra

Wszystko to nie mogłoby być efektywnie wykorzystywane, gdyby nie kadra nauczycielska i rada rodziców.

- Gdziekolwiek zadzwonię, zawsze jest pomoc - nawiązuje do rady dyrektor Radziszewska. - W ciągu dwóch lat, od kiedy jestem dyrektorem szkoły, udało mi się stworzyć zespół, na który zawsze mogę liczyć. Podkreśla zaangażowanie nauczycieli, dzięki którym pomimo pandemii zaplanowany w sierpniu plan pracy szkoły jest bez przeszkód realizowany czy to online, czy przez różnorodne akcje. Ostatnio zbierano dary na rzecz schroniska dla zwierząt, a przed placówką zorganizowano zbiórkę artykułów do paczek dla Kresowian. Akcji ekologicznych i charytatywnych jest więcej: "Góra grosza" na rzecz osób niepełnosprawnych, udział w programie "Aktywni błękitni".

Warto wspomnieć, że szkoła realizuje innowację pedagogiczną "Wiem, co jem", dzięki której uczniowie dowiadują się, jakie wartości i korzyści niesie za sobą zdrowe odżywianie. Nie brak lekcji otwartych dla rodziców. Profesjonalny sprzęt sportowy, gry planszowe o tematyce zdrowego odżywiania się, szachy, roboty interaktywne, zajęcia integrujące - jest z czego wybierać.

Oprócz sprzętu i wyposażenia sali biologiczno-chemiczno-fizycznej jest jeszcze urządzenie do detekcji promieniowania jądrowego - Smart Geiger i stacja pogodowa.

Wiosną planowane jest rozpoczęcie warsztatów astronomicznych z nauką obsługi teleskopu oraz obserwacją gwiazd i planet.

Na parterze placówki niebawem zostanie zainstalowana gra podłogowa. Kolejnym pomysłem jest stworzenie na zewnątrz gry w klasy czy literkowej stonogi.

Placówka z Roszowickiego Lasu przystąpiła do projektu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, w ramach którego otrzymała 25 szkolnych pakietów multimedialnych. Głównym założeniem projektu jest doprowadzenie światłowodu do szkoły. Placówka uzyskała też dofinansowanie z rządowego programu na doposażenie pracowni przyrodniczo-chemiczno-fizycznej.

Dobre miejsce dla każdego

Co równie ważne, kadra pedagogiczna jest w stanie zapewnić każdemu dziecku pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Dzieci z zaburzeniami słuchu, niesłyszące, niewidome czy z upośledzeniem w jakimkolwiek stopniu znajdą w Roszowickim Lesie dobre miejsce do nauki.

"Jako rodzic jestem bardzo zadowolona, że Filip trafił do Szkoły Podstawowej w Roszowickim Lesie. Mała klasa sprawiła, że rówieśnicy bardzo szybko go zaakceptowali. Dodam tylko, że syn był bardzo energicznym dzieckiem i trudno było go uspokoić. Po ponad roku nauki widzę ogromną zmianę na plus w jego zachowaniu, a także w rozwoju osobistym i postępach w nauce. W moim przekonaniu wpływ na rozwój syna miała niewątpliwie przyjazna atmosfera panująca we wspomnianej szkole, jak również kompetentne i mocno zaangażowane w swoją pracę grono pedagogiczne" - wiadomość tej treści przesłała do nas Joanna Tomas.

Informacje i ciekawostki o zajęciach w szkole przekazały nam: Agnieszka Mazurkiewicz - wychowawca kl. I, Ksenia Wenerska - wychowawca kl. II, Katarzyna Zamojska-Berggruen - wychowawca kl. V, nauczyciel wychowania fizycznego, Sonia Gola - nauczyciel biologii, chemii i fizyki oraz Judyta Seidel - wychowawca kl. VII, nauczyciel matematyki i geografii.

W

Zdjęcia (4)

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe