piątek, 26 kwietnia 2024 07:25
Reklama
Reklama
Reklama

Stare kędzierzyńskie Edmonsony w Bieszczadach! ZDJĘCIA i FILMY

Dziś trzeba pokonać ponad 400 kilometrów, aby natknąć się na stare kartonikowe bilety kolejowe, jakie przed laty sprzedawano na stacji PKP w Kędzierzynie-Koźlu. W Bieszczadach, a konkretnie w miejscowości Majdan koło Cisnej na tamtejszym dworcu kolejki wąskotorowej w jednym z budynków zgromadzono liczne pamiątki związane z tą cieszącą się dziś ogromnym zainteresowaniem atrakcją turystyczną. Wśród nich nie brak m.in. starych biletów z Opolszczyzny i samego Kędzierzyna-Koźla.
Stare kędzierzyńskie Edmonsony w Bieszczadach! ZDJĘCIA i FILMY

W Polsce bilety kartonikowe królowały do lat 90. XX wieku. Później zastąpiły je bilety drukowane na miejscu. Z pewnością starsi pasażerowie pociągów pamiętają półki pełne kartonikowych biletów znajdujące się w kasach na dworcach PKP. Stare kolejowe bilety kartonikowe można dziś oglądać głównie na zdjęciach. Posiadają je też kolekcjonerzy.

Ostatecznie bilety te wyszły z użytku w latach 90. ubiegłego wieku.. Na dworcu w Bieszczadach podziwiać można bilety z całego kraju, ale mocno reprezentowany jest też nasz region. Na niewielkich kartonikach widnieją nazwy takich miejscowości jak: Kędzierzyn-Koźle, Opole, Zdzieszowice, Gogolin, Górażdże, Jasiona. Na niektórych widnieje nawet cena…. 46 000 zł (za 27-kilometrowy odcinek Opole -Jasiona), co oznacza, że pamiętają one jeszcze hiperinflację jaka panowała w Polsce na przełomie lat 80. i 90. XX wieku.

Bilety Edmonsona

Istnienie biletów kartonikowych zawdzięczamy Thomasowi Edmonsonowi, angielskiemu urzędnikowi kolejowemu, który opatentował je w 1838 roku wraz z maszyną drukującą i specjalną szafą do ich przechowywania. Do użytku zostały wprowadzone w 1839 roku. Wynalazek, który zdecydowanie skrócił czas sprzedaży biletów, wkrótce przyjął się nie tylko w Anglii, ale i na całym świecie.

Standardowo bilety tekturkowe miały wymiary 30,5 mm x 57 mm i drukowano je na papierze o gramaturze 580 g/m2.

Kliknij aby odtworzyć
Drogi użytkowniku! Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

Ręcznie wypisywano tylko bilety sprzedawane w pociągu oraz bilety na trasy niestandardowe. Jednak gdy na początku lat 90-tych zaczęto wprowadzać komputerowe systemy sprzedaży biletów, liczba kas z kartonikami zaczęła stopniowo topnieć. Proces likwidacji biletów systemu Edmonsona zdecydowanie przyspieszyła redukcja znacznej części połączeń. Wiele tras zostało całkowicie zamkniętych dla ruchu pasażerskiego. Z kolei na innych liczba podróżnych tak spadła, że utrzymywanie kas stacyjnych przestało być opłacalne. Zatem z jednej strony wciąż malejąca ilość kas biletowych, a z drugiej rosnąca liczba terminali komputerowych spowodowała całkowite wycofanie ze sprzedaży tradycyjnych biletów tekturkowych. Ostatnie Edmonsony wycofano na przełomie 2004 i 2005 roku.

Kierunek Bieszczady

Na szczęście są jeszcze takie miejsca, gdzie można zobaczyć bilety kartonikowe, choć już tylko jako eksponaty muzealne. Dlatego planując wakacyjny urlop, warto pomyśleć o Podkarpaciu i jednej z atrakcji tego regionu jaką jest wspomniana wcześniej Bieszczadzka Kolejka Leśna. To kolej wąskotorowa o szerokości toru 750 mm, będąca najwyżej położoną linią wąskotorową w Polsce. Powstała pod koniec XIX wieku jako kolej Nowy Łupków – Cisna. Do 1994 roku była eksploatowana gospodarczo. Służyła do transportu drewna i przewozu osób. Od 1997 roku zaczęła funkcjonować jako atrakcja turystyczna, głównie w sezonie letnim. Bazą kolejki jest stacja w Majdanie koło Cisnej, skąd pociągi kursują na dwóch trasach o łącznej długości 20 km, w kierunku stacji Przysłup (zatrzymując się w Cisnej, Dołżycy i Krzywem) oraz Balnicy.

W 1965 roku kolej przewiozła ponad 21 tysięcy pasażerów, a w latach 1971–1980 sprzedano ogółem 117 769 biletów. Na początku lat 80. przewozy wynosiły około 30 tys. pasażerów rocznie. Wyraźny spadek przewozów nastąpił w latach 90. Potem sytuacja ulegała stopniowej poprawie. W 2001 roku kolejka przewiozła 32 tysiące pasażerów, w 2004 – 40 tys., w 2007 – 52 tys., w 2009 – 68 tys., w 2010 – 60 tys., w 2011 – 72 tys. W 2014 liczba pasażerów wyniosła 102 tysiące, w 2016 roku 127 tysięcy, w 2017 roku 138 tysięcy, w 2018 roku 153 tysiące, a w 2019 roku 157 tysięcy. W sezonie turystycznym przewozi się tu do 1500 pasażerów dziennie.

Turyści poza przejażdżką kolejką wąskotorową, której szlak wiedzie przez urokliwe górskie zakątki, mają też do dyspozycji kilka innych atrakcji. Wśród nich wyjątkowe, liczące sobie dziesiątki lat eksponaty związane z kolejnictwem.

Kliknij aby odtworzyć
Drogi użytkowniku! Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

 

Kliknij aby odtworzyć
Drogi użytkowniku! Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

 

Kliknij aby odtworzyć
Drogi użytkowniku! Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

Powiązane galerie zdjęć:

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: z KoźlaTreść komentarza: Gratulacje!! Z zazdroscią można patrzeć na wsoaniałe pomysły. Rada Osiedla Stare Miasto ma zamknięte drzwì, brak informacji kiedy ktoś dyżuruje. Tablica z podanym wyborem z budżetu obywatelskiego. Telefon chyba zastrzezonyData dodania komentarza: 25.04.2024, 18:19Źródło komentarza: Osiedle, które wspina się na szczytAutor komentarza: Zeb mekeinTreść komentarza: Teraz wy chcecie strajkować? Gdzie żeście byli jak np. Zielona Góra strajkowała 5-8 lat temu.Data dodania komentarza: 25.04.2024, 18:08Źródło komentarza: Pracownicy Poczty Polskiej z Kędzierzyna-Koźla protestowali w Warszawie przeciwko zwolnieniomAutor komentarza: KoziołTreść komentarza: Pewnie tak będzie nowosielska nie zostawi swoich w potrzebieData dodania komentarza: 25.04.2024, 18:00Źródło komentarza: ZAKSA straci głównego sponsora. Co dalej z klubem?Autor komentarza: Pokolenie z est żałosneTreść komentarza: Wcale nie zal mi młodych debili...nawet jak ktoś prosi o cos takiego to przecież weryfikacja przychodzi zeby potwierdzić kodem do banku... jak sie nie czyta albo sie jest debilem to potem się cierpi.Kurde pokolenie Z nazywa sie tak od pierwszej litery bo sa ZEREM 🤣Data dodania komentarza: 25.04.2024, 15:34Źródło komentarza: Podali kod BLIK i stracili kasę. Coraz więcej oszukanychAutor komentarza: Prof TuskTreść komentarza: Z tego co kojarzę, to akurat otwierano nowe placówki tam gdzie ich nie było. Ale nie bój nic. Zaraz zamiast Poczty Polskiej będzie deutsche post i będzie pełna radość i spokój.Data dodania komentarza: 25.04.2024, 14:57Źródło komentarza: Pracownicy Poczty Polskiej z Kędzierzyna-Koźla protestowali w Warszawie przeciwko zwolnieniomAutor komentarza: DżejsonTreść komentarza: Wyłącz tvn, bo już ci papkę z mózgu zrobił. Niekorzystne finansowo umowy na dostarczenie gazu były podpisywane za czyich rządów?! Przypomnę również, że poprzednie wcielenie koalicji 13 grudnia nosiło się z zamiarem sprzedaży Puław ruskim. Ale o tym w tvn chyba nie mówią. Niech teraz sprzedadzą Azoty rodakom premiera i będzie święty spokój, bo za tej ekipy nic się nie opłaca.Data dodania komentarza: 25.04.2024, 12:59Źródło komentarza: ZAKSA S.A. wydała komunikat dotyczący umowy z Grupą Azoty
Reklama
zachmurzenie małe

Temperatura: 4°CMiasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 13 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna