Dlaczego warto praktykować Ashtanga Jogę ?

  • 11.10.2021, 15:05
Dlaczego warto praktykować Ashtanga Jogę ?
Joga to w rozumieniu zaawansowanych praktyków metoda kształtowania balansu między ciałem i umysłem. Narzędziami tej metody są ćwiczenia fizyczne na macie, opanowanie prawidłowego oddychania podczas medytacji i życie w zgodzie z zasadami bycia dobrym człowiekiem. Modeli i styli Jogi jest wiele. Tradycyjne szkoły wywodzące się głównie z Indii z czasem zrodziły kolejne warianty, dopasowane bardziej do zachodnich warunków. W nowych ujęciach często pomija się pierwiastek duchowy, kładąc nacisk głównie na naukę pozycji.

Tak czy inaczej Ashtanga Joga, choć jest metodą osadzoną głęboko w tradycji nie traci na popularności, wręcz przeciwnie nieustannie zyskuje nową rzeszę  swoich zwolenników, którzy zupełnie zatrącają się w praktyce. Co ma takiego w sobie styl Ashtangi, że tak wiele osób podąża tą ścieżką?

Stała sekwencja asan

 

Stała sekwencja asan jest znakiem rozpoznawczym Ashtangi. Usystematyzowanie pozycji i zamknięcie ich w ramach kilku serii pozwoliło początkującym joginom w pełni skupić się na swojej praktyce. Nauczenie się i zapamiętanie kolejności asan pozwala przenieść umysł w sferę spokoju. Dzięki powtarzalności pozycji można także wnikliwiej obserwować swoje postępy na macie, zauważać niedociągnięcia i iść dalej. W innych stylach, w których każda kolejna lekcja to zestaw innych ćwiczeń trudniej jest obserwować swój rozwój. 

Medytacja w ruchu

 

Dla wielu doświadczonych joginów praktyka Ashtangi to medytacja w ruchu. W momencie, kiedy kolejność asan jest już opanowana do perfekcji, a wolny umysł może podążać w innym kierunku ku spokojnym i głębokim oddechom, praktyka staje się czymś innym niż tylko treningiem, zyskuje wymiar medytacji, gdzie umysł spokojnie podąża za oddechem. Mata staje się wtedy przestrzenią, wokół której odbywa się połączenie dwóch sfer, fizycznej i duchowej.

Moc energii

 

Styl ashtangi to styl dynamiczny, w których ruch nieustannie płynie za oddechem. Nauka odpowiedniej pranajamy jest tutaj kluczowa. Dzięki głębokim wdechom i wydechom w momencie zatrzymania ciała w pozycji wszystkie komórki organizmu dotleniają się. To daje ogromną moc energii. Wykonywanie dynamicznych przejść wzmacnia ciało i pomaga zgubić zbędne kilogramy, co ostatecznie pomaga wykonywać trudniejsze pozycje.

Poprawa samopoczucia

 

Wiele osób, które już jakiś czas praktykują jogę zauważają u siebie znaczną poprawę samopoczucia. Kontrola oddechu, silniejsze ciało, spokojniejszy umysł to główne rezultaty systematycznych zmagań na macie. Chorzy na depresję czy nerwicę lękową często wdrażają w plan swojego leczenia praktykę jogi. Każdy ruch fizyczny korzystnie wpływa na samopoczucie.

Od czego zacząć praktykę?

 

Pierwsza rzecz to znalezienie właściwego nauczyciela, który będzie potrafił poprawnie przeprowadzić laika przez trudne początki. Opanowanie i wdrożenie do praktyki podstawowych elementów, takich jak Bandhy czy drishti nie może obyć się  bez wsparcia doświadczonego praktyka.

Druga rzecz to odpowiednia mata do jogi. Przy stylu dynamicznym poleca się maty antypoślizgowe z przyczepną powierzchniA. Tutaj egzamin zdają maty kauczukową z warstwą wierzchnią z poliuretanu.

Najważniejsza kwestia to zebranie chęci, dobrej energii i regularna praca na macie. Ashtangę może ćwiczyć każdy, z wyjątkiem ludzi leniwych.

_

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe