Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 04:15
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Prochownia idzie pod młotek. ZDJĘCIA

Zabytkowy, liczący ponad 540 mkw. obiekt położony przy ul. Garncarskiej 1 w Koźlu, został wystawiony na sprzedaż. Jego cena, wynosząca 359 000 zł (664 zł za mkw.), wydaje się dość atrakcyjna.
Prochownia idzie pod młotek. ZDJĘCIA

Źródło: Strona ogłoszeniowa właściciela

Jest to dwupiętrowy, podpiwniczony budynek. Można go zaadoptować zarówno na potrzeby mieszkalne, jak i przeznaczyć na dowolną działalność handlowo-usługową. Obiekt posiada wszystkie media. Zlokalizowany jest w centrum Koźla, zaledwie 50 m od dworca autobusowego, 15 m od przystanku MZK i około 100 m od rynku. 

Jest to nieruchomość komercyjna, w której przed laty mieściły się sklepy odzieżowe. Posiada ona jednak dość bogatą historię.

Warto przypomnieć, że prochownia jest jedynym zachowanym w tak dobrym stanie budynkiem twierdzy. Przejściowo istniało w mieście około dziesięciu prochowni i magazynów broni. Przypuszcza się, że w prochowni przy ulicy Garncarskiej mieścił się tylko i wyłącznie magazyn prochu - stąd też wywodzi się nazwa budynku.

Po ustanowieniu przez Austriaków w Koźlu Twierdzy II klasy, rozpoczęła się budowa  nowych murów i umocnień. Budowane były również budynki militarne wewnątrz miasta. Na ulicy Targowej w miejscu zasypanej odnogi Odry postawiono koszary dla dwóch batalionów żołnierzy. Austriacy nie zdążyli dokończyć budowy twierdzy według swoich planów, gdyż w wyniku wojen śląskich Prusacy zajęli cały Śląsk. Przystąpili oni do budowy szeregu twierdz, które miały tworzyć zwarty system obronny całej prowincji. 

Projektantem Twierdzy Koźle był inżynier Gerhard Cornelius von Walrawe - autor projektu fortyfikacji w wielu twierdzach, między innymi w Kłodzku. Twierdza Koźle budowana była przez Prusaków w trakcie prowadzonych działań wojennych z Austriakami. Skuteczność umocnień potwierdziło bezowocne, najdłuższe w dziejach miasta, bo aż czteromiesięczne oblężenie twierdzy w 1758 roku. 

Ostatecznie po zawarciu pokoju hubertusburskiego w 1763 roku Prusacy mogli zająć się budową nowych umocnień. Wtedy to wybudowano m.in. kazamaty w pobliżu ulicy Racławickiej, w okolicy zamku i koszar, jaz i śluzę na Odrze, a także 10 prochowni, arsenał i most na Odrze. Całkowitą budowę umocnień w mieście zakończono w 1790 roku. Do czasów słynnego oblężenia przez Wielką Armię Napoleona w 1807 roku niedokończona została tylko budowa Baszty Montalemberta.

Kozielska prochownia to trzykondygnacyjny budynek, wolnostojący, podpiwniczony, który posiada głęboko schowane małe okienka od strony południowej, natomiast od strony północnej otwory szczelinowe, które najprawdopodobniej pełniły rolę obronną, można było przez nie prowadzić ostrzał okolic budynku.

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna