Od czego zależy skuteczna rekrutacja pracowników?
Skuteczna selekcja pracowników owocuje nie tylko wyłonieniem kandydata o adekwatnych do stanowiska kwalifikacjach i wymaganiach, ale również takiego, który zwiąże się z firmą na długi czas. Rolą osoby rekrutującej jest więc przygotowanie odpowiednich narzędzi rekrutacji oraz stworzenie tzw. candidate experience. Termin ten oznacza budowanie pozytywnych doświadczeń i wrażeń, które potencjalni pracownicy będą kojarzyć z dobrym pracodawcą. Zwiększa to ich motywację oraz zaangażowanie w pracę firmy. Jak więc powinna wyglądać rekrutacja pracowników, aby zakończyła się satysfakcją obu stron?
Stwórz profilu idealnego kandydata
Profil kandydata powinien zawierać najważniejsze zadania i cele, które zostaną postawione przed pracownikiem na określonym stanowisku. Zawrzyj w opisie kompetencje techniczne, merytoryczne i osobiste, które będą niezbędne i pożądane. Wypisz cechy, które będą świadczyły o dopasowaniu kandydata do stanowiska, zespołu oraz całego środowiska pracy. Określ, jakie warunki możesz zaoferować: od wynagrodzenia, przez benefity i szkolenia, po narzędzia pracy. Stworzenie profilu kandydata znacznie ułatwia trudne zadanie, jakim jest rekrutacja pracowników. Pamiętaj, aby wymagania i profity, które możesz zaoferować były adekwatne do tego, co dzieje się w branży i na rynku pracy.
Określ kanały dotarcia do kandydatów
Zastanów się, czy nie możesz przeprowadzić wewnętrznej rekrutacji pracowników. Może to w znacznym stopniu zminimalizować koszty, a jeśli zaplanujesz awans, wpłynie również pozytywnie na wizerunek firmy jako pracodawcy. Jeżeli zdecydujesz się na zewnętrzną rekrutację pracowników, prawdopodobnie pierwszym kanałem, przez który będzie chciał dotrzeć do kandydatów, będą ogólnopolskie portale z ogłoszeniami. Ten sposób nie zawsze jednak wystarczy. Firmy coraz częściej szukają pracowników poprzez media społecznościowe, grupy branżowe i fora tematyczne. Sprawdza się to zwłaszcza w sytuacjach, gdy chcemy pozyskać tzw. kandydatów biernych – wartościowych specjalistów lub managerów, którzy nie szukają aktywnie pracy. Może się okazać, że selekcja pracowników wysokiego szczebla wymaga skorzystania z takich narzędzi jak executive search, oferowanych przez agencje doradztwa personalnego.
Dobierz narzędzia selekcji pracowników
Podstawową metodą selekcji pracowników jest rozmowa kwalifikacyjna, bardzo często jednak nawet bezpośrednie spotkanie i rozmowa nie wystarczą. Z pomocą przyjdą ci testy kompetencji, możesz także poprosić kandydatów o wykonanie próbnych projektów. W przypadku bardziej złożonych rekrutacji, niezwykle pomocne są takie metody, jak assessment centre, jednak skuteczna rekrutacja pracowników wymaga, aby były one przeprowadzane przez fachowców.















