W kilku regionach Polski trwają istotne utrudnienia związane z brakiem wystarczającej liczby sprawnych jednostek spalinowych. Aktualnie koncentrują się one w województwach podlaskim i opolskim.
– Umowa zawarta pomiędzy naszym samorządem a Polregio przewiduje kary umowne z tytułu niedotrzymania warunków przewozów przez operatora, w szczególności za powstałe z jego winy opóźnienia i odwołania pociągów. Za odwołanie pociągu z winy operatora bez zapewnienia podróżnym przewozu zastępczego kara umowna wynosi 2317 zł - wyjaśniła portalowi Rynek Kolejowy Violetta Ruszczewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego. Wysokość kary spada do 257 zł, gdy w ciągu 60 min po planowanym odjeździe odwołanego pociągu w tym samym kierunku pojechać ma kolejny.
Obniżona stawka stosowana jest także wówczas, gdy pociąg zostaje odwołany tylko w części relacji, a operator wykaże, że zapewnianie transportu zastępczego byłoby niecelowe lub pozostawało niemożliwe.
– Organizator nalicza kary na podstawie kwartalnych sprawozdań przekazywanych cyklicznie przez spółkę – opisuje Violetta Ruszczewska i zapewnia też, że przewoźnik wpłaca naliczone kary.
Od wielu miesięcy przynajmniej do czerwca odwołany z zapewnieniem komunikacji zastępczej jest jeden z kursów na trasie z Nysy do Kędzierzyna-Koźla. W tym przypadku Polregio nie jest zobowiązane do zapłaty kary.
– Komunikacja zastępcza ma tu charakter stały na mocy uzgodnień Polregio z UMWO i jest spowodowana aktualnym ilostanem dostępnych pojazdów trakcji spalinowej – stwierdza w rozmowie z Rynkiem Kolejowym przedstawicielka urzędu.
Przypomina ona także, że aktualnie PR Opole dysponuje sześcioma sprawnymi jednostkami spalinowymi należącymi do samorządu. Tym samym nie ma żadnej rezerwy taborowej, a każde, nawet chwilowe wyłączenie z użytku choćby jednego egzemplarza skutkuje odwołaniem pociągów i wprowadzeniem autobusowej komunikacji zastępczej. .
– Trzy pojazdy serii SA103 przechodzą naprawy poziomu utrzymania P4.2 w firmie Public Transport Service – wyjaśniła Violetta Ruszczewska.
Umowa w tej sprawie została zawarta z operatorem, a więc ze spółką Polregio. Sytuacja taborowa powinna ulec poprawie w czerwcu, gdy z naprawy wrócić mają egzemplarze oznaczone numerami 003 i 004. Natomiast powrót SA103-013 będzie miał miejsce w sierpniu tego roku.


















Napisz komentarz
Komentarze