piątek, 5 grudnia 2025 12:15
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Jedynie zapewnienie pasażerom transportu zastępczego chroni przewoźnika przed karami

Jak informuje portal Rynek Kolejowy, samorząd województwa opolskiego nalicza regionalnemu operatorowi, spółce Polregio, kary umowne za niezrealizowane kursy. Dochodzi do tego tylko wówczas, gdy spółka nie zapewni pasażerom komunikacji zastępczej. Przewoźnik reguluje swoje należności w cyklu kwartalnym.
  • Źródło: Rynek Kolejowy
Jedynie zapewnienie pasażerom transportu zastępczego chroni przewoźnika przed karami

W kilku regionach Polski trwają istotne utrudnienia związane z brakiem wystarczającej liczby sprawnych jednostek spalinowych. Aktualnie koncentrują się one w województwach podlaskim i opolskim.

– Umowa zawarta pomiędzy naszym samorządem a Polregio przewiduje kary umowne z tytułu niedotrzymania warunków przewozów przez operatora, w szczególności za powstałe z jego winy opóźnienia i odwołania pociągów. Za odwołanie pociągu z winy operatora bez zapewnienia podróżnym przewozu zastępczego kara umowna wynosi 2317 zł - wyjaśniła portalowi Rynek Kolejowy Violetta Ruszczewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego. Wysokość kary spada do 257 zł, gdy w ciągu 60 min po planowanym odjeździe odwołanego pociągu w tym samym kierunku pojechać ma kolejny. 

Obniżona stawka stosowana jest także wówczas, gdy pociąg zostaje odwołany tylko w części relacji, a operator wykaże, że zapewnianie transportu zastępczego byłoby niecelowe lub pozostawało niemożliwe. 

– Organizator nalicza kary na podstawie kwartalnych sprawozdań przekazywanych cyklicznie przez spółkę – opisuje Violetta Ruszczewska i zapewnia też, że przewoźnik wpłaca naliczone kary. 

Od wielu miesięcy przynajmniej do czerwca odwołany z zapewnieniem komunikacji zastępczej jest jeden z kursów na trasie z Nysy do Kędzierzyna-Koźla. W tym przypadku Polregio nie jest zobowiązane do zapłaty kary. 

– Komunikacja zastępcza ma tu charakter stały na mocy uzgodnień Polregio z UMWO i jest spowodowana aktualnym ilostanem dostępnych pojazdów trakcji spalinowej – stwierdza w rozmowie z Rynkiem Kolejowym przedstawicielka urzędu. 

Przypomina ona także, że aktualnie PR Opole dysponuje sześcioma sprawnymi jednostkami spalinowymi należącymi do samorządu. Tym samym nie ma żadnej rezerwy taborowej, a każde, nawet chwilowe wyłączenie z użytku choćby jednego egzemplarza skutkuje odwołaniem pociągów i wprowadzeniem autobusowej komunikacji zastępczej. .

– Trzy pojazdy serii SA103 przechodzą naprawy poziomu utrzymania P4.2 w firmie Public Transport Service – wyjaśniła Violetta Ruszczewska.

Umowa w tej sprawie została zawarta z operatorem, a więc ze spółką Polregio. Sytuacja taborowa powinna ulec poprawie w czerwcu, gdy z naprawy wrócić mają egzemplarze oznaczone numerami 003 i 004. Natomiast powrót SA103-013 będzie miał miejsce w sierpniu tego roku.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 7°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1011 hPa
Wiatr: 6 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna