W swoim piśmie wśród kluczowych przedsięwzięć wymienili:
- Modernizację i elektryfikację linii 137 – Magistrali Podsudeckiej (odciążenie E30 i Wrocławskiego Węzła Kolejowego).
- Elektryfikację linii 287 (Nysa - Opole Zach.),
- Modernizację i elektryfikację linii 288 (Nysa - Brzeg).
- Nową umowę PL–CZ dla połączeń przez Głuchołazy oraz lepsze skomunikowanie Nysy, Paczkowa i Otmuchowa.
Jako parlamentarzyści z Opolszczyzny wystąpiliśmy do Wiceministra Piotra Malepszaka o wpisanie do Zintegrowanej Sieci Kolejowej kluczowych inwestycji dla południowo-zachodniej części regionu. Liczymy na szybkie decyzje i realne wsparcie rozwoju Naszego regionu – napisał w mediach społecznościowych poseł na Sejm RP Paweł Masełko.
Pod apelem podpisali się posłowie: Adam Gomoła, Tomasz Kostuś i Paweł Masełko oraz senatorowie: Beniamin Godyla, Piotr Woźniak i Tadeusz Jarmuziewicz.
Poniżej pełna treść pisma.
Mając na uwadze zasadę zrównoważonego rozwoju, w ramach trwających konsultacji nad Zintegrowaną Siecią Kolejową, jako Parlamentarzyści Województwa Opolskiego, pragniemy zasygnalizować Panu Ministrowi problem wieloletnich zaniedbań infrastruktury kolejowej w południowo-zachodniej części naszego województwa.
Uważamy, że ze względu na sytuację geopolityczną, w celu odciążenia linii kolejowej Kędzierzyn-Koźle - Wrocław - Legnica (linie o nr 136, 132 i 275 - międzynarodowe oznaczenie E30) oraz Wrocławskiego Węzła Kolejowego, istotne i zasadne strategicznie, jest zmodernizowanie i elektryfikacja linii nr 137 - Magistrala Podsudecka.
Modernizacja i elektryfikacja Magistrali Podsudeckiej jest też bardzo ważna dla rozwoju tego regionu Opolszczyzny z uwagi na usytuowanie strefy ekonomicznej pod Nysą. Istotne także jest, że obietnice modernizacji infrastruktury kolejowej w tym regionie deklarował firmom Rząd RP. Firmy zainwestowały tam wobec powyższego blisko 20 miliardów złotych, a teraz otrzymują informacje, że linie kolejowe są w fatalnym stanie i mogą być dalsze ograniczenia prędkości przejazdu. Remont Magistrali Podsudeckiej pozwoli także na lepsze skomunikowanie dla podróżnych Paczkowa i Otmuchowa z Opolem i Wrocławiem.
Natomiast na odcinku Nysa - Opole Zachodnie - linia nr 287, wystarczająca jest sama elektryfikacja.
Naszą troskę wzbudza także Grodków i sukcesywne osłabianie się jakości infrastruktury kolejowej na trasie Nysa - Brzeg - linia nr 288. Na odcinku tym wymagana jest modernizacja i elektryfikacja.
Prosimy także o zawarcie nowej umowy międzynarodowej, między Polską a Czechami, regulującej połączenia tranzytowe czeskich kolei przez Głuchołazy. Podczas konsultacji, jakie odbyły się w Nysie dnia 31 marca br. z udziałem Marszałka Województwa Opolskiego, PKP PLK S.A., Polregio i Spółki CPK, zasygnalizowano jedynie rozwiązania dla Głuchołaz.
W naszej ocenie jest to zdecydowanie za mało dla tego regionu, gdyż wciąż marginalizowane są takie miasta jak Nysa, Paczków, Otmuchów i Grodków.
Biorąc pod uwagę powyższe, wnioskujemy o ujęcie tych inwestycji w planach Zintegrowanej Sieci Kolejowej, względnie dialog i osiągnięcie konsensusu w razie braku możliwości finansowych zrealizowania wszystkich ww. inwestycji.
Przypomnijmy, trzy lata temu Biuro Zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA poinformowało, że w 2020 roku zakończone zostały prace nad dokumentacją przedprojektową dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Kamieniec Ząbkowicki - Legnica wraz z elektryfikacją”.
W przypadku Magistrali Podsudeckiej na całym odcinku objętym przyszłym zadaniem przewidziana jest rozbudowa linii do układu dwutorowego oraz jej pełna elektryfikacja. Przewiduje się również budowę torów na stacjach, które umożliwią obsługę pociągów towarowych o długości 750 metrów.
Ponadto nastąpi przebudowa stacji i budowa nowych przystanków - łącznie 49 lokalizacji peronów dostosowanych do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zaplanowana w ramach projektu prędkość na linii wynosi 160 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 120 km/h dla pociągów towarowych.
Jednocześnie dano do zrozumienia, że należy mieć na uwadze, iż dalsza realizacja zadania uzależniona jest od dostępności środków finansowych.
W ramach prowadzonych w spółce PKP PLK prac planistycznych w zakresie kolejowych inwestycji infrastrukturalnych o znaczeniu ponadregionalnym, związanych z perspektywą finansową 2021-2027, w kontekście interesującej nas Magistrali Podsudeckiej uwzględniono następujące projekty:
- Prace na linii kolejowej nr 137 etap I: Kędzierzyn-Koźle - Nysa;
- Prace na linii kolejowej nr 137 etap II: Nysa - Kamieniec Ząbkowicki;
- Prace na linii kolejowej nr 137 etap III: Kamieniec Ząbkowicki - Legnica.
Elektryfikacja i przebudowa Magistrali Podsudeckiej miałaby nastąpić w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Miłośnicy kolei w naszym regionie, jak i sami pasażerowie zadają sobie pytanie, czy tym razem planowana gruntowna modernizacja linii 137 zostanie zrealizowana.
Decydenci powinni mieć również świadomość, że - mając na względzie wieloletnie deklaracje - w pierwszej kolejności powinien być wyremontowany odcinek Kędzierzyn Koźle - Nysa, a następnie Nysa - Brzeg oraz Nysa - Opole Zachodnie.
O potrzebie inwestowania w infrastrukturę kolejową, ale bardziej w kontekście kędzierzyńsko-kozielskiego węzła kolejowego, który również od wielu lat czeka na sfinalizowanie strategicznych zadań, można przeczytać w poniższym tekście.


















Napisz komentarz
Komentarze