Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 04:12
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Posłowie i senatorowie domagają się przyśpieszenia prac na szlakach kolejowych Opolszczyzny

Parlamentarzyści z województwa opolskiego zaapelowali w piśmie do podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotra Malepszaka o modernizację sieci kolejowej zwłaszcza w południowej części naszego regionu.
Posłowie i senatorowie domagają się przyśpieszenia prac na szlakach kolejowych Opolszczyzny
Na zdjęciu fragment Magistrali Podsudeckiej biegnącej przez Kędzierzyn-Koźle. Linia 137 od lat 70. XX wieku czeka na modernizację i elektryfikację

W swoim piśmie wśród kluczowych przedsięwzięć wymienili: 

- Modernizację i elektryfikację linii 137 – Magistrali Podsudeckiej (odciążenie E30 i Wrocławskiego Węzła Kolejowego).

- Elektryfikację linii 287 (Nysa - Opole Zach.),

- Modernizację i elektryfikację linii 288 (Nysa - Brzeg).

- Nową umowę PL–CZ dla połączeń przez Głuchołazy oraz lepsze skomunikowanie Nysy, Paczkowa i Otmuchowa.

Jako parlamentarzyści z Opolszczyzny wystąpiliśmy do Wiceministra Piotra Malepszaka o wpisanie do Zintegrowanej Sieci Kolejowej kluczowych inwestycji dla południowo-zachodniej części regionu. Liczymy na szybkie decyzje i realne wsparcie rozwoju Naszego regionu – napisał w mediach społecznościowych poseł na Sejm RP Paweł Masełko.

Pod apelem podpisali się posłowie: Adam Gomoła, Tomasz Kostuś i Paweł Masełko oraz senatorowie: Beniamin Godyla, Piotr Woźniak i Tadeusz Jarmuziewicz. 

Poniżej pełna treść pisma. 

Mając na uwadze zasadę zrównoważonego rozwoju, w ramach trwających konsultacji nad Zintegrowaną Siecią Kolejową, jako Parlamentarzyści Województwa Opolskiego, pragniemy zasygnalizować Panu Ministrowi problem wieloletnich zaniedbań infrastruktury kolejowej w południowo-zachodniej części naszego województwa. 

Uważamy, że ze względu na sytuację geopolityczną, w celu odciążenia linii kolejowej Kędzierzyn-Koźle - Wrocław - Legnica (linie o nr 136, 132 i 275 - międzynarodowe oznaczenie E30) oraz Wrocławskiego Węzła Kolejowego, istotne i zasadne strategicznie, jest zmodernizowanie i elektryfikacja linii nr 137 - Magistrala Podsudecka.

Modernizacja i elektryfikacja Magistrali Podsudeckiej jest też bardzo ważna dla rozwoju tego regionu Opolszczyzny z uwagi na usytuowanie strefy ekonomicznej pod Nysą. Istotne także jest, że obietnice modernizacji infrastruktury kolejowej w tym regionie deklarował firmom Rząd RP. Firmy zainwestowały tam wobec powyższego blisko 20 miliardów złotych, a teraz otrzymują informacje, że linie kolejowe są w fatalnym stanie i mogą być dalsze ograniczenia prędkości przejazdu. Remont Magistrali Podsudeckiej pozwoli także na lepsze skomunikowanie dla podróżnych Paczkowa i Otmuchowa z Opolem i Wrocławiem.

Natomiast na odcinku Nysa - Opole Zachodnie - linia nr 287, wystarczająca jest sama elektryfikacja.

Naszą troskę wzbudza także Grodków i sukcesywne osłabianie się jakości infrastruktury kolejowej na trasie Nysa - Brzeg - linia nr 288. Na odcinku tym wymagana jest modernizacja i elektryfikacja.

Prosimy także o zawarcie nowej umowy międzynarodowej, między Polską a Czechami, regulującej połączenia tranzytowe czeskich kolei przez Głuchołazy. Podczas konsultacji, jakie odbyły się w Nysie dnia 31 marca br. z udziałem Marszałka Województwa Opolskiego, PKP PLK S.A., Polregio i Spółki CPK, zasygnalizowano jedynie rozwiązania dla Głuchołaz.

W naszej ocenie jest to zdecydowanie za mało dla tego regionu, gdyż wciąż marginalizowane są takie miasta jak Nysa, Paczków, Otmuchów i Grodków.

Biorąc pod uwagę powyższe, wnioskujemy o ujęcie tych inwestycji w planach Zintegrowanej Sieci Kolejowej, względnie dialog i osiągnięcie konsensusu w razie braku możliwości finansowych zrealizowania wszystkich ww. inwestycji.

Przypomnijmy, trzy lata temu Biuro Zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA poinformowało, że w 2020 roku zakończone zostały prace nad dokumentacją przedprojektową dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 137 na odcinku  Kędzierzyn-Koźle - Kamieniec Ząbkowicki - Legnica wraz z elektryfikacją”.

W przypadku Magistrali Podsudeckiej na całym odcinku objętym przyszłym zadaniem przewidziana jest rozbudowa linii do układu dwutorowego oraz jej pełna elektryfikacja. Przewiduje się również budowę torów na stacjach, które umożliwią obsługę pociągów towarowych o długości 750 metrów.

Ponadto nastąpi przebudowa stacji i budowa nowych przystanków - łącznie 49 lokalizacji peronów dostosowanych do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zaplanowana w ramach projektu prędkość na linii wynosi 160 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 120 km/h dla pociągów towarowych.

Jednocześnie dano do zrozumienia, że należy mieć na uwadze, iż dalsza realizacja zadania uzależniona jest od dostępności środków finansowych.

W ramach prowadzonych w spółce PKP PLK prac planistycznych w zakresie kolejowych inwestycji infrastrukturalnych o znaczeniu ponadregionalnym, związanych z perspektywą finansową 2021-2027, w kontekście interesującej nas Magistrali Podsudeckiej uwzględniono następujące projekty:

- Prace na linii kolejowej nr 137 etap I: Kędzierzyn-Koźle - Nysa;

- Prace na linii kolejowej nr 137 etap II: Nysa - Kamieniec Ząbkowicki;

- Prace na linii kolejowej nr 137 etap III: Kamieniec Ząbkowicki - Legnica.

Elektryfikacja i przebudowa Magistrali Podsudeckiej miałaby nastąpić w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Miłośnicy kolei w naszym regionie, jak i sami pasażerowie zadają sobie pytanie, czy tym razem planowana gruntowna modernizacja linii 137 zostanie zrealizowana.  

Decydenci powinni mieć również świadomość, że - mając na względzie wieloletnie deklaracje - w pierwszej kolejności powinien być wyremontowany odcinek Kędzierzyn Koźle - Nysa, a następnie Nysa - Brzeg oraz Nysa - Opole Zachodnie.

O potrzebie inwestowania w infrastrukturę kolejową, ale bardziej w kontekście kędzierzyńsko-kozielskiego węzła kolejowego, który również od wielu lat czeka na sfinalizowanie strategicznych zadań, można przeczytać w poniższym tekście.  


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Kolej 12.08.2025 11:14
Godyla niech odda pieniądze z KPO

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna