PKP Intercity przedstawiła już trasy dla hybryd z Newagu i wynika z nich, że będą one przemieszczać się m.in. Magistralą Podsudecką na trasie której położony jest Kędzierzyn-Koźle.
„Spalinowo-elektryczne jednostki od początku były kupowane z myślą o obsłudze ośrodków, które nie mają połączeń dalekobieżnych wcale lub też które mają tych połączeń bardzo mało. Poza trasami dla „hybryd” PKP Intercity przekazało też, gdzie pojadą co najmniej 22 lub nawet 32 spalinowe jednostki, na których wynajem PKP Intercity ogłosiły przetarg kilka tygodni temu” – czytamy w portalu Rynek Kolejowy.
Co bardzo istotne, na każdej z przedstawionych tras PKP Intercity planuje obsługę mieszaną, zarówno przez pojazdy hybrydowe, jak i spalinowe. Część z tras jest już obecnie obsługiwana przez PKP Intercity, natomiast często są to pojedyncze, niesystemowe pociągi.
Pierwszy z 35 pojazdów dotrze do Intercity na początku 2027 roku, a dostawy wszystkich "Impulsów" mają się zakończyć do końca czerwca 2029 roku.
Nowe połączenia - nowy tabor
Satysfakcji z takiego obrotu sprawy nie kryją też miłośnicy kolei oraz media społecznościowe, które podejmują tę tematykę.
Przykładowo Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych wyraził satysfakcję, że Hybrydowe Zespoły Trakcyjne PKP INTERCITY pojadą z Jeleniej Góry do Krakowa.
W dniu dzisiejszym PKP INTERCITY przedstawiło konkretne założenia dotyczące Hybrydowych Zespołów Trakcyjnych, które od 2027 roku będą obsługiwały połączenia dalekobieżne mniejszych miast z dużymi aglomeracjami. Prezes PKP INTERCITY Janusz Malinowski poinformował na konferencji dotyczącej Hybrydowych Zespołów Trakcyjnych, że na każdej trasie na której będą jeździły te składy PKP INTERCITY, planuje uruchomić minimum 4 pary połączeń. To oznacza, że do czerwca 2029 z Jeleniej Góry do Krakowa pojedziemy cztery razy dziennie! Cieszmy się z „Podsudeckiej”. Przypomnijmy, że to dzięki naszym wieloletnim staraniom pociągi dalekobieżne powróciły na linię kolejową 137 w 2020 roku! Osobiście dołożymy wszelkich starań, aby trzecia para Jelenia Góra- Kraków pojawiła się już w rozkładzie jazdy 2026/27 – czytamy na facebookowym profilu Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych.

Zgodnie z przekazaną przez PKP INTERCITY informacją 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe będzie obsługiwało następujące trasy:
1) Warszawa – Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo);
2) Białystok – Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);
3) Kraków – Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);
4) Warszawa – Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski);
5) Kraków – Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość);
6) Warszawa – Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);
7) Gdynia – Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
Poznań – Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
8) Kraków – Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);
9) Kraków – Jelenia Góra (m.in. przez Nysę, Świdnicę, Kędzierzyn-Koźle) w sezonie do Karpacza;
10) Warszawa – Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);
11) Gdynia – Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).
Konieczny remont
Dwie ostatnie relacje, które będą obsługiwane przez nowe "Impulsy", ale i przez spalinowe zespoły trakcyjne to trasy z Krakowa do Zagórza (przez Gorlice, Jasło, Krosno oraz Sanok), a także pociągi z Krakowa przez Kędzierzyn-Koźle do Jeleniej Góry po Magistrali Podsudeckiej. Połączenia te sezonowo będą wydłużone do Karpacza.
Zachodzi jednak uzasadniona obawa, że nowe składy mogą ulegać nadmiernej awaryjności z uwagi na zły stan techniczny Magistrali Podsudeckiej. Warunki w jakich zachodzić będzie eksploatacja taboru, pozostawiają wiele do życzenia. Torowisko od lat nadaje się bowiem do wymiany. Na razie z deklaracji dotyczących gruntownej modernizacji tej linii kolejowej (wraz z jej elektryfikacją) niewiele wynika.
Mapa połączeń przedstawiona jest poniżej.


















Napisz komentarz
Komentarze