Tym samym Robert Węgrzyn odniósł się poniekąd do jednego z ostatnich artykułów w „Lokalnej”, gdzie pisaliśmy o postępującej od wielu lat marginalizacji linii kolejowej 137 (Magistrali Podsudeckiej) na odcinku od Kędzierzyna-Koźla, przez Głogówek i Prudnik do Nysy.
Nasz artykuł przeczytasz poniżej.
Kędzierzyn-Koźle pozostaje jednym z kluczowych punktów na mapie kolejowej Opolszczyzny - zapewniał Robert Węgrzyn.
Jednak z wypowiedzi wicemarszałka wynikało, że nasze miasto będzie musiało jeszcze poczekać na realizację niektórych strategicznych z naszego punktu widzenia zadań infrastrukturalnych.
- Przypominam, że przed nami modernizacja kluczowych tras Nysa-Opole i Opole-Kluczbork. Prace ruszą na początku 2026 roku - poinformował wicemarszałek.
Z jego informacji wynikało natomiast, że remont Magistrali Podsudeckiej wystartuje w 2028 roku, ale od strony Kamieńca Ząbkowickiego w kierunku Nysy i dalej do Kędzierzyna.
Prace obejmą pełną modernizację torowisk, a następnie elektryfikację, która jest najtrudniejszym i najbardziej czasochłonnym etapem inwestycji.
W nawiązaniu do słów Roberta Węgrzyna przypomnieliśmy podczas konferencji prasowej, że w ramach prowadzonych w spółce PKP PLK prac planistycznych w kontekście interesującej nas Magistrali Podsudeckiej przewidziane do realizacji projekty miały zupełnie inną kolejność. Etap pierwszy obejmował odcinek Kędzierzyn-Koźle - Nysa; etap drugi odcinek Nysa - Kamieniec Ząbkowicki; a trzeci Kamieniec Ząbkowicki - Legnica. Zapytaliśmy w związku z czym dlaczego kolejność ta została odwrócona, co w efekcie doprowadzi do jeszcze większej degradacji odcinka Kędzierzyn-Koźle – Nysa.
Nie tylko przejazdy pasażerskie i towarowe mają znaczenie, jeśli chodzi o modernizację infrastruktury krytycznej - odpowiedział dość tajemniczo wicemarszałek Robert Węgrzyn. - Są inne względy, które determinują właśnie taką kolejność prac.
Marszałek miał też bardziej optymistyczne wieści dla pasażerów z Kędzierzyna-Koźla i okolic. Mianowicie przypomniał, że mogą oni liczyć na nowy tabor i więcej połączeń kolejowych.
Kędzierzyn-Koźle będzie jednym z pierwszych miast w regionie, gdzie pasażerowie skorzystają z nowoczesnych pociągów elektrycznych produkcji PESA Bydgoszcz. Umowę podpisano 31 grudnia 2024 roku, a pierwsze składy mogą pojawić się już za półtora roku – dodał.
Dzięki nowym inwestycjom w 2025 roku pociągi regionalne przejadą 3,5 mln kilometrów, w 2026 roku już 3,7 mln km, czyli o 200 tys. km więcej. To wzrost o 7% rok do roku, największy w historii województwa – wynikało z danych przedstawionych przez Roberta Węgrzyna.
Nasz region zyska też połączenia kolejowe. W planach województwa są m.in. nowe połączenia z Pyrzowicami i Częstochową. Czas przejazdu na lotnisko musi wynosić maksymalnie 1,5 godziny, dlatego wariant przez Kędzierzyn-Koźle jest niestety mniej realny – wyjaśnił marszałek Robert Węgrzyn.

W kontekście połączeń dalekobieżnych, samorząd liczy na powrót większej liczby pociągów Intercity.
Wicemarszałek Robert Węgrzyn zgodził się z naszą sugestią, że w przypadku dworca, jak i całego węzła kolejowego w Kędzierzynie-Koźlu szereg spraw kuleje i należy je poprawić. Wśród nich jest niewątpliwie brak elektronicznych tablic informacyjnych na peronach, które wyświetlają kluczowe dane, takie jak m.in. rozkładowy lub prognozowany czas odjazdu/przyjazdu pociągu, numer linii, a także nazwy stacji początkowej i końcowej, czy też trasę przejazdu. Są już one pewnym standardem nie tylko na dużych dworcach. Ich brak jest bardzo odczuwalny przez pasażerów korzystających z dworca kolejowego w Kędzierzynie-Koźlu, którego remont zakończono przecież w 2021 roku.
Nie chcę się tutaj wyzłośliwiać, ale to nie myśmy remontowali ten dworzec. Faktycznie nie wygląda to imponująco. Pełna zgoda. Ja też jestem z Kędzierzyna i często wsiadam na tym peronie do pociągu. Też mi się nie podoba, że nie ma tu tablic informacyjnych, które były tu przez wiele lat jeszcze przed remontem i zostały zdjęte. Deklaruję, że będziemy z PKP PLK rozmawiać w tej sprawie i dość mocno naciskać, tak jak naciskamy w sprawach modernizacji linii - zakończył wicemarszałek Robert Węgrzyn.









































Napisz komentarz
Komentarze