Projekt PKP Polskich Linii Kolejowych SA obejmie m.in. gminę Bierawa i Kędzierzyn‑Koźle. Na obszarze gminy Bierawa inwestycja dotyczy działek w obrębach Bierawa, Stare Koźle, Dziergowice, Grabówka, Lubieszów i Solarnia. Wskazano zarówno działki przeznaczone bezpośrednio pod inwestycję, jak i te objęte ograniczeniami w użytkowaniu - np. w związku z instalacją infrastruktury technicznej czy przebudową układu drogowego. Część nieruchomości zostanie podzielona geodezyjnie, a ich fragmenty przeznaczone pod inwestycję.
Prace będą prowadzone również na drogach publicznych oraz terenach wód płynących. PKP PLK uzyskało prawo nieodpłatnego zajęcia tych obszarów na czas realizacji inwestycji, co może oznaczać czasowe utrudnienia w ruchu drogowym i pieszym. Według informacji spółki, roboty budowlane zaplanowano na lata 2027-2030, a wcześniejszy okres poświęcony będzie na przygotowania projektowe i administracyjne. Modernizacja obejmie przebudowę układu torowego, wymianę nawierzchni, modernizację obiektów inżynieryjnych, budowę i przebudowę peronów, instalację nowej sieci trakcyjnej i urządzeń energetycznych, a także prace na stacji Kędzierzyn‑Koźle.
Strategiczne znaczenie dla regionu
Choć odcinek w województwie opolskim liczy zaledwie około 15 kilometrów, przedstawiciele Zarządu Województwa podkreślają jego strategiczne znaczenie. Katarzyna Wąsik z Gabinetu Roberta Węgrzyna, członka Zarządu Województwa Opolskiego, zaznacza, że jest to ważny fragment dla regionalnej oferty przewozowej, szczególnie na trasie Kędzierzyn‑Koźle – Racibórz. Od nowego rozkładu jazdy 2025/2026 liczba połączeń wzrośnie tam do 12 par w dni robocze i 9 w dni wolne.
- Większość pociągów kursuje w długiej relacji do Wrocławia lub Opola, co tworzy istotny ciąg komunikacyjny - podkreśla Wąsik.
Inwestycja wpisuje się w szerszy plan rozwoju transportu zbiorowego w regionie. Jak dodaje przedstawicielka gabinetu Węgrzyna, priorytetem jest poprawa parametrów technicznych odcinka - zwiększenie dopuszczalnej prędkości maksymalnej i przepustowości linii.
- Skróci się czas jazdy, poprawi punktualność, a także powstaną możliwości rozwoju oferty i zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów - wylicza Katarzyna Wąsik.
Obecnie projekt znajduje się na etapie prac projektowych i nie ma jeszcze zapewnionego finansowania robót budowlanych. Województwo nie jest wykonawcą inwestycji, dlatego szczegółowe terminy należy uzgadniać z Ministerstwem Infrastruktury i PKP PLK.
Wąsik zwraca uwagę, że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności, ale województwo nie posiada informacji o dokładnym harmonogramie robót. Podkreśla również, że kwestie rekompensat dla mieszkańców, których działki zostaną objęte ograniczeniami w użytkowaniu lub podziałem geodezyjnym, nie leżą w kompetencjach samorządu.
- Województwo Opolskie nie jest wykonawcą tej inwestycji, więc sprawy rekompensat czy wsparcia dla osób, które poniosą straty, nie należą do naszych zadań - wyjaśnia.
Samorząd deklaruje jednak, że będzie monitorować przebieg prac poprzez korekty rozkładów jazdy i - w razie potrzeby - wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej. Wszystkie zmiany mają być ogłaszane z odpowiednim wyprzedzeniem w dostępnych kanałach informacyjnych - na stacjach kolejowych, stronach internetowych operatora i zarządcy infrastruktury.
Czy inwestycja wpisuje się w szerszy plan rozwoju transportu kolejowego w regionie i jakie są jej priorytety? Katarzyna Wąsik nie ma co do tego żadnych wątpliwości.
- Tak, bo stale dążymy do rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Wspólnie z Województwem Śląskim uruchamiamy dużo połączeń na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Racibórz, ale zawsze staramy się polepszać rozkład jazdy, dlatego też biorąc pod uwagę wszystkie zmienne (dostępność taboru, przepustowość linii, możliwości finansowe) w miarę możliwości wzmacniamy ofertę przewozową. Inwestycja ma poprawić parametry techniczne odcinka, tj. zwiększyć dopuszczalną prędkość maksymalną pociągów i przepustowość linii - dodaje Katarzyna Wąsik.
Więcej w 40. numerze "Nowej Gazety Lokalnej", który ukaże się 9 grudnia
O sprawie tej pisaliśmy także w artykułach, które znajdziecie Państwo poniżej.


















Napisz komentarz
Komentarze