piątek, 5 grudnia 2025 09:10
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ambitne plany PKP PLK dotyczące modernizacji Magistrali Podsudeckiej!

Dobiegło końca opracowanie studium wykonalności dla przyszłych prac na linii nr 137, na odcinku Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica. Zapowiedzi PKP w tym względzie są bardzo obiecujące, ponieważ zgodnie z planem cała linia ma być w przyszłości zelektryfikowana, a położonym wzdłuż niej dworcom kolejowym zostanie przywrócona pełna funkcjonalność i dawny blask.
Ambitne plany PKP PLK dotyczące modernizacji Magistrali Podsudeckiej!
foto: ANKO

Autor: Na trasie Magistrali Podsudeckiej leży m.in. stacja Kędzierzyn-Koźle Zachodnie

Jak poinformował „Lokalną” Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do realizacji wybrano wariant pełnej modernizacji.

„Wariant ten zakłada przebudowę, zapewniającą uzyskanie prędkości dla pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz do 120 km/h dla pociągów towarowych. Planuje się dobudowę drugiego toru na odcinkach obecnie jednotorowych. Wybrany wariant obejmuje też elektryfikację linii. Zakłada się odtworzenie nieczynnych oraz budowę nowych przystanków osobowych z dostosowaniem ich lokalizacji do zapotrzebowania podróżnych. Ponadto zaplanowano budowę torów w stacjach, umożliwiających obsługę pociągów o długości do 750 m. Inwestycja będzie mogła być realizowana w kolejnej perspektywie finansowej - po uprzednim zapewnieniu finansowania” - wyjaśnił Bohdan Ząbek.

Przygotowania do tego przedsięwzięcia podjęto już w 2017 roku. W odpowiedzi na interpelację posła Tomasza Kostusia z 29 lipca 2017 roku, w sprawie modernizacji tzw. podsudeckiej linii kolejowej, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel wyjaśnił, że stosowne działania zostały podjęte już wtedy.

„Mając na uwadze znaczenie Magistrali Podsudeckiej dla rozwoju gospodarczego i spójności społeczno-gospodarczej regionu, PKP PLK S.A. analizuje zasadność realizacji dodatkowych zadań na ww. linii w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica wraz z elektryfikacją” w perspektywie finansowej po 2021 roku. W związku z powyższym PKP PLK S.A. podjęła działania związane na przygotowaniem dokumentacji przedprojektowej dla ww. projektu ze środków krajowych. Przetarg na wybór wykonawcy dokumentacji został ogłoszony w dniu 20 czerwca 2017 roku. (...) W ramach planowanych do przeprowadzenia analiz możliwe będzie określenie docelowego przeznaczenia linii kolejowej nr 137 dla połączeń pasażerskich i towarowych o charakterze regionalnym i międzyregionalnym, jak również pozyskanie wiedzy o niezbędnych zakresach rzeczowo-finansowych przyszłej inwestycji.” - poinformował Andrzej Bittel.

Przypomnijmy, Magistrala Podsudecka liczy już sobie 144 lata. Linia kolejowa nr 137 przebiega przez trzy województwa: dolnośląskie, opolskie i śląskie. Powstawała etapami, w latach 1844-1876. Najbardziej obciążony jest jej wschodni kraniec w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Trasą kursują zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe. Postulaty elektryfikacji całej trasy artykułowane są od lat.

Ostatecznie ukończono ją 15 sierpnia 1876 roku i od początku swojego istnienia łączyła uprzemysłowione miasta Przedgórza Sudeckiego z kopalniami Śląska. Na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Katowice jest ona zelektryfikowana w przeciwieństwie do odcinka pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem, a Legnicą, gdzie linia nr 137 nie posiada wprawdzie sieci trakcyjnej, ale jej strategiczne znaczenie nie podlega dyskusji. Magistrala Podsudecka jest jednym z najważniejszych w kraju traktów, używanych głównie do wywozu kruszywa z dolnośląskich kopalń. Przeciążanie jej przewozami towarowymi spowodowało, że obecnie linia ta wymaga gruntownej modernizacji.

Więcej na temat Magistrali Podsudeckiej przeczytasz TUTAJ


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Pan Maruda, niszczyciel dobrej zabawyTreść komentarza: Czekamy na opinię eksperta, Koźlanina. Co Pan sądzi o tej inwestycji?Data dodania komentarza: 5.12.2025, 08:57Źródło komentarza: Zmiany na placu zabaw przy ul. Filtrowej. Maluchy mogą już testować nowe urządzeniaAutor komentarza: J GTreść komentarza: Być dentysta to złoty interes chyba ceny usług dentystycznych są przeszacowane i to gruboData dodania komentarza: 5.12.2025, 08:41Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: LutekTreść komentarza: Wszystko się zmienia, a jednak nic się nie zmienia. Jak po 17:00 na ulicach było pusto, tak jest nadal. Co z tym miastem jest nie tak?Data dodania komentarza: 5.12.2025, 08:23Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: ArekTreść komentarza: Zacznijmy od tego że to ma na celu pokazać osoba które interesują się mundurem co to jest i przy okazji dobrze się bawić. Przynajmniej ja tak rozumiem, a że tobie coś się odkleiło i komentujesz to jakimś fermentem to gratulację. Farmazon roku!!!Data dodania komentarza: 5.12.2025, 06:14Źródło komentarza: Jednostka Strzelecka 3064 w Kędzierzynie-Koźlu działa. Komenda Główna rozwiewa wątpliwościAutor komentarza: LulekTreść komentarza: Kiedys miasto banków teraz klinik . Jakas miazgaData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:25Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: JasnowidzTreść komentarza: Słuszna i uzasadniona decyzja. Może dzięki tym urządzeniom znikną czarne pasy na jezdni - ślady gwałtownego hamowania tuż przed przejściem dla pieszych przy ul. Dunikowskiego. O zgrozo - większość śladów należy do ciężarówek. Czy rozsądek w głowach " mistrzów kierowcy " weźmie górę...?Data dodania komentarza: 4.12.2025, 17:11Źródło komentarza: Uśmiech za przepisową jazdę. Trzy nowe mierniki prędkości w mieście
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 5°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1011 hPa
Wiatr: 8 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna