piątek, 5 grudnia 2025 09:09
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Państwa Grupy Wyszehradzkiej domagają się poprawy wodnych połączeń śródlądowych oraz żeglowności na Odrze

Słoweńskie Brdo było gospodarzem nieformalnego spotkania Rady UE ds. transportu i energii, do którego doszło w dniach 22-23 września 2021 roku. Jednym z omawianych tematów była współpraca Państw Grupy Wyszehradzkiej w zakresie transgranicznych projektów infrastrukturalnych. Z punktu widzenia naszego kraju i regionu kluczowa jest chociażby kwestia poprawy żeglowności Odry.
Państwa Grupy Wyszehradzkiej domagają się poprawy wodnych połączeń śródlądowych oraz żeglowności na Odrze

Jak donosi PortalMorski.pl jednym z punktów obrad była sesja dotycząca rewizji wytycznych Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) z udziałem unijnej komisarz ds. transportu, Adiny Vălean. Podczas tej sesji zostało przedstawione Wspólne Oświadczenie Państw Grupy Wyszehradzkiej (V4) na temat proponowanych przez Komisję Europejską (KE) scenariuszy rozwoju sieci TEN-T, w którym w szczególności podkreślono znaczenie kluczowych projektów transgranicznych łączących państwa V4, czyli Czechy, Polskę, Słowację i Węgry.

W opinii państw V4 rewizja rozporządzenia dotycząca sieci TEN-T powinna koncentrować się w pierwszej kolejności na dostosowaniu map sieci do obecnych priorytetów infrastrukturalnych poszczególnych państw członkowskich.

W celu podkreślenia znaczenia procesu rewizji sieci TEN-T dla rozwoju infrastruktury transportowej ministrowie ds. transportu państw V4 wskazali wspólne projekty, które powinny znaleźć się na mapie sieci TEN-T w wyniku rewizji. Są nimi:

• Via Carpatia - włączenie całości międzynarodowego korytarza drogowego do sieci bazowej TEN-T,
• rozwój linii kolejowych dużych prędkości w regionie państw V4,
• polski Centralny Port Komunikacyjny „Solidarność”,
• poprawa połączeń wodnych śródlądowych oraz żeglowności na Dunaju, Odrze i Łabie (w tym na rzece Wag).

Zdaniem przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, Polska realizuje z sukcesem największy w swojej historii program inwestycyjny na sieciach transportowych, wykonując olbrzymi postęp zarówno w drogach, jak i na kolei. Przykładem tych działań mają być między innymi odcinki transgraniczne, jak Rail Baltica, Via Baltica czy łączące Polskę z Czechami elementy linii kolejowej E-65.

W skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T wchodzą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju UE, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych.

Celem rozwijania sieci TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób oraz towarów. Efektywnie funkcjonujący w ramach Unii system transportowy ma przyczyniać się do poprawy działania jednolitego rynku wewnętrznego, stymulować wzrost gospodarczy regionu, a także podnosić konkurencyjność poszczególnych państw członkowskich i całej UE w skali globalnej.

Przypomnijmy, że w czerwcu br. Unia Europejska, aby przyspieszyć zakończenie budowy transeuropejskiej sieci transportowej, uprościła procedury wydawania pozwoleń. W przyjętych 14 czerwca przez Radę UE nowych przepisach o TEN-T doprecyzowano również procedury, których muszą przestrzegać promotorzy projektów, jeśli chodzi o wydawanie pozwoleń i zamówienia publiczne na projekty transgraniczne.

Transeuropejska sieć transportowa jest podstawą polityki transportowej UE i ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania rynku wewnętrznego. Skuteczniejsze procedury przyspieszą jej rozwój i zapewnią bardziej sprawną i zrównoważoną mobilność osób i przedsiębiorstw w całej Europie. Przyjęcie dyrektywy przez Radę za prezydencji portugalskiej oznacza, że jesteśmy już bardzo blisko, by móc zacząć z niej korzystać. W znacznym stopniu przyczyni się ona do ukończenia sieci bazowej i sieci kompleksowej TEN-T – odpowiednio do 2030 r. i do 2050 r. – mówił w trakcie czerwcowych obrad Pedro Nuno Santos, portugalski minister infrastruktury i mieszkalnictwa, przewodniczący Rady UE.

Do końca 2021 r. planowane jest przedstawienie przez Komisję Europejską propozycji aktualizacji rozporządzenia w sprawie sieci TEN-T.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Gość 29.09.2021 17:46
To Czesi musieli by płacić za zanieczyszczenie Odry. Tylko ile. Propozycje z TSUE ?

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Pan Maruda, niszczyciel dobrej zabawyTreść komentarza: Czekamy na opinię eksperta, Koźlanina. Co Pan sądzi o tej inwestycji?Data dodania komentarza: 5.12.2025, 08:57Źródło komentarza: Zmiany na placu zabaw przy ul. Filtrowej. Maluchy mogą już testować nowe urządzeniaAutor komentarza: J GTreść komentarza: Być dentysta to złoty interes chyba ceny usług dentystycznych są przeszacowane i to gruboData dodania komentarza: 5.12.2025, 08:41Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: LutekTreść komentarza: Wszystko się zmienia, a jednak nic się nie zmienia. Jak po 17:00 na ulicach było pusto, tak jest nadal. Co z tym miastem jest nie tak?Data dodania komentarza: 5.12.2025, 08:23Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: ArekTreść komentarza: Zacznijmy od tego że to ma na celu pokazać osoba które interesują się mundurem co to jest i przy okazji dobrze się bawić. Przynajmniej ja tak rozumiem, a że tobie coś się odkleiło i komentujesz to jakimś fermentem to gratulację. Farmazon roku!!!Data dodania komentarza: 5.12.2025, 06:14Źródło komentarza: Jednostka Strzelecka 3064 w Kędzierzynie-Koźlu działa. Komenda Główna rozwiewa wątpliwościAutor komentarza: LulekTreść komentarza: Kiedys miasto banków teraz klinik . Jakas miazgaData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:25Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: JasnowidzTreść komentarza: Słuszna i uzasadniona decyzja. Może dzięki tym urządzeniom znikną czarne pasy na jezdni - ślady gwałtownego hamowania tuż przed przejściem dla pieszych przy ul. Dunikowskiego. O zgrozo - większość śladów należy do ciężarówek. Czy rozsądek w głowach " mistrzów kierowcy " weźmie górę...?Data dodania komentarza: 4.12.2025, 17:11Źródło komentarza: Uśmiech za przepisową jazdę. Trzy nowe mierniki prędkości w mieście
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 5°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1011 hPa
Wiatr: 8 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna