piątek, 3 maja 2024 14:57
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Widoczny postęp prac

Dobiega końca modernizacja komór północnych śluz Sławięcice i Nowa Wieś w dolnym biegu Kanału Gliwickiego - informuje na swojej stronie RZGW Gliwice.
Widoczny postęp prac
foto: RZGW Gliwice

Śródlądowa droga wodna, jedyna taka w kraju o funkcji transporotowej w zarządzie gliwickich Wód Polskich przechodzi kompleksowe prace modernizacyjne, które obejmują m.in. śluzy Sławięcice i Nowa Wieś. Wyremontowane gruntownie komory północne obu tych obiektów zostaną oddane do eksploatacji jeszcze w IV kwartale bieżącego roku, dalsze prace modernizacyjne przebiegać będą w komorach południowych śluz.

Zakończenie inwestycji, która stanowi element historycznego przedsięwzięcia rewitalizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej, spodziewane jest w pierwszej połowie 2021 roku.

Trwają ostatnie prace wykończeniowe i próby techniczne w obrębie północnych komór śluz w Sławięcicach i Nowej Wsi. Polegają one między innymi na testach obciążeniowych wrót śluz pod naporem wody (każde śluzowanie wiąże się z użyciem 5.800 m3 wody). W czwartym kwartale bieżącego roku zmodernizowane komory północne oddane zostaną do eksploatacji. Oznacza to, że w kolejnym sezonie żeglugowym jednostki pływające będą korzystały z wyremontowanych komór śluz.

W ramach prowadzonych prac dokonano wyburzeń i rekonstrukcji betonów na głowach górnych i dolnych oraz naprawy dna komór, wykonano zabezpieczenia antykorozyjne stalowych konstrukcji, komory otrzymały również nowe wrota o łącznej wadze 360 ton.

- Ponadto odmulono dna awanportów górnego i dolnego, wykonano dalby i ułożono rurociągi przerzutowe. Wszystkie roboty prowadzone są pod nadzorem konserwatora zabytków, ponieważ infrastruktura służąca śluzowaniu na Kanale Gliwickim, położona na obszarze województwa opolskiego została wpisana do tamtejszego rejestru zabytków – relacjonuje zakres prac modernizacyjnych Łukasz Lange, Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach i dodaje: - Analogiczny zakres prac obejmie od nowego roku południowe komory śluz w Sławięcicach i Nowej Wsi. Harmonogram robót ustalono w taki sposób, aby zachować ciągłość żeglugi na Kanale i umożliwić śluzowanie jednostek pływających z wykorzystaniem jednej czynnej, zmodernizowanej komory podczas remontu drugiej.

Takie rozwiązanie jest możliwe ponieważ wszystkie śluzy Kanału Gliwickiego są bliźniacze – posiadają dwie komory (północną i południową) o takich samach parametrach.

Aktualnie realizowana inwestycja stanowi drugi etap projektu „Modernizacji śluz odrzańskich na odcinku w zarządzie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach – przystosowanie do III klasy drogi wodnej”. Etap pierwszy przyniósł zakończony już remont śluz Kłodnica i Rudziniec, a także dobiegający końca w Łabędach i Dzierżnie.

Kompleksową modernizację sześciu śluz Kanału Gliwickiego, która sfinalizowana zostanie w pierwszym kwartale roku 2021, dopełni kolejny etap projektu. Będzie on polegał na polepszeniu warunków żeglugowych na Kanale poprzez m.in. modernizację ubezpieczeń brzegowych, poprawę stanu toru wodnego i uzupełnienie infrastruktury związanej z transportem wodnym.

Poprawa warunków żeglugowych na drodze wodnej przyczyni się do ponownego rozkwitu żeglugi śródlądowej na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Przemawiają za tym czynniki ekonomiczne – transport wodny jest najbardziej efektywny. Identyczny nakład energii umożliwia przetransportowanie tony towarów na odległość 370 km drogą wodną,  300 km koleją, a już tylko 100 km transportem drogowym.

Wartość realizowanego przez Wody Polskie projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej – etap II” wynosi 72.336.680 zł, z czego 61.486.177,27 zł stanowi unijne dofinansowania z Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2014-2020.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: TojaTreść komentarza: W Polsce nie ma monitoringu promieniowanie elektromagnetyczne. A urzędy omijają temat na wszystkie możliwe sposoby bo jest to związane z łamaniem praw człowieka . Pomiary selektywne są praktycznie nie dostępne dla zwykłego człowieka a tak zwane firmy akredytowane w ogóle nie mają sprzętu do pomiarów selektywnych . Nawet mierniki pola elektrostatycznego to dla nich jakiś kosmos. Masz pamiątki i artefakty o temacie prześladowań i dyskryminacji urzędowych. Przekaż je muzeumData dodania komentarza: 02.05.2024, 04:48Źródło komentarza: 87-latka z Kędzierzyna-Koźla uniknęła oszustwaAutor komentarza: bambinoTreść komentarza: Pod neonem-Metalchem stała budka w której można było kupić najsmaczniejsze lody na świecie !Data dodania komentarza: 01.05.2024, 23:29Źródło komentarza: Pochody pierwszomajowe. Tak świętowaliśmy przed laty. ZDJĘCIAAutor komentarza: SuperTreść komentarza: I nawet nie trzeba flag biało-czerwonych. Super!Data dodania komentarza: 01.05.2024, 16:48Źródło komentarza: 20-lecie członkostwa w UE z „Koziołkiem”. ZDJĘCIAAutor komentarza: JanTreść komentarza: Na tej obwodnicy powiniej czę#ci stać patrol policji,bo samochodziaże też łamią tam przepisyData dodania komentarza: 01.05.2024, 16:24Źródło komentarza: Motocyklista stracił prawo jazdy. W terenie zabudowanym jechał 141 km/hAutor komentarza: pennyTreść komentarza: Dziecko się urodziło żadne cudo gratulacjeData dodania komentarza: 01.05.2024, 12:50Źródło komentarza: Nadia to tęczowa córeczka. Oszaleli na jej punkcieAutor komentarza: RealistaTreść komentarza: Czy ktoś poza tępymi pisiorami wierzy że kiedykolwiek powstanie ta szprycha??? Od 8 lat nie mogą się dogadać w sprawie 500 m toru do kozielskiego portu a tu za chwilę okaże się że żeglugi towarowej na Odrze nie będzie 😭Data dodania komentarza: 01.05.2024, 11:07Źródło komentarza: Znów o kolei na sesji rady miasta
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 24°CMiasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1009 hPa
Wiatr: 11 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna