Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 04:12
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Eko-Okna sprawcą największej transakcji sale & leaseback w historii Europy Środkowo-Wschodniej!

Jak już informowaliśmy, Eko-Okna sprzedały dwa zakłady produkcyjne o łącznej powierzchni 264 tys. mkw. znajdujące się w Kędzierzynie-Koźlu i Wodzisławiu Śląskim. Kupił je amerykański fundusz Realty Income. To transakcja typu sale & leaseback. Oznacza to, że Eko-Okna sprzedały nieruchomości inwestorowi i na podstawie długoterminowej umowy będą z nich korzystać, płacąc raty. Była to zarazem największa transakcja sale & leaseback w historii Europy Środkowo-Wschodniej!
  • Źródło: Portal XYZ
Eko-Okna sprawcą największej transakcji sale & leaseback w historii Europy Środkowo-Wschodniej!
Transakcja sale and leaseback to strategiczny krok w obliczu kryzysu płynnościowego, który może przynieść Eko-Oknom pieniądze na kontynuację inwestycji

Źródło: Eko-Okna

W bezprecedensowej transakcji Eko-Okna sprzedały za ponad 1 mld zł dwa zakłady przemysłowe. Kupił je fundusz inwestycyjny Realty Income, który teraz będzie je wynajmować polskiemu producentowi okien donosi portal XYZ. Warto dodać, że Realty Income Corporation – to jeden z największych amerykańskich funduszy typu REIT wynajmujący ponad 13 tys. nieruchomości. 

„Rekordowa transakcja: jedna z największych firm produkcyjnych sprzedaje dwie lokalizacje za ponad 1 mld zł w największej umowie sale & leaseback w historii Europy Środkowo-Wschodniej” – poinformował JLL, który reprezentował polską spółkę. Podaje, że sprzedane zostały dwa zakłady produkcyjne o łącznej powierzchni 264 tys. m kw. 

Z informacji portalu XYZ wynika, że sprzedawcą jest śląska spółka Eko-Okna. Jeden ze sprzedanych zakładów znajduje się w Kędzierzynie-Koźlu, drugi w Wodzisławiu Śląskim. Kupił je amerykański fundusz Realty Income. To transakcja typu sale & leaseback. Oznacza to, że Eko-Okna sprzedały nieruchomości inwestorowi i na podstawie długoterminowej umowy będą z nich korzystać, płacąc raty.

To był lider

Jak przypomina portal XYZ fabryki zostały wybudowane odpowiednio w 2023 r. i 2024 r. i są wyposażone w zaawansowane parki maszynowe za ponad 100 mln euro. Są w pełni ogrzewane zieloną energią z kotłowni na biomasę, pochodzącą z produkcji drewnianych okien. Wyróżniają się również wysoką efektywnością energetyczną – poniżej 65 kWh/m kw. rocznie. Znajdują się w jednym z najważniejszych hubów przemysłowych w Polsce, z bezpośrednim dostępem do autostrad A1 i A4.

– Ta transakcja to kamień milowy dla polskiego rynku nieruchomości. Odpowiada za ponad połowę obrotów w sektorze magazynowym od początku roku. Coraz więcej największych funduszy inwestycyjnych typu net lease dostrzega potencjał polskiego rynku. Transakcje typu sale and leaseback zyskują na znaczeniu. Oferują firmom zwiększoną elastyczność operacyjną i uwolnienie kapitału przy jednoczesnym zapewnieniu długoterminowego bezpieczeństwa najmu – mówi Michał Mania, dyrektor ds. rynków kapitałowych z firmy JLL.

Spółka Eko-Okna założona w 1998 r. to niegdyś niekwestionowany lider produkcji okien i drzwi w Europie, eksportujący do 38 krajów na całym świecie. Firma z siedzibą w Kornicach od ponad dwóch dekad dynamicznie rozwijała działalność.

W latach 2020–2023 niemal potroiła przychody, osiągając w 2023 r. poziom blisko 5 mld zł. Jednak w kolejnym roku sytuacja spółki zaczęła się komplikować. Jak jest w rzeczywistości? 

Portal XYZ nie otrzymał jeszcze odpowiedzi na zadane spółce pytania dotyczące jej kondycji finansowej i powodów, dla których zdecydowała się na sprzedaż nowoczesnych zakładów.

źródło: Eko-Okna

Kto wykupił hale produkcyjne Eko-Okien? 

Jak można przeczytać na portal XYZ, wspomniany wcześniej Realty Income Corporation to jeden z największych amerykańskich funduszy typu REIT (Real Estate Investment Trust). Firma została założona w 1969 r. i od tego czasu zbudowała pozycję globalnego lidera w sektorze nieruchomości komercyjnych.

Model działalności Realty Income opiera się na długoterminowym wynajmie wolnostojących nieruchomości firmom z sektora detalicznego, przemysłowego i logistycznego. Wyróżnikiem spółki jest wypłata miesięcznych dywidend, co stanowi atrakcyjną opcję dla inwestorów poszukujących regularnego dochodu pasywnego. Od momentu debiutu na giełdzie w 1994 r. Realty Income nieprzerwanie wypłaca dywidendy. 

Na koniec 2024 r. firma posiadała ponad 13 tys. nieruchomości wynajmowanych m.in. takim gigantom, jak Walgreens, 7-Eleven, FedEx czy Amazon. Portfolio Realty Income jest zróżnicowane geograficznie i sektorowo. Jest też stabilne dzięki umowom typu triple net lease, gdzie najemca odpowiada za wszystkie koszty operacyjne.

Spółka to jeden z najbardziej rozpoznawalnych REIT-ów na świecie. Jej kapitalizacja rynkowa przekracza 40 mld dolarów. Firma ma status spółki S&P 500 Dividend Aristocrats – należy do elitarnego grona firm, które nieprzerwanie zwiększają dywidendy od co najmniej 25 lat.

Przychody funduszu za IV kw. 2024 r. wyniosły 1,3 mld dolarów, co oznacza wzrost o 24,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Spółka zwiększyła też miesięczną dywidendę z 3,13 do 3,17 dolarów w porównaniu z 2023 r. - czytamy w portalu XYZ

Więcej na ten temat przeczytacie poniżej. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Czupa 02.05.2025 16:11
To kiedy zamykają ten przytułek

Koźlanin 02.05.2025 15:51
Pani Nowosielska gdzie są te 500 nowych miejsc pracy ? Co z Portem w Koźlu ? Gdzie są nowe lokale mieszkalne czynszowe dla społeczeństwa ? Ciągle robi sobie pani show przed obiektywem a miasto upada. Bawi się Naszym kosztem. Może czas pożegnać panią i rozliczyć za zrujnowanie Kędzierzyna-Koźla ?

Mateusz 03.05.2025 16:08
Królowa robi co może żebyśmy mogli podziwiać nowe koziołki a Ty jeszcze jakieś pretensje masz

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama