piątek, 5 grudnia 2025 09:09
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Kędzierzyńsko-kozielski węzeł kolejowy czeka kolejna przebudowa. ZDJĘCIA

Kolej przeżywa renesans i coraz więcej ludzi chcących podróżować, zarówno po naszym regionie, jak i całej Polsce, wybiera ją jako środek transportu. W ślad za tym idą rosnące potrzeby w zakresie rozwoju infrastruktury, jak i większej liczby pociągów dalekobieżnych oraz regionalnych. Tego właśnie oczekują pasażerowie z naszego miasta i powiatu, natomiast jest tu jeszcze sporo do zrobienia.
Kędzierzyńsko-kozielski węzeł kolejowy czeka kolejna przebudowa. ZDJĘCIA
Tematy kolejowe wciąż wzbudzają duże zainteresowanie, nie tylko wśród naszych czytelników. Wszyscy są zgodni co do tego, że kędzierzyńsko-kozielski węzeł kolejowy musi odzyskać swój prestiż

Między innymi o tym dyskutowano podczas kwietniowej sesji Rady Miasta Kędzierzyna-Koźla. Nie wszyscy z zaproszonych po stronie kolei gości wzięli udział w tej istotnej dyskusji, a szkoda, bo pytań ze strony samorządowców nie brakowało.

Obecna liczba przebiegających przez Kędzierzyn-Koźle połączeń dalekobieżnych jest o wiele większa niż jeszcze parę lat temu. Jest ich 14 i są to: 

IC „Skarbek”: Racibórz - Olsztyn Główny (to zarazem jedyne bezpośrednie połączenie Kędzierzyna-Koźla z Warszawą); 
TLK „Sudety”: Jelenia Góra - Kraków Główny; 
IC „Halny”: Bydgoszcz - Bielsko-Biała - Zakopane; 
IC „Matejko”: Szczecin Główny/Jelenia Góra - Przemyśl Główny; 
TLK „Szczeliniec”: Jelenia Góra - Kraków Główny; 
IC „Odra”: Frankfurt n. Odrą - Kraków Główny; 
IC „Przemyślanin”: Przemyśl Główny – Świnoujście/Ustka; 
IC „Artus”: Bielsko-Biała - Gdynia Główna; 
IC „Danubius”: Wrocław Główny - Wiedeń; 
IC „Rozewie”: Przemyśl - Wrocław; 
IC „Mehoffer”: Przemyśl - Zielona Góra; 
IC „Galicja”: Przemyśl - Berlin; 
IC „Wawel”: Przemyśl - Berlin; 
IC „Heweliusz”: Bielsko-Biała - Gdynia.

Nadal - w opinii pasażerów - istnieje zapotrzebowanie na pociągi dalekobieżne m.in. do Lublina, Łodzi, Kołobrzegu, Świnoujścia (jest tylko „Przemyślanin”) oraz jeszcze jedno do Warszawy (jest tylko „Skarbek” odjeżdżający do stolicy około 5 rano). Poza tym pasażerowie wspominają o połączeniach na Białystok, Suwałki, Szklarską Porębę, a sezonowo także na Hel i do Ustki.

Jeśli chodzi o zapotrzebowanie na pociągi regionalne, to przewijają się takie kierunki, jak Częstochowa i Bytom.

Warto przypomnieć, że w lutym tego roku POLREGIO uruchomiło nowy pociąg „Malinka” relacji: Brzeg – Opole – Kędzierzyn-Koźle – Rybnik – Ustroń-Wisła Głębce.

Okiem praktyka

W posiedzeniu RM Kędzierzyna-Koźla uczestniczył m.in. lokalny miłośnik kolei Krzysztof Pietkiewicz, który przedstawił szereg ważnych argumentów. Zdaniem mieszkańców najbardziej pożądane kierunki: do Łodzi (nowe połączenie), Częstochowy (nowe połączenie), Lublina (powrót połączenia), Kielc (nowe połączenie), Białegostoku (nowe połączenie z perspektywą wydłużenia do Ełku), Kołobrzegu (nowe połączenie), jak również do Warszawy (drugie połączenie). W przypadku Warszawy alternatywna trasa może biec przez Toszek Północ i Częstochowę Stradom. Wskazane są też jedno lub dwa połączenia do Lipska; kolej ma zamiar je uruchomić w grudniu tego roku.

Zdaniem Krzysztofa Pietkiewicza priorytety kolejowe dla Kędzierzyna-Koźla w latach 2025-2026 to chociażby włączenie naszego miasta do programu montażu informacji elektronicznej.

- Obecnie informację elektroniczną zamontowano na stacjach Oława i Brzeg, bez konieczności przeprowadzania modernizacji peronów, a w planie jest również Opole, po modernizacji tamtejszej stacji. W wyniku pojawiających się wciąż postulatów podróżnych odnośnie do fatalnej jakości komunikatów głosowych w przypadku stacji Kędzierzyn-Koźle konieczna jest wymiana nagłośnienia na nowe, aby ta jakość stała się akceptowalna. Wspomnę też o potrzebie zwiększenia liczby ławek na peronach pod wiatami. Istotna jest także poprawa taboru na połączeniach regionalnych. Natomiast w godzinach największego ruchu wskazane jest wydłużenie składów regionalnych - wylicza Pietkiewicz.

Podróżni z Kędzierzyna-Koźla z niecierpliwością czekają na powstanie u nas Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Jak na razie elektroniczne tablice informujące o przyjazdach i odjazdach pociągów znajdują się jedynie w głównym budynku dworca. Na peronach ich nie ma

Samorządy apelują

Sporo pytań, na które nie udzielono radnym odpowiedzi, dotyczy wątków infrastrukturalnych. Chodzi m.in. o długo wyczekiwany remont Magistrali Podsudeckiej. W tej sprawie kilka gmin leżących przy linii kolejowej nr 137 przyjęło już stosowne uchwały. W tym gronie znalazły się m.in. samorządy Otmuchowa, Paczkowa oraz Prudnika. Przykładowo apel w sprawie modernizacji linii kolejowej nr 137 gmina Paczków przyjęła 24 kwietnia br., uznawszy Magistralę Podsudecką za strategiczną dla rozwoju województwa opolskiego i południowo-zachodniej Polski.

Czytamy w nim m.in.

„W związku z trwającą dyskusją i analizami, dotyczącymi rozwoju transportu kolejowego w Polsce, Rada Miejska w Paczkowie apeluje o modernizację linii kolejowych przebiegających przez województwo opolskie, strategicznych dla rozwoju całej południowo-zachodniej Polski. W związku z koncepcją dostępności transportowej CPK radni Rady Miejskiej w Paczkowie apelują, aby podczas planowania zmian związanych z infrastrukturą transportu publicznego pamiętać o bardzo istotnej z punktu widzenia transportu publicznego, w tym transgranicznego w województwie opolskim, magistrali kolejowej nr 137.

Transport kolejowy stanowi kluczowy element zrównoważonego rozwoju regionalnego i krajowego, a jego znaczenie w dobie transformacji energetycznej oraz konieczności ograniczania emisji zanieczyszczeń stale rośnie. W tym kontekście modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 137, tzw. Magistrali Podsudeckiej, dla której studium wykonalności pełnej modernizacji i elektryfikacji odcinka Kędzierzyn-Koźle - Kamieniec Ząbkowicki zostało opracowane w 2020 roku, jest zadaniem o strategicznym znaczeniu dla województwa opolskiego, dolnośląskiego oraz śląskiego.

Magistrala Podsudecka łączy istotne ośrodki przemysłowe i akademickie, przebiega przez obszary zamieszkiwane przez setki tysięcy mieszkańców. Linia ta łączy Katowice z Legnicą i ma szczególne znaczenie dla ruchu pasażerskiego oraz transportu towarów - zwłaszcza kruszyw i surowców przemysłowych, obecnie jednak - poza krótkimi odcinkami - nie jest zelektryfikowana, a jej stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Brak elektryfikacji ogranicza możliwość rozwoju nowoczesnych połączeń pasażerskich, jak również stawia przed przewoźnikami poważne wyzwania taborowe, zważywszy na brak wsparcia unijnego dla zakupu taboru spalinowego (…).

Z uwagi na stale pogarszający się stan infrastruktury oraz ogromny potencjał rozwojowy całej linii Rada Miejska w Paczkowie uznaje za konieczne skierowanie apelu do właściwych organów administracji rządowej oraz instytucji odpowiedzialnych za infrastrukturę kolejową w celu przyspieszenia decyzji o realizacji tego strategicznego przedsięwzięcia.

Realizacja inwestycji poprawi dostępność komunikacyjną regionu, wzmocni jego potencjał gospodarczy i turystyczny, przyczyni się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększy konkurencyjność transportu kolejowego wobec drogowego.

Rada Miejska w Paczkowie, w trosce o rozwój regionu i całej Polski południowo-zachodniej, wnosi o modernizację linii kolejowej nr 137 strategicznej dla tej części kraju”.

Akcję wśród samorządów zainicjował w tym przypadku Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych (KODLK) z siedzibą w Jeleniej Górze, rozsyłając prośby o przyjęcie takiego apelu do włodarzy poszczególnych miast. Jak udało nam się ustalić, KODLK przesłał już takie pismo (datowane na 14 maja) do prezydent miasta Kędzierzyna-Koźla Sabiny Nowosielskiej. 

Miłośnik kolejnictwa Krzysztof Pietkiewicz przekonuje, że w obliczu trwającej degradacji linii kolejowej Kędzierzyn-Koźle – Nysa jej stan techniczny może w ciągu najbliższych 5-10 lat doprowadzić do unieruchomienia połączeń na tym odcinku. Konieczne jest zatem złożenie stosownego wniosku do PKP PLK, aby włączono ten odcinek do priorytetu modernizacyjnego.

- Mam tu na myśli wymianę torów, dobudowę drugiego toru, a także elektryfikację odcinka - dodaje nasz rozmówca.

Jego zdaniem należy też jak najszybciej odświeżyć temat torowiska prowadzącego do Koźla Portu. Tym bardziej że chodzi o odbudowę raptem 500-metrowego odcinka.

Dobrze pamiętamy remont peronów na kędzierzyńsko-kozielskim dworcu PKP. Wszystko wskazuje na to, że nie został on wtedy sfinalizowany

Czekają na pieniądze

Zapadła natomiast kluczowa decyzja, dająca zielone światło modernizacji linii kolejowej nr 151 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki wraz z remontem wiaduktu nad obwodnicą miasta oraz przebudową wiaduktu przy ulicy Kozielskiej.

Aby można było zrealizować to zadanie, konieczne było przeprowadzenie oceny oddziaływania tegoż przedsięwzięcia na środowisko. Na wniosek PKP Polskich Linii Kolejowych SA z 16 sierpnia 2022 roku wszczęto postępowanie w sprawie wydania decyzji przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Katowicach o środowiskowych uwarunkowaniach dla wspomnianego przedsięwzięcia. Takowa decyzja została wydana 9 grudnia 2024 roku i zdążyła się już uprawomocnić. 

Kiedy ruszą prace i w jakim stopniu ich skutki odczują pasażerowie? Tego niestety nie udało się dowiedzieć w trakcie kwietniowej sesji RM. Inwestycja jest pilna, gdyż zdaniem przedstawicieli PKP PLK to właśnie ona warunkuje montaż nowego systemu informacji elektronicznej, którego brak tak bardzo odczuwają pasażerowie. Było to zresztą wielokrotnie artykułowane także na posiedzeniu RM Kędzierzyna-Koźla.

Z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury, jaką senator RP Beniamin Godyla uzyskał 20 marca 2024 roku w związku ze złożonym przez siebie oświadczeniem, wynika, że PKP PLK SA przewiduje w zakresie tego zadania kompleksową modernizację stacji Kędzierzyn-Koźle. Na stacji Kędzierzyn-Koźle planuje się zabudowę urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (CSDIP), na który składają się: elektroniczne wyświetlacze i wyświetlacze wielofunkcyjne, system rozgłoszeniowy (SR) oraz system sygnalizacji czasu (SSC) zlokalizowane na obszarze peronów i dojść do peronów. Dodatkowo zakładana jest zabudowa urządzeń systemu monitoringu wizyjnego (SMW). Obecnie prace na linii kolejowej nr 151 Kędzierzyn Koźle – Chałupki, wraz ze stacją w naszym mieście, planowane są do realizacji w latach 2027-2030.

Jeśli chodzi o modernizację odcinka Kędzierzyn-Koźle – Chałupki, Krzysztof Pietkiewicz zwraca uwagę na jeden istotny aspekt. 

W tym przypadku chodzi o przeprojektowanie tej inwestycji z uwagi na to, iż przygotowany w latach 2020-2021 projekt przewiduje m.in. ponowne wyburzenie peronów zmodernizowanych przy okazji wielkiej inwestycji zrealizowanej w latach 2017-2021 na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Opole Zachodnie. To z kolei - zdaniem miłośnika kolei z naszego miasta - groziłoby nieuchronnym zredukowaniem liczby połączeń dalekobieżnych przebiegających przez Kędzierzyn-Koźle, co już przerabialiśmy.

PKP PLK SA przewiduje kompleksową modernizację stacji Kędzierzyn-Koźle. 

Pismo z PKP PLK

Na kwietniową sesję rady miasta spółka PKP PLK przesłała pismo, w którym przekazała informacje związane ze swoją działalnością w obrębie Kędzierzyna-Koźla. Czytamy w nim między innymi, że w obszarze stacji Kędzierzyn-Koźle realizowana jest dokumentacja projektowa w ramach przedsięwzięcia pn. „Prace na ciągu E 59 - linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki”. W ramach przygotowywanej dokumentacji - której zakończenie planowane jest w IV kw. 2025 roku - uwzględnia się rozwiązania dla: modernizacji nawierzchni kolejowej, przebudowy sieci trakcyjnej, przebudowy obiektów inżynieryjnych, modernizacji infrastruktury pasażerskiej, przebudowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym, zapewnienia prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich rzędu 160 km/h i towarowych - 120 km/h, dostosowania torów stacyjnych do przyjmowania pociągów towarowych o długości 750 m.

Z pisma wynika również, że roboty budowlane przewidziane są do realizacji, pod warunkiem dostępności środków finansowych. Jednak obecnie nie ma zapewnionego źródła finansowania.

W związku ze szczegółowo poruszaną na zeszłorocznej sesji RM kwestią instalacji na stacji Kędzierzyn-Koźle systemu informacji pasażerskiej (CSDIP) spółka PKP PLK odniosła się także do tego wątku. Poinformowała, że z uwagi na realizację dokumentacji projektowej i planowanych kompleksowych pracach na stacji Kędzierzyn-Koźle, w ramach przebudowy linii kolejowej nr 151, wcześniejszy montaż prowizorycznego systemu informacji pasażerskiej nie jest możliwy… 

„ze względu na duży zakres spowodowanych w takim przypadku prac straconych. Zaznaczamy, że montaż systemu informacji pasażerskiej to nie tylko umieszczenie wyświetlaczy na peronach, ale również instalacja pełnej infrastruktury przesyłowej i zabudowa całego nowego miejscowego systemu komputerowego oraz jego synchronizacja z systemem centralnym. Takie działania, w przypadku gdy planowana jest pełna modernizacja stacji, generowałyby znaczące koszty, które tak jak wskazaliśmy, byłyby kosztami straconymi”.

Odnosząc się do kwestii wyremontowanego dworca, przypomniano również, że inwestycje związane z obiektami dworcowymi realizowane są przez odrębny podmiot, tj. PKP SA.

„Nie ma również możliwości podłączenia się z informacją pasażerską do systemu istniejącego na dworcu. Natomiast w kontekście wyremontowanych peronów w ramach projektu "Prace na linii kolejowej E-30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Opole Zachodnie w zakresie linii nr 136 na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Opole Groszowice", z uwagi na ograniczone możliwości finansowe, nie była możliwa instalacja systemu. Tym niemniej stacja została wyposażona m.in. w platformy przychodowe oraz SIP - system rozgłoszeniowy oraz system sygnalizacji czasu” - czytamy w piśmie spółki PKP PLK.

Do tematu z pewnością jeszcze powrócimy. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Mało 31.05.2025 05:07
Pospiesznych zatrzymuje się w Zdzieszowicach innych brak

A gdzie 24.05.2025 12:17
Jest ten Matejko do Jeleniej góry

M Koźle 21.05.2025 06:12
Wszystko ładnie brzmi, ale z np Koźla dojechać na pociąg o 5:00 nie ma czym.

Nic Nie Wiem 19.05.2025 18:39
No przecież jest to Miasto Możliwości.A możliwości jest wiele.A najlepiej widać to na bieżąco.

sierota po PiS 19.05.2025 11:57
A te brakujące 500m już odblokował poseł z opolskiego Siemoniak?

Gh 18.05.2025 22:04
Z tego artykułu nic nie można wywnioskować. Pusta gadka wszędzie jak zwykle. Tu trzeba konkretów i jaj.

Kierowca disela 18.05.2025 21:26
A może odbudować stację w Blachowni? By można było dojechać do pracy w zakładach chemicznych lub w Eko-oknach. Tak jak zamknęli stację ponad 20 lat temu tak przerzuciłem sie na diesla. Nie musiałem.

Bogdan 18.05.2025 18:00
Danubis jest relacji Wrocław Wiedeń

Koźlanin 18.05.2025 17:37
Przecież już przebudowali linie E30, szary dworzec, perony w Kędzierzynie tylko informacji podróżnych nie zamontowali z braku kasy. Teraz tory.... A pociągów coraz mniej. (Cytuje : Między innymi o tym dyskutowano podczas kwietniowej sesji Rady Miasta Kędzierzyna-Koźla ) Rozmawiać to sobie można... Wy w urzędach nic innego nie potraficie. Zresztą to widać po tym upadającym jeszcze mieście.... Większość pociągów omija ten syf. By gdzieś dalej dojechać to albo z Opola albo z Gliwic. Wstyd. Ale to taki cały kraj.

Śląski synek 18.05.2025 13:04
Budować i burzyć, na kolei ciągle mają nie pokolei. W PKP bez zmian.

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Pan Maruda, niszczyciel dobrej zabawyTreść komentarza: Czekamy na opinię eksperta, Koźlanina. Co Pan sądzi o tej inwestycji?Data dodania komentarza: 5.12.2025, 08:57Źródło komentarza: Zmiany na placu zabaw przy ul. Filtrowej. Maluchy mogą już testować nowe urządzeniaAutor komentarza: J GTreść komentarza: Być dentysta to złoty interes chyba ceny usług dentystycznych są przeszacowane i to gruboData dodania komentarza: 5.12.2025, 08:41Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: LutekTreść komentarza: Wszystko się zmienia, a jednak nic się nie zmienia. Jak po 17:00 na ulicach było pusto, tak jest nadal. Co z tym miastem jest nie tak?Data dodania komentarza: 5.12.2025, 08:23Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: ArekTreść komentarza: Zacznijmy od tego że to ma na celu pokazać osoba które interesują się mundurem co to jest i przy okazji dobrze się bawić. Przynajmniej ja tak rozumiem, a że tobie coś się odkleiło i komentujesz to jakimś fermentem to gratulację. Farmazon roku!!!Data dodania komentarza: 5.12.2025, 06:14Źródło komentarza: Jednostka Strzelecka 3064 w Kędzierzynie-Koźlu działa. Komenda Główna rozwiewa wątpliwościAutor komentarza: LulekTreść komentarza: Kiedys miasto banków teraz klinik . Jakas miazgaData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:25Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: JasnowidzTreść komentarza: Słuszna i uzasadniona decyzja. Może dzięki tym urządzeniom znikną czarne pasy na jezdni - ślady gwałtownego hamowania tuż przed przejściem dla pieszych przy ul. Dunikowskiego. O zgrozo - większość śladów należy do ciężarówek. Czy rozsądek w głowach " mistrzów kierowcy " weźmie górę...?Data dodania komentarza: 4.12.2025, 17:11Źródło komentarza: Uśmiech za przepisową jazdę. Trzy nowe mierniki prędkości w mieście
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 5°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1011 hPa
Wiatr: 8 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna