Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 04:11
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Budować, lecz z czego?

Nowe materiały budowlane z Łukasiewicz – ICSO „Blachownia” szansą dla europejskiego rynku

Powiedzieć, że na świecie trwa boom budowlany, to nic nie powiedzieć. Nieważne, czy mówimy o domach czy całych miastach, infrastrukturze transportowej czy wielkich projektach naukowych, takich jak olbrzymie teleskopy czy tokamaki – nasz wysiłek cywilizacyjny skierowany jest na bezustanną budowę.
  • Źródło: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ciężkiej Syntezy Organicznej „Blachownia”
Nowe materiały budowlane z Łukasiewicz – ICSO „Blachownia” szansą dla europejskiego rynku

Nic dziwnego – stale rosnąca liczba ludzi (do końca obecnego wieku ma nas być ponad 10 miliardów!) musi gdzieś mieszkać, pracować, robić zakupy, wypoczywać, poruszać się… W dodatku to, co już na ludzkie potrzeby zostało zbudowane, wymaga modernizacji, rozbudowy i poprawy bezpieczeństwa użytkowania. Kraje, niegdyś zwane rozwijającymi się, gonią te rozwinięte, a te z kolei inwestują w dalszy postęp. To droga, która nigdy się nie kończy – zawsze będzie można mieszkać wygodniej, przemieszczać się szybciej, odwiedzać miejsca kiedyś dla nas niedostępne. Cieszy fakt, że w wielu krajach ten rozwój idzie w parze z większą troską o środowisko, a modernizacje mają na celu już nie tylko brutalną ekspansję, lecz także lepsze dopasowanie naszych siedzib i miejsc pracy do koegzystencji z naturą, a nie jej stłamszenia.

„Szybciej, wyżej, silniej…” – to motto olimpijskie świetnie pasuje także do trendów budowlanych i zapierających dech w piersiach osiągnięć, takich jak najwyższy most na świecie – ukończony w tym roku w Chinach Huajiang Canyon Bridge. Zwieszony ponad sześćset metrów nad powierzchnią płynącej pod nim rzeki Beipan Jiang, został wzniesiony w zaledwie trzy lata. Należałoby jednak dodać jeszcze czwarty element – „bezpieczniej”. Nikomu już, miejmy nadzieję, nie zależy na spektakularnych wieżowcach, które przewróci pierwsza wichura, czy imponujących autostradach, które w niwecz obróci nawet średniej siły trzęsienie ziemi – nie mówiąc już o zwykłym, codziennym zużyciu i zmęczeniu materiału. Nic dziwnego, że na całym świecie trwają prace nad nowymi materiałami budowlanymi – bezpiecznymi dla środowiska naturalnego, chroniącymi ludzkie zdrowie i życie.

Wśród przyczyn katastrof budowlanych wciąż dominują zdarzenia losowe: silne wiatry, intensywne opady, pożary, wybuchy, uderzenia piorunów, wypadki komunikacyjne. W warunkach polskich (a nawet szerzej – europejskich) rzadziej niż w krajach azjatyckich występują tajfuny, monsuny czy trzęsienia ziemi. Natomiast chyba w każdym miejscu na świecie należy obawiać się pożarów. Żadna budowla – bez względu na to, jak duża i jak nowoczesna – nie jest przed nimi w pełni bezpieczna. Stąd też ogromna część wysiłków zmierzających do stworzenia lepszych materiałów budowlanych koncentruje się na zapewnieniu im niepalności lub przynajmniej trudnopalności.

Dużą popularnością w budownictwie cieszą się płyty ogniochronne do zabezpieczania konstrukcji żelbetowych (np. tuneli). W Europie rynek ten zdominowany jest przez krzemianowo-wapienne płyty niemieckiej firmy Promat oraz przez węglanowo-magnezowe płyty produkcji chińskiej. Te ostatnie są znacznie tańsze, jednak koszty transportu oraz niepewność ciągłości dostaw znacznie podnoszą ich cenę. W tej sytuacji cztery instytuty należące do Sieci Badawczej Łukasiewicz (Warszawski Instytut Technologiczny, Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych, Instytut Ciężkiej Syntezy Organicznej „Blachownia” oraz Instytut Materiałów Polimerowych i Barwników) podjęły się opracowania technologii ognioodpornej płyty magnezowej – konkurencyjnej wobec produktów chińskich, a stworzonej w całości z surowców pochodzących z terenów Unii Europejskiej. Brak konieczności transportowania wyrobu na duże odległości znacząco obniży jego cenę, a zarazem zapewni ciągłość dostaw – co w przypadku robót budowlanych jest nie do przecenienia. Co więcej, płyty oferowane będą wraz ze specjalnie opracowanym na potrzeby ich montażu klejem. Pomysł ten zaowocował projektem „Płyta o wysokiej impedancji ogniowej – MgO”, dofinansowanym ze środków budżetu państwa.

Zadaniem Łukasiewicz – ICSO „Blachownia” w projekcie, którego realizacja zakończyła się w lutym tego roku, było stworzenie receptury i sposobu otrzymywania emulsji utrudniającej i opóźniającej palenie, którą można nasączać płyty drewnopochodne, zapewniając im jednocześnie odporność na wilgoć. Skład emulsji opracowano na bazie wosków i wody, wzbogacając go o nowe substancje opóźniające palenie. Testy reakcji próbek na ogień, nasączonych emulsją i uniepalniaczem, pozwoliły na zakwalifikowanie ich do klasy odporności ogniowej D-s1, d0, charakteryzowanej jako „trudno zapalne”.

Wyniki projektu zostały zgłoszone do ochrony patentowej.

dr inż. Katarzyna Zielińska
Lider Grupy Badawczej Procesy Katalityczne
Łukasiewicz - ICSO „Blachownia”


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna