Inwestycja planowana jest już od dobrych kilku lat. W przypadku remontu ulicy Kłodnickiej, sama dokumentacja techniczna pochłonęła ponad 300 tysięcy złotych. Wszystko wskazuje na to, że proces inwestycyjny został wstrzymany.
- To kompleksowy remont ulicy z dwoma trudnymi obiektami mostowymi, a mianowicie mostem na rzece Kłodnicy oraz wiaduktem kolejowym, który akurat przy okazji tego remontu nie był przewidziany, ale planowaliśmy jego realizację w następnych latach. Niestety odkładamy tę inwestycję na półkę - tłumaczył wicemarszałek Robert Węgrzyn. - Mam tutaj uchwałę Rady Osiedla w Kłodnicy, która mówi jasno i wyraźnie, że jest ona przeciwna tej inwestycji w takiej formie w jakiej my ją planujemy. My tam zamierzamy wybudować ścieżkę rowerową i to jest ta kość niezgody. Rada Osiedla Kłodnica kwestionuje zamiar zlikwidowania parkingu, który znajduje się po prawej stronie tej drogi, a my musimy wybudować ten odcinek zgodnie z obowiązującymi przepisami. Te parkingi na dobrą sprawę już dziś powinny być zlikwidowane, bo nawet w obecnej formie nie spełniają norm. Chodzi konkretnie o szerokość tych parkingów. Mówiąc najprostszym językiem, odległość między posesjami po lewej i prawej stronie ulicy jest taka, że nie zmieścimy zarówno drogi, jak i ścieżki, parkingu oraz chodnika. To jest niewykonalne. W związku z obowiązującymi przepisami, nikt później nam tej wyremontowanej drogi nie odbierze. Nie wycofamy się z zamiaru budowy ścieżki rowerowej, której powstaniu sprzeciwia się Rada Osiedla Kłodnica w związku z tym, że te odległości są niewystarczające.
Wicemarszałek Robert Węgrzyn przypomniał przy tej okazji, że cała wyremontowana ostatnio ulica Wyspiańskiego posiada na całej długości ścieżkę rowerową. Podobnie zresztą jak cała - również kilka lat temu przebudowana - ulica Dunikowskiego.
- Odcinek między Kłodnicą a Zdzieszowicami jest już praktycznie w całości wyremontowany. Dzięki ścieżce na ulicy Kłodnickiej chcemy wyprowadzić ruch rowerowy poza miasto. Dlatego w przyszłorocznym budżecie Województwa Opolskiego uwzględnimy wykonanie koncepcji ścieżki rowerowej od wiaduktu kolejowego w Kłodnicy do Kanału Gliwickiego i dalej w stronę Raszowej. Jest to zatem szerszy zamysł, ponieważ w przyszłości planujemy wyprowadzić ruch rowerowy na nieczynną linię kolejową Kędzierzyn-Koźle – Strzelce Opolskie. Po starym nasypie kolejowym zamierzamy poprowadzić ścieżkę dla rowerzystów. Rezygnując ze ścieżki w Kłodnicy, burzymy cały ten plan. Dokumentacja jest gotowa, a my jesteśmy zdeterminowani, aby tę inwestycję przeprowadzić, ale nie chcemy robić niczego wbrew ludziom. Ludzie nas wybrali, sprawujemy władzę w ich imieniu. Ponieważ Rada Osiedla Kłodnica podjęła uchwałę, że w takiej formie tej inwestycji sobie nie życzy, w związku z powyższym 14 października wydałem polecenie dyrektorowi Zarządu Dróg Wojewódzkich, że środki, które były przeznaczone na tę inwestycję, zostaną skierowane na inną drogę wojewódzką. Mianowicie między Kędzierzynem-Koźlem, a Gliwicami, a mówiąc wprost na odcinek między Kotlarnią, a granicą województwa. My nie możemy tych środków stracić, musimy z nich skorzystać. Przykro to mówić, bo bardzo dużo pracy włożyliśmy w przygotowanie się do remontu ulicy Kłodnickiej. Ja nie mówię, że ta inwestycja nie zostanie przeprowadzona, ale pewnie nastąpi to w kolejnych latach, a nie tak jak zamierzaliśmy, bo pierwotnie była ona planowana do realizacji w 2026 roku. Prawdopodobnie siądziemy jeszcze do stołu negocjacyjnego, ale naprawdę nie widzę możliwości, abyśmy po raz drugi wydawali ciężkie pieniądze na zmianę dokumentacji. To po pierwsze byłaby niegospodarność, a po drugie nie możemy zrealizować tej inwestycji niezgodnie z przepisami - podsumował wicemarszałek Robert Węgrzyn.

Poniżej przedstawiamy treść uchwały Rady Osiedla Kłodnica z 1 października 2025 w sprawie wyrażenia negatywnej opinii dotyczącej przeprowadzenia remontu drogi wojewódzkiej nr 423 w proponowanej formie przez zarządcę, ze szczególnym uwzględnieniem planu budowy ścieżki rowerowej kosztem zwężenia jezdni i likwidacji miejsc postojowych.
Na podstawie postanowień Statutu Osiedla Kłodnica oraz po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami Osiedla i po zapoznaniu się z dokumentacją oraz założeniami remontu drogi wojewódzkiej nr 423, Rada Osiedla Kłodnica uchwala, co następuje:
§ 1. Rada Osiedla Kłodnica wyraża negatywną opinię wobec remontu drogi wojewódzkiej nr 423 w proponowanym przez zarządcę kształcie, w szczególności w zakresie:
- budowy ścieżki rowerowej planowanej kosztem zwężenia jezdni oraz likwidacji miejsc postojowych zlokalizowanych wzdłuż drogi,
- poszerzeń lub zmian geometrii ingerujących w działki prywatne i zieleń oraz
ograniczających dostęp do posesji i lokali usługowych,
- rozwiązań mogących pogorszyć płynność ruchu, bezpieczeństwo i dostępność dla służb ratunkowych oraz pojazdów zaopatrzenia.
§ 2. Rada Osiedla nie sprzeciwia się przeprowadzeniu niezbędnych prac remontowych i modernizacyjnych, w szczególności:
- wymiany, naprawy i zabezpieczenia infrastruktury podziemnej (kanalizacja, wodociąg, sieci energetyczne i telekomunikacyjne), o poprawy odwodnienia i odnowy nawierzchni jezdni oraz remontu chodników, o ile działania te będą prowadzone w obecnym śladzie drogi, bez zmiany jej przebiegu i bez wprowadzania rozwiązań skutkujących zwężeniem jezdni lub utratą istniejących miejsc postojowych.
§ 3. Rada Osiedla przedstawia następujące postulaty i warunki, których spełnienie jest konieczne dla akceptacji remontu:
- utrzymanie obecnego przebiegu drogi oraz dotychczasowej szerokości jezdni, bez wprowadzania zwężeń
- zachowanie istniejących miejsc postojowych wzdłuż drogi
- ochrona istniejącej zieleni wysokiej; w razie niezbędnych wycinek — pełna kompensacja nasadzeń na terenie Osiedla,
- poprawa bezpieczeństwa: doświetlenie przejść dla pieszych, azyle, urządzenia uspokajające ruch, czytelna organizacja ruchu,
- zapewnienie stałego i bezpiecznego dostępu do posesji oraz lokali usługowych w trakcie robót,
- etapowanie prac i harmonogram minimalizujący uciążliwości oraz straty przedsiębiorców,
- przedstawienie rzetelnej analizy wariantowej dla infrastruktury rowerowej bez likwidacji parkingów i bez zwężenia jezdni, wraz z pełnymi konsultacjami mieszkańców całego Osiedla.§ 4. Negatywna opinia Rady Osiedla Kłodnica jest poparta licznymi głosami mieszkańców z różnych części Osiedla, w tym osób niezamieszkujących bezpośrednio przy drodze wojewódzkiej nr 423, które wskazują m.in. na:
- ryzyko pogorszenia dostępności do usług publicznych i handlowych poprzez likwidację parkingów,
- przewidywane pogorszenie bezpieczeństwa i płynności ruchu w wyniku zwężenia jezdni,
- wzrost uciążliwości związanych z hałasem i emisją spalin w przypadku zatorów oraz wydłużonych czasów przejazdu,
- brak konieczności zmiany przebiegu i parametrów drogi przy jednoczesnej możliwości wykonania niezbędnych prac odtworzeniowych i modernizacji infrastruktury podziemnej.Stanowiska te wyrażono w pismach i uwagach złożonych podczas spotkań konsultacyjnych oraz w korespondencji prowadzonej wcześniej z zarządcą drogi.
§ 5. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Osiedla do niezwłocznego przekazania niniejszej uchwały zarządcy drogi wojewódzkiej nr 423 oraz właściwym organom samorządowym,
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie: Rada Osiedla Kłodnica, po analizie proponowanych rozwiązań remontu drogi wojewódzkiej nr 423 oraz po zebraniu opinii mieszkańców i przedsiębiorców, stwierdza, że planowana budowa ścieżki rowerowej kosztem zwężenia jezdni i likwidacji miejsc
postojowych jest nieproporcjonalna względem potrzeb komunikacyjnych Osiedla i negatywnie wpłynie na dostępność usług, bezpieczeństwo ruchu oraz komfort życia. Szeroki sprzeciw społeczny obejmuje zarówno osoby mieszkające bezpośrednio przy drodze, jak i mieszkańców pozostałych części Osiedla, korzystających z miejsc postojowych i dojazdu DW423 na co dzień. Jednocześnie Rada popiera przeprowadzenie koniecznych prac odtworzeniowych i modernizacyjnych (nawierzchnia, odwodnienie, infrastruktura podziemna) oraz wskazuje na potrzebę rozwoju bezpiecznej infrastruktury rowerowej w wariantach nienaruszających szerokości jezdni i nie likwidujących istniejących miejsc postojowych, po uprzednich rzetelnych analizach oraz konsultacjach.


















Napisz komentarz
Komentarze