piątek, 5 grudnia 2025 09:46
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Remont ulicy Kłodnickiej odłożony na półkę

Władze województwa opolskiego zawieszają temat remontu ulicy Kłodnickiej. O fakcie tym poinformował na dzisiejszej (15 października) konferencji prasowej w Kędzierzynie-Koźlu, wicemarszałek Robert Węgrzyn.
Remont ulicy Kłodnickiej odłożony na półkę

Inwestycja planowana jest już od dobrych kilku lat. W przypadku remontu ulicy Kłodnickiej, sama dokumentacja techniczna pochłonęła ponad 300 tysięcy złotych. Wszystko wskazuje na to, że proces inwestycyjny został wstrzymany. 

- To kompleksowy remont ulicy z dwoma trudnymi obiektami mostowymi, a mianowicie mostem na rzece Kłodnicy oraz wiaduktem kolejowym, który akurat przy okazji tego remontu nie był przewidziany, ale planowaliśmy jego realizację w następnych latach. Niestety odkładamy tę inwestycję na półkę - tłumaczył wicemarszałek Robert Węgrzyn. - Mam tutaj uchwałę Rady Osiedla w Kłodnicy, która mówi jasno i wyraźnie, że jest ona przeciwna tej inwestycji w takiej formie w jakiej my ją planujemy. My tam zamierzamy wybudować ścieżkę rowerową i to jest ta kość niezgody. Rada Osiedla Kłodnica kwestionuje zamiar zlikwidowania parkingu, który znajduje się po prawej stronie tej drogi, a my musimy wybudować ten odcinek zgodnie z obowiązującymi przepisami. Te parkingi na dobrą sprawę już dziś powinny być zlikwidowane, bo nawet w obecnej formie nie spełniają norm. Chodzi konkretnie o szerokość tych parkingów. Mówiąc najprostszym językiem, odległość między posesjami po lewej i prawej stronie ulicy jest taka, że nie zmieścimy zarówno drogi, jak i ścieżki, parkingu oraz chodnika. To jest niewykonalne. W związku z obowiązującymi przepisami, nikt później nam tej wyremontowanej drogi nie odbierze. Nie wycofamy się z zamiaru budowy ścieżki rowerowej, której powstaniu sprzeciwia się Rada Osiedla Kłodnica w związku z tym, że te odległości są niewystarczające.

Wicemarszałek Robert Węgrzyn przypomniał przy tej okazji, że cała wyremontowana ostatnio ulica Wyspiańskiego posiada na całej długości ścieżkę rowerową. Podobnie zresztą jak cała - również kilka lat temu przebudowana - ulica Dunikowskiego. 

- Odcinek między Kłodnicą a Zdzieszowicami jest już praktycznie w całości wyremontowany. Dzięki ścieżce na ulicy Kłodnickiej chcemy wyprowadzić ruch rowerowy poza miasto. Dlatego w przyszłorocznym budżecie Województwa Opolskiego uwzględnimy wykonanie koncepcji ścieżki rowerowej od wiaduktu kolejowego w Kłodnicy do Kanału Gliwickiego i dalej w stronę Raszowej. Jest to zatem szerszy zamysł, ponieważ w przyszłości planujemy wyprowadzić ruch rowerowy na nieczynną linię kolejową Kędzierzyn-Koźle – Strzelce Opolskie. Po starym nasypie kolejowym zamierzamy poprowadzić ścieżkę dla rowerzystów. Rezygnując ze ścieżki w Kłodnicy, burzymy cały ten plan. Dokumentacja jest gotowa, a my jesteśmy zdeterminowani, aby tę inwestycję przeprowadzić, ale nie chcemy robić niczego wbrew ludziom. Ludzie nas wybrali, sprawujemy władzę w ich imieniu. Ponieważ Rada Osiedla Kłodnica podjęła uchwałę, że w takiej formie tej inwestycji sobie nie życzy, w związku z powyższym 14 października wydałem polecenie dyrektorowi Zarządu Dróg Wojewódzkich, że środki, które były przeznaczone na tę inwestycję, zostaną skierowane na inną drogę wojewódzką. Mianowicie między Kędzierzynem-Koźlem, a Gliwicami, a mówiąc wprost na odcinek między Kotlarnią, a granicą województwa. My nie możemy tych środków stracić, musimy z nich skorzystać. Przykro to mówić, bo bardzo dużo pracy włożyliśmy w przygotowanie się do remontu ulicy Kłodnickiej. Ja nie mówię, że ta inwestycja nie zostanie przeprowadzona, ale pewnie nastąpi to w kolejnych latach, a nie tak jak zamierzaliśmy, bo pierwotnie była ona planowana do realizacji w 2026 roku. Prawdopodobnie siądziemy jeszcze do stołu negocjacyjnego, ale naprawdę nie widzę możliwości, abyśmy po raz drugi wydawali ciężkie pieniądze na zmianę dokumentacji. To po pierwsze byłaby niegospodarność, a po drugie nie możemy zrealizować tej inwestycji niezgodnie z przepisami - podsumował wicemarszałek Robert Węgrzyn.  

Poniżej przedstawiamy treść uchwały Rady Osiedla Kłodnica z 1 października 2025 w sprawie wyrażenia negatywnej opinii dotyczącej przeprowadzenia remontu drogi wojewódzkiej nr 423 w proponowanej formie przez zarządcę, ze szczególnym uwzględnieniem planu budowy ścieżki rowerowej kosztem zwężenia jezdni i likwidacji miejsc postojowych.

Na podstawie postanowień Statutu Osiedla Kłodnica oraz po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami Osiedla i po zapoznaniu się z dokumentacją oraz założeniami remontu drogi wojewódzkiej nr 423, Rada Osiedla Kłodnica uchwala, co następuje:

§ 1. Rada Osiedla Kłodnica wyraża negatywną opinię wobec remontu drogi wojewódzkiej nr 423 w proponowanym przez zarządcę kształcie, w szczególności w zakresie:

- budowy ścieżki rowerowej planowanej kosztem zwężenia jezdni oraz likwidacji miejsc postojowych zlokalizowanych wzdłuż drogi,

- poszerzeń lub zmian geometrii ingerujących w działki prywatne i zieleń oraz ograniczających dostęp do posesji i lokali usługowych,

- rozwiązań mogących pogorszyć płynność ruchu, bezpieczeństwo i dostępność dla służb ratunkowych oraz pojazdów zaopatrzenia.

§ 2. Rada Osiedla nie sprzeciwia się przeprowadzeniu niezbędnych prac remontowych i modernizacyjnych, w szczególności:

- wymiany, naprawy i zabezpieczenia infrastruktury podziemnej (kanalizacja, wodociąg, sieci energetyczne i telekomunikacyjne), o poprawy odwodnienia i odnowy nawierzchni jezdni oraz remontu chodników, o ile działania te będą prowadzone w obecnym śladzie drogi, bez zmiany jej przebiegu i bez wprowadzania rozwiązań skutkujących zwężeniem jezdni lub utratą istniejących miejsc postojowych.

§ 3. Rada Osiedla przedstawia następujące postulaty i warunki, których spełnienie jest konieczne dla akceptacji remontu:

- utrzymanie obecnego przebiegu drogi oraz dotychczasowej szerokości jezdni, bez wprowadzania zwężeń
- zachowanie istniejących miejsc postojowych wzdłuż drogi 
-  ochrona istniejącej zieleni wysokiej; w razie niezbędnych wycinek — pełna kompensacja nasadzeń na terenie Osiedla, 
- poprawa bezpieczeństwa: doświetlenie przejść dla pieszych, azyle, urządzenia uspokajające ruch, czytelna organizacja ruchu, 
- zapewnienie stałego i bezpiecznego dostępu do posesji oraz lokali usługowych w trakcie robót, 
- etapowanie prac i harmonogram minimalizujący uciążliwości oraz straty przedsiębiorców, 
- przedstawienie rzetelnej analizy wariantowej dla infrastruktury rowerowej bez likwidacji parkingów i bez zwężenia jezdni, wraz z pełnymi konsultacjami mieszkańców całego Osiedla.

§ 4. Negatywna opinia Rady Osiedla Kłodnica jest poparta licznymi głosami mieszkańców z różnych części Osiedla, w tym osób niezamieszkujących bezpośrednio przy drodze wojewódzkiej nr 423, które wskazują m.in. na:

- ryzyko pogorszenia dostępności do usług publicznych i handlowych poprzez likwidację parkingów,
- przewidywane pogorszenie bezpieczeństwa i płynności ruchu w wyniku zwężenia jezdni,
- wzrost uciążliwości związanych z hałasem i emisją spalin w przypadku zatorów oraz wydłużonych czasów przejazdu, 
- brak konieczności zmiany przebiegu i parametrów drogi przy jednoczesnej możliwości wykonania niezbędnych prac odtworzeniowych i modernizacji infrastruktury podziemnej. 

Stanowiska te wyrażono w pismach i uwagach złożonych podczas spotkań konsultacyjnych oraz w korespondencji prowadzonej wcześniej z zarządcą drogi.

§ 5. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Osiedla do niezwłocznego przekazania niniejszej uchwały zarządcy drogi wojewódzkiej nr 423 oraz właściwym organom samorządowym,

§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie: Rada Osiedla Kłodnica, po analizie proponowanych rozwiązań remontu drogi wojewódzkiej nr 423 oraz po zebraniu opinii mieszkańców i przedsiębiorców, stwierdza, że planowana budowa ścieżki rowerowej kosztem zwężenia jezdni i likwidacji miejsc postojowych jest nieproporcjonalna względem potrzeb komunikacyjnych Osiedla i negatywnie wpłynie na dostępność usług, bezpieczeństwo ruchu oraz komfort życia. Szeroki sprzeciw społeczny obejmuje zarówno osoby mieszkające bezpośrednio przy drodze, jak i mieszkańców pozostałych części Osiedla, korzystających z miejsc postojowych i dojazdu DW423 na co dzień. Jednocześnie Rada popiera przeprowadzenie koniecznych prac odtworzeniowych i modernizacyjnych (nawierzchnia, odwodnienie, infrastruktura podziemna) oraz wskazuje na potrzebę rozwoju bezpiecznej infrastruktury rowerowej w wariantach nienaruszających szerokości jezdni i nie likwidujących istniejących miejsc postojowych, po uprzednich rzetelnych analizach oraz konsultacjach.                

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Optymista 16.10.2025 09:50
Kiedy rada załatwi budowę łącznika żabienca i kuzniczek ??? Co z ulicą Szymborskiej do ronda Pileckiego??? To są problemy Kłodnickiej. Ścieżkę z Koźla powinno się poprowadzić portową,przez tunele do elewatorowej a od Kędzierzyna przez tunel na kuzniczkach następnie tunel na Żabieńcu aż do sportowej i w ten sposób trójkąt Koźle, Kłodnica i Kędzierzyn zostanie zamknięty.

zrid maker 15.10.2025 22:52
Kłodnica to jednak zaścianek. Proponuję zwinąć im asfalt i zamknąć wjazdy... A tak na serio, szkoda że GDDKiA nie skonsultowała inwestycji na etapie koncepcji albo, że rada osiedla obudziła się z letargu dopiero teraz. Stawiam na to drugie.

Katarzyna 15.10.2025 20:41
Rada osiedla Kłodnica jest przeciwna ścieżce rowerowej? Bo trzeba będzie się przejść kawałek do Żabki albo kosmetyczki. Tam więcej nic nie ma.

KK 15.10.2025 15:26
Panie Węgrzyn jak chcecie poprowadzić ścieżkę rowerową od wiaduktu do Kanału Gliwickiego? Po jedne i drugiej stronie jezdni jest wąski chodnik i przylegające budynki. Musielibyście zabrać ludziom kawałek posesji, w niektórych przypadkach wyglądało by to tak że wyjście z domu było by na ścieżkę rowerową.

Mieszkanka 15.10.2025 15:19
Szkoda tylko że za wszelka cenę , przepraszam za dotacje mądrzy inaczej z Panem węgrzynem na czele kosztem czego chcą tą ścieżkę wybudować, bo już Tiry które pościli przez Kłodnicką się ledwo na drodze mieszczą, chodniki na dwie osoby czyli co po klatkach schodowych mieszkańców będą pomykać bycikle

Katarzyna 15.10.2025 20:43
No właśnie, tiry jeżdżą więc chyba bezpieczniej wybudować ścieżkę rowerową. Mamy czekać aż coś się złego wydarzy?

wybory to test IQ 15.10.2025 21:39
Ciężarówki przez osiedle ponieważ była powódź i do dziś nie ma nowego mostu w Krapkowicach, to nie wina kogoś... Druga rzecz, nie uciekniemy od pasów dedykowanym rowerom, bo tylko wtedy są pieniądze na inwestycje w ulice. Jak ktoś woli być wyprzedzany przez rozpędzonego TiRa to niech dalej żyje w swoim ograniczeniu mózgowym ze szkodą dla innych.

śledczy 15.10.2025 14:22
Leśne dziadki górą.

wybory to test IQ 15.10.2025 13:32
Szkoda, że ta konferencja jest dziś. Wczoraj były wybory do "rady" osiedla Kłodnica.

wddew 15.10.2025 14:14
no cóż za przypadek

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Pan Maruda, niszczyciel dobrej zabawyTreść komentarza: Czekamy na opinię eksperta, Koźlanina. Co Pan sądzi o tej inwestycji?Data dodania komentarza: 5.12.2025, 08:57Źródło komentarza: Zmiany na placu zabaw przy ul. Filtrowej. Maluchy mogą już testować nowe urządzeniaAutor komentarza: J GTreść komentarza: Być dentysta to złoty interes chyba ceny usług dentystycznych są przeszacowane i to gruboData dodania komentarza: 5.12.2025, 08:41Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: LutekTreść komentarza: Wszystko się zmienia, a jednak nic się nie zmienia. Jak po 17:00 na ulicach było pusto, tak jest nadal. Co z tym miastem jest nie tak?Data dodania komentarza: 5.12.2025, 08:23Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: ArekTreść komentarza: Zacznijmy od tego że to ma na celu pokazać osoba które interesują się mundurem co to jest i przy okazji dobrze się bawić. Przynajmniej ja tak rozumiem, a że tobie coś się odkleiło i komentujesz to jakimś fermentem to gratulację. Farmazon roku!!!Data dodania komentarza: 5.12.2025, 06:14Źródło komentarza: Jednostka Strzelecka 3064 w Kędzierzynie-Koźlu działa. Komenda Główna rozwiewa wątpliwościAutor komentarza: LulekTreść komentarza: Kiedys miasto banków teraz klinik . Jakas miazgaData dodania komentarza: 4.12.2025, 19:25Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: JasnowidzTreść komentarza: Słuszna i uzasadniona decyzja. Może dzięki tym urządzeniom znikną czarne pasy na jezdni - ślady gwałtownego hamowania tuż przed przejściem dla pieszych przy ul. Dunikowskiego. O zgrozo - większość śladów należy do ciężarówek. Czy rozsądek w głowach " mistrzów kierowcy " weźmie górę...?Data dodania komentarza: 4.12.2025, 17:11Źródło komentarza: Uśmiech za przepisową jazdę. Trzy nowe mierniki prędkości w mieście
Reklama
umiarkowane opady deszczu

Temperatura: 5°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1011 hPa
Wiatr: 7 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna