Kto powinien zadbać o odzież roboczą: pracodawca czy pracownik? Poznaj aktualne regulacje prawne!

  • 04.10.2019, 09:37 (aktualizacja 31.10.2019, 15:40)
  • Materiał partnera
Kto powinien zadbać o odzież roboczą: pracodawca czy pracownik? Poznaj aktualne regulacje prawne!
W wielu branżach wykonywanie rutynowych zadań wiąże się z realnym ryzykiem poważnego zabrudzenia lub całkowitego zniszczenia noszonego stroju. Ponadto istnieją specyficzne względy sanitarne, technologiczne oraz bezpieczeństwa higieny pracy, które nakładają dodatkowe zobowiązania. Przepisy są ogólnikowe, próżno w nich szukać konkretnego wykazu stanowisk czy rodzajów pracy, w których niezbędne będą odzież i obuwie robocze. Te kwestie precyzuje wewnątrzzakładowy regulamin.

Obowiązek zapewnienia odzieży roboczej leży przede wszystkim po stronie pracodawcy

Kodeks pracy dopuszcza jednak sytuację, w której to pracownicy są w pełni odpowiedzialni za swój strój. Jednak muszą wcześniej wyrazić na to osobistą zgodę, a pracodawca zostaje z automatu zobligowany do wypłaty pieniężnego ekwiwalentu, na wypadek gdyby odzież własna pracowników uległa zniszczeniu podczas wykonywania obowiązków służbowych. Rzecz jasna wyposażenie musi spełniać polskie normy jakości, co kierownictwo powinno każdorazowo skontrolować. Poza tym są dwa przypadki, w których odzież robocza musi zostać dostarczona przez pracodawcę:

  • dla stanowisk związanych z obsługą maszyn i urządzeń technicznych

  • do prac skutkujących intensywnym brudzeniem lub skażeniem elementów stroju środkami chemicznymi, promieniotwórczymi albo biologicznie zakaźnymi

Trzeba jeszcze przypomnieć, że to w dobrze pojmowanym interesie pracodawcy leży zapewnienie zatrudnionym osobom odzieży roboczej i stworzenie pełnej listy prac, do których trzeba ją zakładać. Jeżeli dojdzie do zniszczenia odzieży na stanowisku nieujętym w wykazie, wtedy pracownik może wystąpić o odszkodowanie. W takim przypadku do szkody dochodzi poprzez ewidentny błąd i zaniedbanie pracodawcy.

 

Pracownik ma prawo odmówić przystąpienia do pracy, jeżeli wymagany strój nie został mu wydany

Zdarzały się już przypadki zwolnienia osób, które nie podejmowały wyznaczonej pracy przez brak odzieży roboczej. Tutaj przepisy stoją po stronie zatrudnionych – pracodawca, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, nie może w taki sposób karać swoich podwładnych. A co zrobić w sytuacji, gdyby z różnych względów na magazynie zabrakło odpowiedniego stroju dla nowego pracownika? Rzecz jasna pracodawcy chcą za wszelką cenę uniknąć podobnych strat – dlatego coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na skorzystanie z usług firm wynajmujących odzież roboczą, takich jak np. Berendsen. Taka współpraca zdejmuje z nich mnóstwo spraw związanych z dbaniem o tekstylia. Z kolei pracownicy mają do dyspozycji komplet spodni, butów, koszul, rękawic oraz pozostałych akcesoriów, jakich mogą potrzebować do wykonywania swoich zadań. Każdy musi już samodzielnie zdecydować, który z dostępnych wariantów najbardziej mu pasuje: balansować na krawędzi prawa, czy zdać się na pomoc fachowców? Odpowiedź wydaje się oczywista.

Materiał partnera

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe