Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 16:47
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Skierowali tory na Kędzierzyn. Wszystko przez kozielską twierdzę

Pierwsza linia kolejowa ominęła Koźle, ponieważ znajdowała się tam twierdza. Ówczesne prawo zabraniało budowy kolei, której trasa miała przechodzić nieopodal obiektów militarnych. Głównie dlatego to nie Koźle (Cosel), a maleńki Kędzierzyn (Kandrzin), stał się wówczas ważnym węzłem kolejowym.
Skierowali tory na Kędzierzyn. Wszystko przez kozielską twierdzę

To właśnie przez Kędzierzyn, a nie przez Koźle biegła trasa magistrali łączącej Wrocław z terenami Górnego Śląska. Do Kędzierzyna pierwsze pociągi dotarły już 2.11.1845 roku z Opola. Mała, nieznana wioska Kędzierzyn stała się z dnia na dzień istotną stacją kolejową. Powróćmy jednak na chwilę do lat 30. XIX wieku.

Przypomnijmy, rok 1832 rok to data narodzin kolei na terenie Austro-Węgier – wtedy oddano do użytku linię kolejową na trasie Linz – Czeskie Budziejowice. Nie była to jednak trakcja parowa, lecz konna.

Pierwsza państwowa kolej parowa została uruchomiona w 1837 roku jako „Kaiser-Ferdinand-Nordbahn” na trasie Floridsdorf – Wagram. Docelowo, w 1898 roku połączyła ona Wiedeń z Krakowem przez Brzecław, Przerów, Lipník nad Bečvou, Ostrawę, Bogumin. Powstała także odnoga do Bielska. Eksploatacją linii zajmowały się Cesarsko-Królewskie Koleje Państwowe. Na linii północnej wprowadzono także pierwsze w Europie nocne połączenia kolejowe.

W 1845 roku uruchomiono wspomniana na początku tego artykułu linię kolejową Opole-Gliwice. Od tej pory dużego znaczenia zaczął nabierać Kędzierzyn, w pobliżu którego zlokalizowano stację kolejową. Stacja w Kędzierzynie nazywała się wówczas Kozel-Kandrzin. Przyśpieszyło to rozwój gospodarczy całego regionu.

W 1848 roku, po otwarciu Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej i oddaniu do użytku mostu na Odrze pomiędzy Annaberg (dzisiejsze Chałupki) w Prusach, a Oderberg (Bogumin) w Austrii, można było dostać się pociągiem z Warszawy do Wiednia. Podróż ta wymagała jednak czterech przesiadek – w Szczakowej, Mysłowicach, Koźlu (Kozel-Kandrzin) i Chałupkach.

Natomiast 1 grudnia 1876 roku otwarto linię z Racławic Śląskich do Kędzierzyna przez Głogówek i Koźle.

Stanisław Stadnicki w artykule pt. „130 lat linii kolejowej Kędzierzyn Koźle - Racławice Śląskie - Prudnik - Nysa - Kamieniec Ząbkowicki” przypomniał, że choć początkowo nie był to planowany odcinek, to z czasem okazało się, że budowa linii w kierunku Kędzierzyna, gdzie szybko rozrastał się węzeł kolejowy, stała się bardzo ważna. Racławice Śląskie po Kamieńcu, Nysie, Nowym Świętowie i Kędzierzynie stały się węzłem kolejowym. Tak więc gotowa Magistrala Podsudecka rozciągała się od Legnicy przez Jaworzynę Śląską, Kamieniec, Nysę aż po Kędzierzyn.

Na trasie między Kamieńcem, a Kędzierzynem powstały następujące stacje: Doboszowice (Hertwigswalde), Paczków (Patschkau), Otmuchów (Ottmachau), Wójcice (Woitz), Goświnowice (Friedenthal Giesmansdorf), Radzikowice (Stephandorf), Nysa (Neiße), Przełęk (Prieland), Nowy Świętów (Deutsch Wette), Nowy Las (Neuwalde), Szybowice (Schnellewalde), Prudnik (Neustadt), Dytmarów (Dittersdorf), Racławice Śląskie (Deutsch Rasselwitz), Głogówek (Oberglogau), Twardawa (Hertenau), Pokrzywnica (Nesselwitz), Kędzierzyn Koźle Zachód (Koźle) (Cosel), Kędzierzyn Koźle Przystanek (Klodnitz, Cosel Hafen). Co ciekawe ważniejsze stacje na całym odcinku były oddalone od siebie średnio o około 15 kilometrów.

Większe budynki dworcowe powstały m.in. w Koźlu, Twardawie, Głogówku, Racławicach Śląskich, Prudniku, Nowym Świętowie, Goświnowicach i Otmuchowie. W latach późniejszych zostały rozbudowane również mniejsze stacyjki.

Natomiast w Kędzierzynie już od czasu budowy linii z Wrocławia istniał dworzec kolejowy. Zbudowano go pomiędzy dwoma peronami. Wewnątrz czynna była restauracja. Dorożkarze dowozili pasażerów do odległego o kilka kilometrów Koźla. W 1915 roku, kiedy modernizowano kędzierzyński węzeł kolejowy, powstał nowy budynek dworca który stoi do dziś.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Piotr 13.04.2022 19:53
Drobna poprawka. Stacja (przystanek) w Kandrzinie, do likwidacji kozielskiej twierdzy oraz uruchomienia linii Kolei Podsudeckiej, nie nazywał się Kozel-Kandrzin (jeżeli już to Kosel-Kandrzin), ale Anhaltepunkt Kosel, co widać na najstarszym wizerunku stacji w dzisiejszym Kędzierzynie z ok. 1860 r. (ze względu na małą rozpoznawalność ówczesnego przysiółka Kandrzin, była to de facto zamiejscowa stacja Koźla). Natomiast nazwa Kosel-Kandrzin dotyczy całego węzła, który powstał w momencie uruchomienia w 1847 r. drugiej linii (w kierunku Raciborza) i obowiązywała do 1876 r., kiedy stację na linii Kolei Podsudeckiej zyskało Koźle. Pozdrawiam.

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Mieszaniec KKTreść komentarza: Kiedyś można było się zapijać w jednej z wielu spelun, gdzie latały nad zachlanymi, parującymi łbami kufle. Teraz nuda, chlanie odbywa się w domowym zaciszu. Nie ma już tej wspaniałej kultury żebrania, kierowników pod marketami prawie nie ma, picia za wyżebrane. Coraz więcej mężczyzn nie pije i przechodzi na 0%. Życie singla jest super, nikt nie ogranicza, nie zatruwa tygodniami życia, można zmienić pracę, miejsce zamieszkania, kraj, poznać nowe miejsca, ludzi. Ale to musi być dobre !Data dodania komentarza: 13.12.2025, 15:14Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: Ojciec musiTreść komentarza: się jeszcze odnaleźć w nowej roli, tak to odczytuję ze zdjęć, ale poradzi sobie. Córeczka tatusia wiadomo !!!Data dodania komentarza: 13.12.2025, 15:07Źródło komentarza: Stracili nadzieję na dziecko, ale wtedy wydarzyło się coś pięknegoAutor komentarza: Pies baskerdojlaTreść komentarza: Impreza musiała być pasjonująca. Widzowie wgapieni w ekrany swoich telefonów, pewnie każdy oglądał na yt inny standupData dodania komentarza: 13.12.2025, 13:19Źródło komentarza: Salwy śmiechu w Klubie Kameleon. Pałubski kończy 2025 rok w Kędzierzynie-Koźlu. ZDJĘCIAAutor komentarza: Prezent pod choinkę.Treść komentarza: Kochana redakcjo. Proszę o kolejny artykuł o jakiejś budowie. To fascynujący temat. Wielu z czytelników którzy widzą inne wykopane dziury na terenie miasta, będzie mogło spać spokojniej.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 10:23Źródło komentarza: Teren po dawnej „Kaskadzie” zamienia się w wielki plac budowyAutor komentarza: Temat do dyskusji.Treść komentarza: Wiedzę że tekst źrodłowy z Grupy Azoty ale jak spojrzeć na to z innej perspektywy, to może. Grupa "głupoty". Na zdjęciu brakuje tylko kocyka i odpoczywających na łonie natury ubranych na zielono turystów zza wschodniej granicy. I mapki ze wskazaniem miejsc łatwego dostępu na teren. Może czas towarzystwo odłowić - przenieść, załatać dziury, żeby więcej nie wracało i nie stwarzało zagrożenia dla bezpieczeństwa tych ciężko pracujących nocami co wiozą próbki do analizy i nie grzeją czterech liter w "Pentagonie"?Data dodania komentarza: 13.12.2025, 10:05Źródło komentarza: Dzika zwierzyna chętnie odwiedza teren Zakładów Azotowych Kędzierzyn. ZDJĘCIAAutor komentarza: Wyzwoliciel od Staropanieństwa z kkTreść komentarza: Mam wrażenie że coraz więcej jest różnego rodzaju singli i singielek w mieście możliwości. Nie ma co robić i dokąd pójść. Dla nieszcżeśników i nieszczęśniczek po przejściach to katastrofa i deprecha. Miasto starych ludzi patologi i mniejszości ciemno narodowej z indi. Takie miejsce depresyjne to i wygłupoać się trzeba bo nie ma innych możliwości. Można mieć psa lub kota i jemu poświęcić życie. Przerażające.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 02:54Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za nami
Reklama
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 3°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 5 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama