piątek, 5 grudnia 2025 18:55
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Oko w oko z klientem, czyli siła wywiadów pogłębionych IDI

Dziś, kiedy rentowność firmy jest zależna od liczby zaufanych klientów, przedsiębiorcy stawiają na rozwiązania mające przekonać jak największą ilość odbiorców. Aby móc tworzyć skuteczną strategię, dobrze jest poznać zdanie grupy docelowej na temat prowadzonego przez siebie biznesu – a przecież nikt nie przedstawi go lepiej, niż klienci. Wśród całej rzeszy badań dotyczących opinii klienta bądź poziomu jego satysfakcji, coraz popularniejszą metodę stanowią wywiady pogłębione IDI.
  • Źródło: promocja
Oko w oko z klientem, czyli siła wywiadów pogłębionych IDI

Individual In-depth Interview to bezpośrednia rozmowa między badaczem a badanymi, polegająca na zadawaniu konkretnych pytań przez badacza i udzielania na nie konkretnych odpowiedzi przez badanego. Głównym celem przeprowadzania takiego badania jest uzyskanie informacji na interesujące przedsiębiorcę tematy, a także zdobycie danych mających polepszyć dalsze planowanie strategii działania firmy.

 

Co warto wiedzieć o wywiadzie IDI?

 

Wywiad pogłębiony IDI najlepiej sprawdzi się w przypadku, gdy w organizacji zbyt mało wiemy na temat użytkowników swoich produktów, wprowadzamy nową usługę czy gdy mamy produkt, lecz nie przyciąga on dostatecznej uwagi. Chociaż metoda przeprowadzania wywiadów pojawiła się w Polsce w latach 90, faktem jest, że IDI istniał w krajach zachodnich od lat 70. Do głównych zalet przeprowadzania tego rodzaju badań zalicza się między innymi:

  • możliwość przeprowadzenia wywiadu pogłębionego IDI w atrakcyjnej cenie;
  • uzyskanie szybkiego obrazu użytkownika i perspektywy przyszłego klienta;
  • stanowienie mocnego argumentu podczas procesu projektowego i strategicznego;
  • szansę na pozyskanie sporej ilości danych do dalszej współpracy;
  • opcję dotarcia do nieświadomych bądź zatajanych opinii na temat firmy, produktu lub usługi.

Sam proces wywiadu rozpoczyna się od zdefiniowania odbiorcy usługi lub produktu, jaki reklamuje firma. Dalsze etapy skupiają się między innymi na zaplanowaniu przestrzeni, w której respondenci będą czuli się swobodnie i bezpiecznie, opracowanie scenariusza wywiadu pogłębionego, rekrutację uczestników, a dopiero po tym przeprowadzenie wywiadów. Wszystkie rozmowy podlegają później transkrypcji i cyfryzacji, następnie zaś analizy uzyskanych danych. O istocie gromadzenia potrzebnych informacji przeczytać można na blogu jednej z agencji badawczych – norstat.pl

 

Jak skutecznie przeanalizować zebrany materiał?

 

Zgromadzone wywiady powinny zostać przepisane do osobnych plików, a następnie zostać przypisane do konkretnych kategorii (np. problemów, pomysłów, wniosków, funkcji itp.). Kolejnym krokiem jest porównanie kategorii względem zebranych wywiadów i odszukanie w nich wspólnych mianowników. Należy zawsze pamiętać o celu badania i to właśnie pod niego konstruować poszczególne kategorie. Taki zbiór wniosków stanowi jedynie punkt wyjścia do szerszych rozważań. Oczywiście, tego rodzaju przedsięwzięcie potrafi zająć dużo czasu zwłaszcza tym, którzy na co dzień nie przeprowadzają tego typu prób. Między innymi z tego powodu przedsiębiorcy bardzo często korzystają z pomocy agencji takich jak Norstat, które zajmują się przygotowywaniem i przeprowadzaniem badań satysfakcji klientów. Specjalistyczna pomoc pozwala na zaoszczędzenie czasu oraz zminimalizowanie ryzyka popełnienia błędu przy interpretacji nagromadzonych danych. 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: KoźlaninTreść komentarza: Wmawiają młodym gniewnym durnoty tak jak głupiemu społeczeństwu tvp, tvn i inne ścieki. Może czas otworzyć oczy komu służą tak naprawdę sekty KałO&PiS ? I kto i jakie interesy na prawdę ma w U.E. ? Stosunek U.E do Polski ?Data dodania komentarza: 5.12.2025, 18:07Źródło komentarza: Młodzieżowe debaty na temat Unii Europejskiej z udziałem uczniów II LOAutor komentarza: KoźlaninTreść komentarza: A ty jesteś frajerem roku ! Zmanipulowali cię....Data dodania komentarza: 5.12.2025, 18:02Źródło komentarza: Jednostka Strzelecka 3064 w Kędzierzynie-Koźlu działa. Komenda Główna rozwiewa wątpliwościAutor komentarza: RafTreść komentarza: Ale żeby nie można było kupić przed 18 jakiegoś posiłku, bo wszystko od 18 to parodia ,choinka sztuczna, 1/10 tego co w OpoluData dodania komentarza: 5.12.2025, 17:59Źródło komentarza: Tradycyjne rozświetlenie choinki na rynku w Koźlu nastąpi 5 grudniaAutor komentarza: greegTreść komentarza: do uczciwej roboty by się wzięliData dodania komentarza: 5.12.2025, 15:59Źródło komentarza: Młodzieżowe debaty na temat Unii Europejskiej z udziałem uczniów II LOAutor komentarza: alaTreść komentarza: tresowanie dzieciarni bez alternatywyData dodania komentarza: 5.12.2025, 15:59Źródło komentarza: Młodzieżowe debaty na temat Unii Europejskiej z udziałem uczniów II LOAutor komentarza: SiatkaTreść komentarza: drużynę Zaksy która gra aż nie chce się tej gry oData dodania komentarza: 5.12.2025, 13:11Źródło komentarza: ZAKSA pokonała w tie-breaku ostatnią drużynę PlusLigi. ZDJĘCIA
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 7°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 8 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna