Do 15 sierpnia 2024 roku wszystkie podmioty, których działalność w jakimkolwiek stopniu wiąże się z pracą z dziećmi albo w których przebywają lub mogą przebywać dzieci, w tym także organizacje pozarządowe, muszą wdrożyć standardy ich ochrony.
Każda organizacja powinna samodzielnie opracować standardy ochrony małoletnich i nadać im kształt, który najlepiej odpowiada specyfice jej działalności, a jednocześnie gwarantuje stworzenie bezpiecznego otoczenia dla dzieci. Jest to nowy obowiązek wynikający ze znowelizowanej ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
W ustawie wprowadzono szereg zmian, które dotyczą osób zatrudnionych lub nowo zatrudnianych w organizacjach pozarządowych, wolontariuszy, praktykantów i innych osób dopuszczonych do pracy z dziećmi i młodzieżą.
Standardy i inne przepisy wprowadzone nowelizacją wyżej wymienionej ustawy będą dotyczyły organizacji, które swoje działania kierują do dzieci i młodzieży (małoletnich), oraz także w sytuacjach, kiedy małoletni nie są głównym odbiorcą tych działań, ale jedną z wielu grup, dla których organizacja ma ofertę.
Nowe obowiązki w skrócie wyglądają następująco. Przede wszystkim należy sprawdzać wszystkie osoby pracujące z małoletnimi w rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym oraz uzyskać od tych osób zaświadczenie z krajowego rejestru karnego.
Trzeba też wprowadzić standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem, to jest opracować, zatwierdzić i stosować określone zalecenia i procedury. W myśl ustawy są to wewnętrzne procedury, które obejmują między innymi:
- edukację personelu danej organizacji lub firmy;
- zasady podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia, że dziecko doznaje krzywdzenia ze strony zarówno pracowników, współpracowników, wolontariuszy danej organizacji, jak i ze strony członków rodziny lub rówieśników;
- zasady bezpiecznych relacji między personelem a dziećmi oraz bezpiecznych relacji rówieśniczych;
- zasady ewaluacji wprowadzonych rozwiązań.
Od połowy sierpnia organy mające uprawnienia kontrolne w ramach danej struktury, na przykład instytucje samorządowe, Państwowa Inspekcja Pracy czy Narodowy Fundusz Zdrowia, mogą nałożyć karę w przypadku stwierdzenia braku tych procedur.

















Napisz komentarz
Komentarze