Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 04:09
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Kolejna katastrofa! Tony śniętych ryb w Kanale Gliwickim i jeziorze Dzierżno Duże

Problem śniętych ryb w Kanale Gliwickim powraca jak bumerang. Od początku sierpnia zebrano ponad 20 ton martwych zwierząt z kanału i jeziora Dzierżno Duże.
Kolejna katastrofa! Tony śniętych ryb w Kanale Gliwickim i jeziorze Dzierżno Duże
Pierwsze śnięte ryby zauważono 3 sierpnia. Od tego dnia wyłowiono już tony padłych zwierząt

Źródło: Urząd Wojewódzki Katowice

Problem pojawia się od lat, głównie latem, gdy są niekorzystne warunki pogodowe, które potęgują zanieczyszczenie wody i następuje przyrost tzw. złotej algi (Prymnesium parvum). Pojawia się ona zazwyczaj w zasolonych wodach, a za główną przyczynę zjawiska w Kanale Gliwickim wskazuje się zrzuty ścieków przemysłowych.

W tym roku pierwsze martwe ryby znaleziono stosunkowo wcześnie, bo już 29 kwietnia. Tego dnia pracownicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie odłowili z sekcji 0, I i II Kanału Gliwickiego około 80 kg śniętych zwierząt, a były to głównie płocie, karasie i leszcze. W kolejnych dniach liczba padłych ryb rosła. Później była chwila oddechu, ale na początku sierpnia problem wrócił. Każdego dnia z Kanału Gliwickiego, a także jeziora Dzierżno Duże zaczęto wyławiać setki, a później tysiące martwych osobników. 

Wojewoda śląski Marek Wójcik wydał zakaz korzystania z wód zbiornika Dzierżno Duże oraz sekcji IV Kanału Gliwickiego (od śluzy Dzierżno do śluzy Rudziniec). Zakaz obowiązuje do 19 sierpnia i obejmuje w szczególności spożywanie wody, wchodzenie do wody, kąpiele, połów i spożywanie ryb, pojenie zwierząt gospodarskich i domowych, używanie wody do celów gospodarczych, w tym podlewanie, a także uprawianie sportów wodnych i turystyki. Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się Prymnesium parvum, pomiędzy Jeziorem Dzierżno Duże, a Kanałem Gliwickim ustawiane są biostabilizatory, czyli zapory z worków ze słomą jęczmienną, która absorbuje algi. 

Sekcja IV Kanału Gliwickiego jest najbardziej wrażliwą częścią Kanału Gliwickiego, ponieważ nie ma tam możliwości zatrzymania migracji i dalszego rozwoju złotej algi za pomocą śluz. Sekcja IV pełni również rolę korytarza dla rzeki Kłodnicy, która z kolei jest dopływem Odry. Bez możliwości zatrzymania wód, skażonych dużą ilością złotej algi, jedynym rozwiązaniem minimalizującym ryzyko rozwoju i toksycznych zakwitów jest eliminacja złotej algi u wylotu kanału do rzeki Kłodnica.

Jak poinformował Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach 12 sierpnia, zarówno na odcinku rzeki Odry, w pozostałych sekcjach Kanału Gliwickiego, jak i na innych zbiornikach wielofunkcyjnych w zarządzie RZGW w Gliwicach, nie wystąpiły już śnięte ryby. Natomiast 13 sierpnia Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska rozpoczął eksperyment badawczy związany ze złotą algą, który polega na dozowaniu nadtlenku wodoru do rzeki Kłodnica za małą elektrownią wodną Pławniowice. Naukowcy będą obserwować, czy wpłynie to na ograniczenie liczebności złotej algi w sytuacji jej dynamicznego zakwitu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Sprawdzam 17.08.2024 19:12
Poseł z PO był w Szczecinie i mówił 🤣 że niedługo rtęć przypłynie Odrą do tego miasta A teraz w sumie 140 ministrów i wicemistrow w jakich są miastach?

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna