Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 04:07
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pierwszy taki program na temat rozwoju Odry

Program Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej ma być gotowy w pierwszym kwartale 2021 roku - zapewniają przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Wyrazili nadzieję, że Kanał Śląski, którego realizację zakłada ów program, powstanie w ciągu kilkunastu lat.
Pierwszy taki program na temat rozwoju Odry
Decydenci powoli odwracają się od transportu wyłącznie kołowego i coraz więcej uwagi poświęcają rozwojowi dróg wodnych w naszym kraju

Kanał Śląski to nowa droga wodna o długości około 90 km, która miałaby połączyć Wisłę z Odrą, przebiegając w rejonach Kuźni Raciborskiej, Rybnika, Żor, Tychów i Bierunia. Proces planowania tak wielkich inwestycji jest długi również dlatego, że nigdy do tej pory w Polsce nie powstał tak kompleksowy program, a w wielu miejscach trzeba zaczynać od zera, jeśli chodzi o transport śródlądowy. Plan zakłada, że projekt Programu zostanie przedstawiony Radzie Ministrów w I kwartale 2021 r. Będzie to tej samej rangi dokument, co Program Budowy Dróg Krajowych, czy też Krajowy Program Kolejowy.

Strategiczna inwestycja

W pracach nad Programem MGMiŻŚ odpowiada za część transportową i analizy ekonomiczne, natomiast Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście - w ramach którego działa biuro Odrzańskiej Drogi Wodnej - przygotowuje na potrzeby programu analizy techniczne, m.in. hydrotechniczne wraz z niektórymi elementami środowiskowymi i transportowymi. Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski przekonuje, że Kanał Śląski będzie „strategiczną inwestycją rządową”, łączącą zindustrializowane tereny Górnego Śląska i zachodniej Małopolski z Odrą, a w konsekwencji także z Bałtykiem. Miałaby to być alternatywa dla transportu kołowego.

Przedsięwzięcie to będzie projektowane i realizowane w porozumieniu z zainteresowanymi samorządami. Innymi korzyściami płynącymi z tej ambitnej inwestycji są zdaniem Witkowskiego retencja wody i ograniczenie zagrożeń powodziowych. W założeniach sprzed stu lat Górny Śląsk miał być zapleczem portów w Szczecinie i Świnoujściu.

- Nie ma najmniejszego powodu, dla którego mielibyśmy zrezygnować z tych planów, a Górny Śląsk, Kędzierzyn-Koźle, Racibórz, górna Odra, górna Wisła miałyby z tego nie skorzystać - twierdzi wiceminister Witkowski, zaznaczając, że kwestię planowania Kanału Śląskiego należy „rozpatrywać całościowo” w drodze konsultacji społecznych, a także w kontekście planów budowy kanału Odra-Dunaj-Łaba.

Podpisali deklarację

Co istotne, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk i czeski minister transportu Vladimir Kremlik podpisali deklarację w sprawie włączenia Odrzańskiej Drogi Wodnej do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T w Warszawie 28 sierpnia 2019 r. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów podczas polsko-czeskich konsultacji międzyrządowych. Infrastruktura to jeden z kluczowych elementów współpracy polsko-czeskiej. Obok połączeń drogowych, takich jak będąca w budowie droga S3 – D11, i kolejowych (E 59) ważny dla wzmocnienia jednolitego rynku i wymiany towarowej jest rozwój śródlądowych dróg wodnych.

Współpraca polsko-czeska polegać ma w pierwszej kolejności na wpisaniu polskich i czeskich dróg wodnych do sieci TEN-T, co umożliwi zdobycie funduszy europejskich na budowę nowych stopni wodnych na Odrze i ukończenie korytarza wodnego Dunaj-Odra na odcinku Kędzierzyn-Koźle-Ostrawa. Rozwój powyższych korytarzy transportowych jest kluczowy z perspektywy uruchomienia do 2026 r. terminala kontenerowego w Świnoujściu.Przypomnijmy, że 6 marca 2017 r. prezydent RP podpisał akt ratyfikacji europejskiego porozumienia o głównych śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Polska tym samym zobowiązała się do odbudowy wodnych dróg śródlądowych i włączenia ich w system europejski. Stało się to podstawą do rozpoczęcia prac nad rządowymi programami dla Odry i Wisły.




Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

czytelnik 17.12.2019 08:27
Ludzie. Ile statków pływa Odrą. Jaki jest stan śluz i portów. Port w Koźlu nie wiadomo kiedy zostanie uruchomiony. Jaki kanał Odra - Dunaj. Czy są pieniądze na mosty i wykup gruntów na szlaku tego kanału?

tu i teraz 29.11.2019 21:37
Najbardziej niekompetentny minister (trzba przyznać, że w tym rządzie to wybitne osiągnięcie) kolejny raz wystrzelił fontanną papierowych obietnic i deklaracji. Jest news!

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna