Co się stanie, gdy złodzieje wykradną twoje dane?
Kradzież danych karty kredytowej ma służyć jednemu celowi: kradzieży pieniędzy. Mając takie dane jak twoje imię i nazwisko, numer karty, jej data ważności oraz kod CVC lub CVV – a wszystkie one widoczne są na karcie – złodzieje mogą płacić kartą w Internecie lub po prostu wypłacić gotówkę w bankomacie do wyczerpania dostępnego limitu kredytowego. Tobie zaś przyjdzie pieniądze zwrócić.
Jak chronić dane swojej karty?
Dlatego swojej kredytówki należy strzec jak oka w głowie. Oczywiście nigdy nie uda się całkowicie wyeliminować niebezpieczeństwa, ale można je zredukować do minimum. Jak? Pamiętając o poniższych zasadach.
Przede wszystkim zawsze korzystaj z zaufanych sklepów internetowych, certyfikowanych przez organizacje kartowe Visa i/lub Mastercard (a także American Express).
Taki sklep powinien również korzystać z usługi 3D Secure. Dlaczego to ważne? 3D Secure oznacza bowiem dodatkowe zabezpieczenie transakcji, wymuszające jej autoryzowanie w bankowości mobilnej – twój bank prześle ci komunikat o przeprowadzanej operacji z dokładnymi informacjami na jej temat i dopiero po twojej zgodzie pobierze środki z karty. Pamiętaj, aby przed kliknięciem zgody sprawdzić, czy zgadza się sklep, data i kwota zakupu.
Jeżeli sprzedawca nie udostępnia 3D Secure swoim klientom, to lepiej darować sobie zakupy w jego witrynie.
Uważaj też na przeróżne „superokazje” w Internecie, takie jak wielka wyprzedaż, likwidacja sklepu czy kolekcji, zniżki „specjalnie dla ciebie” – tym bardziej takie, w przypadku których trzeba się bardzo spieszyć. Oszuści często starają się wymusić podanie danych karty w niebezpiecznych serwisach, usypiając nasz zdrowy rozsądek rzekomymi niesamowitymi przecenami.
Nigdy, pod żadnym pozorem, nie przesyłaj nikomu skanu swojej karty ani jej zdjęcia. Nie publikuj jej w mediach społecznościowych (brzmi to dość dziwacznie, ale i takie rzeczy się zdarzają). Gdy płacisz w sklepie lub w punkcie usługowym, nie trać karty z oczu. Nie pozwól, aby ekspedient wynosił kartę do innego pomieszczenia lub chował ją pod blat.
Przy wypłacie gotówki z bankomatu wybieraj maszyny usytuowane w dobrze oświetlonych, ludnych miejscach, gdzie ryzyko napadu i kradzieży jest niższe. Wpisywany kod PIN zasłoń dłonią.
To jednak nie wszystko: przypatrz się uważnie bankomatowi, czy nie ma przy nim dodatkowej kamery, dziwnie wyglądającej (np. odstającej) klawiatury itp. Złodzieje potrafią bowiem zdobyć PIN za pomocą fałszywej klawiatury lub instalując ukrytą kamerę i podglądając wpisywany kod. Z kolei dane karty pozyskują z jej paska magnetycznego za pomocą nakładki na otwór do wkładania kart. Jest to tzw. skimming.
Na koniec podstawowa zasada: nigdy i nigdzie nie podawaj nikomu numeru PIN do karty. Jeśli sklep żąda od ciebie podania PIN-u, to na 100% jest to próba kradzieży danych. Pamiętaj, numer PIN powinieneś znać tylko ty, to twój unikalny numer, którego nie zna nawet bank.
Jeżeli kusi cię, aby zapisać numer PIN na swojej karcie, od razu zapomnij o tym pomyśle. Gdyby karta wpadła w ręce złodziei, już żadne zabezpieczenie nie uchroni cię od nieuprawnionego użycia karty.
Co zrobić, gdy podejrzewasz, że ktoś ukradł dane twojej karty?
Odpowiedź jest prosta: jak najszybciej zastrzec kartę. Nawet jeżeli złodzieje wykonają nią jeszcze jakieś transakcje po zastrzeżeniu, to nie ty będziesz musiał je spłacać, ale bank.
Najłatwiej można to zrobić w bankowości internetowej i mobilnej, ale też dzwoniąc na infolinię swojego banku. Istnieje też specjalny, ogólnobankowy numer, pod którym można zgłosić utratę karty lub kradzież jej danych: +48 828 828 828. Infolinia ta dostępna jest 24 godziny na dobę we wszystkie dni tygodnia, również dla telefonów zza granicy. W tej kwestii pośpiech i nadmierna ostrożność są wręcz wskazane, nawet jeśli będzie to oznaczało konieczność zamówienia nowej karty kredytowej.
Odpowiedź jest prosta: jak najszybciej zastrzec kartę. Nawet jeżeli złodzieje wykonają nią jeszcze jakieś transakcje po zastrzeżeniu, to nie ty będziesz musiał je spłacać, ale bank.
Najłatwiej można to zrobić w bankowości internetowej i mobilnej, ale też dzwoniąc na infolinię swojego banku. Istnieje też specjalny, ogólnobankowy numer, pod którym można zgłosić utratę karty lub kradzież jej danych: +48 828 828 828. Infolinia ta dostępna jest 24 godziny na dobę we wszystkie dni tygodnia, również dla telefonów zza granicy.

















Napisz komentarz
Komentarze