Choć inspektorat nie wskazał nazwy ukaranego podmiotu, wiadomym jest, że w tym miejscu funkcjonował Kebab u Pajdy. Jak ustaliliśmy, lokal został zamknięty w drugiej połowie sierpnia. To już drugi z kontrolowanych przez WIJHARS punktów sprzedaży kebabów, w którym stwierdzono nieprawidłowości i który zakończył działalność w Kędzierzynie-Koźlu. Wcześniej, pod koniec kwietnia, zamknięty został Kebab Inn przy ul. Kozielskiej 27A - o czym pisaliśmy w osobnym materiale.
Jakie nieprawidłowości wykazano u Pajdy i w Sułtan Kebab?
W Sułtan Kebab (ul. Piotra Skargi) Kontrola wykazała zafałszowanie składu i braki w informowaniu klientów. Zamiast deklarowanej mieszanki wołowiny i baraniny użyto produktu, zawierającego w składzie mięso wołowe - 55 %, mięso z indyka - 7 % i mięso oddzielone mechanicznie z kurczaka oraz składniki: łój wołowy, woda, bułka tarta, sól, przyprawy, zioła, dekstroza, mąka pszenna, gorczyca, ekstrakt z drożdży, olej rzepakowy, aromaty, ekstrakty przypraw, maltodekstryna, stabilizatory: difosforany, trifosforany, regulatory kwasowości, octany sodu, cytryniany sodu, cebula, izolaty białka sojowego, skrobia ziemniaczana. Dodatkowo jako „feta” podano ser z mleka krowiego (produkt typu sałatkowego), co narusza ochronę nazwy Feta (ChNP). W menu zabrakło też pełnego wykazu składników i alergenów, a zamówiona potrawa nie zawierała pasty czosnkowej mimo deklaracji.
W Kebabie u Pajdy (ul. Kozielska 81) klientom oferowano wybór „kurczak lub wołowina”, tymczasem zastosowano mieszankę: 65% mięsa i tłuszczu wołowego oraz 20% mięsa z kurczaka - bez rzetelnej informacji o takim składzie.
Analiza oznakowania "mięsa", deklarowanego jako wołowina, użytego do przygotowania potrawy wykazała, że jest to Kebab - wołowo – drobiowy. Surowy wyrób mięsny - mielony głęboko mrożony z dodatkiem wody, którego składniki to: 65 % mięso i tłuszcz wołowy, 20 % mięso drobiowe z kurczaka, białko SOI (SOJA l JEJ POCHODNE), skrobia ziemniaczana, białko natywne grochu, glutaminian monosodowy, syrop glukozowy, MUSZTARDA (GORCZYCA), EKSTRAKTU PRZYPRAW (SELER, MLEKO l JEGO POCHODNE), izolat SOJOWY (SOJA i JEJ POCHODNE), skrobia modyfikowana, maltodekstryna, środki aromatyzujące z przetworzenia termicznego, preparaty aromatyczne, sól, przyprawy i warzywa suszone w zmiennych proporcjach, sproszkowana bulwa cebuli, woda – czytamy w decyzji WIJHARS. Stwierdzono też brak wykazu składników (w tym składników złożonych: mięso, sos, ser).
Obie sprawy zakwalifikowano jako wprowadzenie do obrotu artykułów rolno-spożywczych zafałszowanych.
Ważne! W przeciwieństwie do wcześniejszej sprawy Kebab Inn (gdzie – jak już pisaliśmy – problem dotyczył m.in. przeterminowanych nawet o 11 tygodni surowców), w najnowszych dwóch decyzjach nie stwierdzono produktów po terminie. Potwierdza to odpowiedź WIJHARS udzielona nam w trybie informacji publicznej 26 września 2025 r.
Wysoka szkodliwość czynu, minimalne kary
W uzasadnieniach obu decyzji WIJHARS podkreślił wysoki stopień szkodliwości czynu oraz znaczny zakres naruszenia. Mimo to kary nałożone na przedsiębiorców wyniosły po 1000 zł, czyli minimum przewidziane w ustawie. Organ uzasadniał miarkowanie m.in. bardzo niską wartością skontrolowanych partii (25 zł w Sułtan Kebab, 31 zł przy Kozielskiej 81) oraz niskimi przychodami podmiotów.
Mija blisko rok od naszej pierwszej publikacji o jakości serwowanych w Kędzierzynie-Koźlu kebabów. Spośród lokalnych redakcji temat podjęliśmy jako jedyni, a gdy opublikowaliśmy pierwsze wyniki kontroli opolskiego WIJHARS, na nasz materiał zareagowały media ogólnopolskie. Niestety, edukowanie branży przez inspektorów nie przyniosło oczekiwanego efektu: kontrole w czterech wybranych lokalach wykazały nieprawidłowości we wszystkich kontrolowanych punktach.
Sytuacja jest paradoksalna: wielomiesięczna praca WIJHARS - wymagająca dużego wysiłku kontrolnego i dokumentacyjnego - przełożyła się na niewielki efekt odstraszający. Skoro celem ma być czyste menu i rzetelna informacja, sankcje muszą boleć bardziej niż pokusa „oszczędzania” na jakości. Minimalna kara może być zgodna z literą prawa, ale nie realizuje funkcji prewencyjnej, zwłaszcza gdy sam organ wskazuje na wysoki ciężar naruszeń.
Najdotkliwszą karę wymierzyli konsumenci: wielu z nich przestało kupować u nieuczciwych przedsiębiorców, co spowodowało zamknięcia lokali.


















Napisz komentarz
Komentarze