Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 04:09
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

„Rewolucja kolejowa”, ale nie dla węzła kędzierzyńsko-kozielskiego

Z pewnością nie takich informacji spodziewali się pasażerowie i miłośnicy kolei z Kędzierzyna-Koźla. Choć doniesienia z wczorajszego spotkania w Opolu określono mianem „rewolucji kolejowej”, która nabiera tempa, to w Kędzierzynie-Koźlu odczucia na ten temat są diametralnie odmienne. Można bowiem śmiało powiedzieć, że wszystko zmierza w kierunku marginalizacji linii kolejowej 137 (Magistrali Podsudeckiej) na odcinku od Kędzierzyna-Koźla, przez Głogówek i Prudnik do Nysy.
„Rewolucja kolejowa”, ale nie dla węzła kędzierzyńsko-kozielskiego
Magistrala Podsudecka na odcinku kędzierzyńsko-kozielskim. Póki co decydenci o niej zapomnieli

Autor: Andrzej Kopacki

Jak donosi oficjalna strona internetowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego (UMWO) w naszym regionie planowane są kolejne inwestycje w linie kolejowe. Problem w tym, że na liście inwestycyjnej całkowicie pominięto kluczowy na Opolszczyźnie węzeł kędzierzyńsko-kozielski, mimo, że potrzeby w jego przypadku są ogromne.   

Z doniesień UMWO wynika, że e Opolu minister Tomasz Siemoniak, wraz z opolskimi parlamentarzystami i władzami regionu, ogłosił ważne inwestycje dla mieszkańców: od 2026 roku rusza modernizacja i elektryfikacja linii Opole–Nysa i Opole–Kluczbork.

– Kolej to przyszłość i dlatego chcemy postawić na kolej. Wspólnym wysiłkiem samorządu województwa, rządu i nas, opolskich parlamentarzystów, idziemy w tych kwestiach mocno do przodu – mówił na konferencji minister i poseł Ziemi Opolskiej Tomasz Siemoniak. 

Minister podkreślał, że kolej jest najbardziej ekologiczną przyszłością transportu, stąd rządowe decyzje przywracające kolej tam, gdzie już od dziesiątków lat pociągi nie jeździły, budowa nowych tras kolejowych, zagęszczanie siatek połączeń.  

– Statystyki mówią same za siebie, Polacy zaczęli jeździć pociągami, a te są coraz szybsze, coraz wygodniejsze i coraz bardziej niezawodne. Chcemy, żeby ta rewolucja kolejowa także tu, w opolskim, przyniosła korzyści  mieszkańcom – dodawał minister.

Nie ma nas 

Priorytety dotyczą dwóch bardzo istotnych dla mieszkańców regionu kierunków. 

To inwestowanie na liniach Opole-Nysa i Opole-Kluczbork i od nowego roku te inwestycje będą ruszały - informował minister.

Z kolei marszałek województwa Szymon Ogłaza podkreślał, że deklaracja ministra o remoncie dwóch wspomnianych wyżej linii to przyczynek do poprawy jakości życia w całym regionie. 

 One już dzisiaj będą rewitalizowane i będzie podnoszona na nich prędkość, a w kolejnym etapie zostaną zelektryfikowane. To jest element naszej rewolucji kolejowej, bo jeśli te obydwie linie wpiszą się w zelektryfikowaną sieć naszych tras, inaczej będziemy myśleli o regionalnych kolejach. Ale przecież nie tylko regionalnych, bo to otwiera nowe możliwości także dla przejazdów międzyregionalnych – mówił marszałek.

Członek zarządu województwa Robert Węgrzyn wyraźnie podkreślał, że dzięki dobrej współpracy samorządu z rządem te dwie inwestycje rozpoczną się już w przyszłym roku.

Ponadto marszałek informował, że samorząd rozmawia także z PKP PLK o wyzwaniach, jakie czekają na południu województwa. 

– Tam, gdzie graniczymy z Republiką Czeską, jest także tradycyjnie najbardziej atrakcyjna turystyczna część regionu, a do tej pory najbardziej wykluczona kolejowo. Zadeklarowaliśmy wsparcie samorządu dla inwestycji PKP PLK na tym pograniczu tak, aby było ono dostępne kolejowo – mówił marszałek Szymon Ogłaza.

Z kolei Robert Węgrzyn informował, że już październiku rozpoczną się rozmowy ze stroną czeską na temat planowanych inwestycji po obu stronach granicy. 

– Czesi chcą też rozmawiać już o przyszłych ewentualnych połączeniach z Polską – dodawał.

Pomylili kolejność?

Owszem w ciągu 10 lat PLK zamierza zelektryfikować nie tylko linię Nysa-Opole oraz Opole-Kluczbork, ale też część Magistrali Podsudeckiej, jednak wyłącznie z Legnicy do Nysy. Dalej do Kędzierzyna-Koźla elektryfikacji nie zaznaczono! 

Elektryfikacja i przebudowa Magistrali Podsudeckiej miałaby nastąpić w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK).

W tzw. horyzontalnym rozkładzie jazdy PKP za 10 lat na trasie Kraków – Jelenia Góra przez Prudnik, Głogówek i Kędzierzyn-Koźle zaplanowano pociągi pospieszne co dwie godziny. Cóż z tego, skoro zachodzi uzasadniona obawa, że nowe składy mogą ulegać nadmiernej awaryjności z uwagi na zły stan techniczny Magistrali Podsudeckiej, zwłaszcza na odcinku Kędzierzyn-Koźle-Głogówek-Prudnik-Nysa. 

Warunki w jakich zachodzić będzie eksploatacja taboru, pozostawiają wiele do życzenia. Torowisko na odcinku Kędzierzyn-Koźle- Nysa od lat nadaje się bowiem do wymiany. Na razie z deklaracji dotyczących gruntownej modernizacji tej linii kolejowej (wraz z jej elektryfikacją) niewiele wynika. 

Należy przy tej okazji przypomnieć, że w ramach prowadzonych w spółce PKP PLK prac planistycznych w zakresie kolejowych inwestycji infrastrukturalnych o znaczeniu ponadregionalnym, związanych z perspektywą finansową 2021-2027, w kontekście interesującej nas Magistrali Podsudeckiej uwzględniono następujące projekty:

- Prace na linii kolejowej nr 137 etap I: Kędzierzyn-Koźle - Nysa;

- Prace na linii kolejowej nr 137 etap II: Nysa - Kamieniec Ząbkowicki;

- Prace na linii kolejowej nr 137 etap III: Kamieniec Ząbkowicki - Legnica.

Jak to zatem możliwe, że aktualne plany obejmują etap drugi oraz trzeci, a pominięto etap pierwszy, który - zgodnie z przyjętą strategią - powinien zostać zrealizowany na początku, a nie na końcu (o ile w ogóle w tych okolicznościach zostanie zrealizowany).  

 Decydenci powinni pamiętać, że - mając na względzie wieloletnie deklaracje sięgające jeszcze lat 70. XX wieku - w pierwszej kolejności powinien zostać wyremontowany znajdujący się w fatalnym stanie technicznym odcinek Kędzierzyn Koźle - Nysa, łączący de facto Dolny Śląsk i Opolszczyznę z województwami śląskim i małopolskim. Niestety – jak widać – zdecydowali inaczej. 

Temat podjął też Tygodnik Prudnicki. W artykule Andrzeja Derenia z 1 października 2025 czytamy m.in.: 

- To przejęcie roli odcinka Magistrali Podsudeckiej między Nysą, Prudnikiem, Głogówkiem, a Kędzierzynem-Koźlem, na rzecz odcinka Nysa – Opole. Ma się to stać poprzez elektryfikację magistrali od strony Kamieńca Ząbkowickiego do Nysy i następnie – dawniej drugorzędną linią – do Opola. Obie linie są wobec siebie konkurencyjne na dłuższych relacjach, ponieważ obsługują równoleżnikowe potoki ruchu między południową częścią województwa dolnośląskiego a górnośląskim megalopolis i Krakowem. Wraz z elektryfikacją linii Opole – Nysa – Kamieniec – Legnica i wprowadzeniem tam szybkich pociągów, los niezmodernizowanego i niezelektryfikowanego odcinka Nysa – Prudnik – Kędzierzyn-Koźle zostanie przesądzony – można przeczytać w artykule Tygodnika Prudnickiego, który trafnie skomentował całą sytuację.  

 Zresztą taki właśnie scenariusz przedstawia zdjęcie zamieszczone przez Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych.

Tak ma wyglądać sieć kolejowa za 10 lat. Elektryfikacji odcinka Magistrali Podsudeckiej z Nysy przez Prudnik i Głogówek do Kędzierzyna-Koźla nawet nie zaznaczono na mapie
 Źródło: KODLK

 


Źródło: UMWO

Źródło: UMWO

Źródło: UMWO


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

PPPE 11.10.2025 06:45
głosujcie dalej na TUSKOlDl0TÓW

TUSSEK 10.10.2025 23:39
pieniędzy nie ma i nie będzie. stop dla pck, cpk i innych, jak to taka jedna niedorozwinięta w sejmie wrzeszczała

Stach 06.10.2025 07:47
W tym roku latem jechałem pociągiem Kraków- Jelenia na odciku Kędzierzyn-Kożle Kamieniec szybciej byłoby furmanką tam nic się nie poprawiło od lat 70 ubiegłego wieku a jest to trasa ciesząca się ostatnio coraz większą ilością podróżnych

PIK 05.10.2025 16:58
Nie po to wybieraliśmy Uśmiechniętych żeby nam tu jakąś kolej budowali. Spokój ma być i cisza. A poza tym to w TVN nic o tym nie mówili. To chyba dobrze że nie remontują

Koźlanin 04.10.2025 23:14
I gdzie są Masełko, Godyla czy Węgrzyn, Maruszczak i Nowosielska ? Jak ewidentnie, bezczelnie biorą kasę za nic, a Kędz. -Koźle upada. Może czas wywalić tych ostatnich wymienionych nieudaczników z lokalnych władz bo to szkodniki !

GJ 05.10.2025 15:54
ni ma i nie będzie

kukyu 10.10.2025 23:38
trzeba było nie głosować na Tuskowych lizodupów, bo to same miernoty i niedorajdy

polecymy z tym chopy, ..polecamy ..się 04.10.2025 21:55
nie opłaca się, linia KK -Nysa była spłukana swego czasu, 97', przez potoki ruchu ..ale rzek. Zapomniana. Zbyt ryzykowna ale najlepsza w ruchu tranzytowym w razie zawieruchy. Szkoda. Ktoś może przypomni sobie o niej w razie W. Teraz to tylko tor z jakiegoś stanu Kentaki do bezkresów...

Vivaldi 04.10.2025 19:40
Dopóki będzie rządzić PO w województwie opolskim to linia 137 nie będzie robiona

Koźlanin 05.10.2025 14:52
Skończ waść PO jest takie jak PIS i odwrotnie matole.... A wy sekciarze jednych czy drugich tylko pozwalacie na upadek tego kraju głosując na ten syf.

Stach 06.10.2025 07:53
Przypomnij sobie kto miał władzę od 2016 roku było dużo o CPK gigantomania na skałę światową gdzie różne spółki z udziałem polityków PiS zarobiły miliony

Złomiarz z Portu. 06.10.2025 09:23
A kto zablokował skutecznie 500m torów?

Koźlanin 06.10.2025 21:52
A kto dalej blokuje ? Obersturmbannführer T. Skończcie męczyć sekciarze PełO i PiSioków... Kiedy wy zmądrzejecie ?

Oserwator zza Buga 04.10.2025 19:20
Proszę pokazać mapę jak wyglądała "polska sieć kolejowa" jesienią 1945r. na terenie z załączonego obrazka, a ile z niej jest dziś w eksploatacji. Dziękuję za oklaski. Ile z tego my Polacy, nowi mieszkańcy tego terenu, zlikwidowaliśmy przez ponad pół wieku? No ile? A teraz chcemy by ktoś DAŁ pieniądz, DAJ, DAJ, DAJ. Ogłaza to ten co załatwia stołki najbliższym - żenujący typ. Siemoniak to ten co obiecywał odblokowanie portu w Porcie - żenujący typ. Węgrzyn - miłośnik miłości z Lesbos, Zembaczyński - toczący pianę na widok umęczonego 0 Ziobro, a posła z Miasta Możliwości przemilczę, bo się jeszcze nie wsławił.

Osłowie "ziemi opolskiej" 04.10.2025 17:08
Jaki to poseł ziemi opolskiej ten pan Siemoniak? To poseł z opolskiej listy niemający z Opolskim nic wspólnego. Pan Węgrzyn też jest zainteresowany ale swoimi interesami w Opolskim. Sprawa tej kolei podsudeckiej jest tak gruba, że powinna być afera w tym temacie 24/7, ale wy media nie potraficie zjednoczyć się w jednej sprawie i to można powiedzieć fundamentalnej.

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna