Tworzenie zgranego teamu wymaga nie tylko zaangażowania pracowników, ale także menedżera zespołu. Jeśli pragniesz, aby Twoja grupa pracowała na jak największych obrotach, wykorzystując przy tym jak najmniej zasobów, musisz przygotować się na zmianę również swojego nastawienia. Poniżej pokażemy Ci, jak to zrobić!
Jak menedżer może wpłynąć na zespół?
Rola pracodawcy lub przełożonego jest bardzo ważna w budowaniu relacji pomiędzy pracownikami. Menedżer może pomóc członkom grupy poprzez zastosowanie kilku reguł w miejscu pracy.
Pierwszą kwestią jest określenie konkretnych zasad i pozycji w firmie. Każdy członek zespołu musi czuć się potrzebny i budować swoje zaufanie do menedżera, przedsiębiorstwa oraz do współpracowników. Przekazanie sporej autonomii działania jest zatem dobrym pomysłem. Ciągła kontrola może przynieść skutki odwrotne do zamierzonych.
Efektywne może być także budowanie relacji pomiędzy pracownikami. Pomogą w tym gry typu team building, warsztaty i różne spotkania poza godzinami pracy. Wspierają one również zespół w podtrzymywaniu motywacji i wpływają pozytywnie na budowanie uważności emocjonalnej.
Menedżer powinien także dawać konstruktywną krytykę, chwalić za osiągnięcia i sam pracować nad swoimi umiejętnościami przywódczymi. Dobry lider daje przykład swoimi czynami, bierze pod uwagę opinie pracowników i skutecznie podejmuje decyzje.
Skuteczne budowanie zespołu ze strony pracowników
Każdy zgrany zespół musi przejawiać cechy pozwalające na współpracę. Bez nich efektywność wykonywanych zadań nie będzie na oczekiwanym przez menedżera poziomie. Są to między innymi:
zaufanie — praca w zespole nie ma sensu, jeżeli poszczególni członkowie nie mają do siebie zaufania. To szacunek do drugiej osoby kieruje pracą całej drużyny;
poczucie przynależności do grupy — pracownicy muszą czuć się częścią zespołu i być gotowi do wspólnego wykonywania zadań;
dobra komunikacja pomiędzy członkami — pożyteczna rozmowa nie powinna być wymuszana przez pracodawcę, lecz wychodząca z pomyślnych relacji;
samodzielne rozwiązywanie konfliktów — osoby pracujące powinny próbować rozstrzygać konflikty bez ingerencji menedżera.
Pamiętajmy, że budowanie zgranego zespołu zależy od dwóch stron — jeśli ktoś będzie odmawiał współpracy i walczył o pozycję przywódcy, uzyskanie zadowalających efektów może nie być możliwe. Tak samo, gdy lider nie będzie wykazywał odpowiednich cech przełożonego, nie będzie mógł zyskać zaufania, lojalności i otwartości swoich pracowników. Dążmy więc do jak najlepszego spełniania swoich ról i bądźmy otwarci na komunikację oraz pokojowe rozwiązywanie konfliktów.














