Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 04:14
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Polska firma prezentuje innowacyjną technologię w Portugali

W Instituto Superior de Engenharia do Porto (Wyższy Instytut Inżynierii w Porto) odbyła się debata międzynarodowa poświęcona zagadnieniom związanym z realizacją projektu pn. Proekologiczna instalacja pilotażowa do produkcji emulsji asfaltowych modyfikowanych nanostrukturami z polimerów odpadowych (LIFE EMU NEW).
Polska firma prezentuje innowacyjną technologię w Portugali

W debacie po stronie firmy Flukar Sp. z o.o. udział wzięli: Grzegorz Nieradka - zastępca koordynatora projektu ds. technicznych, Dariusz Żłobiński - pecjalista ds. procesu technologicznego, Małgorzata Miernik - specjalista ds. monitoringu realizacji projektu oraz Artur Praisnar - kierownik zakładu produkcyjnego w Kędzierzynie-Koźlu.

Przed rozpoczęciem debaty Małgorzata Miernik omówiła założenia Programu LIFE jako jedynego instrumentu finansowego Unii Europejskiej poświęconego wyłącznie projektom z dziedziny ochrony środowiska i klimatu. Następnie głos zabrał zastępca koordynatora projektu ds. technicznych.

W trakcie debaty wygłoszone zostały dwa referaty: Innovative technology for the production of double-modified bitumen emulsions in the development policy of Flukar Sp. z o. o., Grzegorz Nieradka, Technical Deputy Project Coordinator, II International Debate, Portugal, Porto, 26 February 2019 oraz Polymer waste management during production of innovative, double-modified asphalt emulsion, Dariusz Żłobiński, Technological Process Specialist

W pierwszym wystąpieniu omówiony został rynek tworzyw sztucznych oraz odpadów polimerowych w Polsce. Następnie zwrócono uwagę na aspekt innowacyjny realizowanego Projektu LIFE EMU NEW omawiając wybrane zagadnienia z raportów badawczych opracowanych przez Politechnikę Krakowską. Szczegółowo omówiono mechanizm wytwarzania nanowłókien polimerowych prezentując schemat stanowiska do elektroprzędzenia. Uczestnicy debaty mogli także zapoznać się ze schematem ideowym pilotażowej instalacji do wytwarzania podwójnie modyfikowanych emulsji asfaltowych. Zastępca Koordynatora Projektu omówił szczegółowo przebieg procesu w poszczególnych węzłach technologicznych. Zaprezentowano także zdjęcia z budowy oraz z rozładunku elementów instalacji. Duże zainteresowanie wzbudziło w widzach schematyczne zestawienie organizacji i wizji polityki rozwoju firmy Flukar będącej beneficjentem Programu LIFE.

- Główna idea rozwoju naszej firmy, tj. przekształcenie odpadu w pełnowartościowy produkt, odzwierciedla realne wdrażanie polityki zrównoważonego rozwoju oraz idei gospodarki o obiegu zamkniętym – mówi nam Grzegorz Nieradka, zastępca koordynatora projektu.

Przedstawiono również wartości liczbowe i parametry, będące dowodem na efektywność proekologiczną rozwiązania technologicznego. Na koniec omówiono korzyści dla drogownictwa i podsumowano całość przedstawionych zagadnień.

 

W drugim referacie przedstawiono globalny rozwój branży tworzyw sztucznych oraz porównano poziom zagospodarowania odpadów polimerowych w Polsce i Unii Europejskiej. Wymieniono także podstawowe akty prawne regulujące funkcjonowanie branż zajmujących się rynkiem odpadów. Zwrócono szczegółowe uwagę na różne rodzaje recyklingu odpadów, omawiając kolejno recykling materiałowy, recykling surowcowy oraz recykling energetyczny. Omówione zostały obecnie stosowane modyfikatory lepiszczy asfaltowych, które cechują się doskonałymi parametrami, ale ich mankamentem jest sposób wytwarzania w wysokoenergetycznych, a zatem nie ekologicznych, procesach petrochemicznych. Na koniec poddano pod dyskusję sposób funkcjonowania węzła upłynniania, oczyszczania i modyfikacji polimerów odpadowych ze względu na konieczność zlecenia Politechnice Krakowskiej opracowania w zakresie doprecyzowania parametrów.

 

W debacie udział wzięło kilkadziesiąt osób, głównie studenci, nauczyciele akademiccy oraz przedstawiciele firm RECTUS oraz VINCO i FLUKAR. Po wygłoszonych referatach podjęto żywą dyskusję na temat potencjału rozwiązania technologicznego zaproponowanego przez Flukar. Uczestnicy zwracali uwagę na aspekt ekologiczny rozwiązania, ale zainteresowali się także innowacyjnymi elementami tj. węzłem wytwarzania nanowłókien polimerowych oraz zastosowaniem nanokrzemionki do modyfikacji polimeru odpadowego.

Więcej na stronie www.emunew.pl.

 

Flukar Sp. z o.o. realizuje duże inwestycje przemysłowe przy ul. Szkolnej 5 w Kędzierzynie-Koźlu (teren Blachowni). Obecnie funkcjonuje już Centrum Badawczo-Rozwojowe firmy, a wkrótce uruchomione zostaną instalacje przetwarzania olejów smarowych" oraz instalacja wytwarzania podwójnie modyfikowanych emulsji asfaltowych w ramach Programu LIFE.

 

 

Zdjęcia: Maciej Kanik



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: lolTreść komentarza: wystarczy trochę śniegu albo drobne problemy na torach i czas podróży potrafi się całkiem zmienić Papier wszystko przyjmie, torowisko niestety nie.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:57Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: PodróznyTreść komentarza: Samorządowcy znowu przechwalają się nowym rozkładem jazdy PKP, jakby to była ich własna zasługa. Tymczasem na decyzje PKP Intercity, Polregio czy PKP PLK nie mają żadnego wpływu, bo to wszystko ustala się na poziomie centralnym. Łatwo robić konferencje i opowiadać, jak to „załatwili więcej połączeń”, gdy w rzeczywistości nie mieli na to większego wpływu niż przeciętny pasażer. Może zamiast przypisywać sobie cudze decyzje, warto byłoby zająć się tym, na co faktycznie mają wpływ – choćby zgraniem rozkładu MZK z przyjeżdżającymi pociągami. Bo co z tego, że ktoś przyjedzie z Gliwic o 18:00, skoro autobus na Koźle odjechał o 18:02, a w niedzielę następny jest dopiero za 45 minut? Taki „komfort podróżowania” to żadna promocja miasta, tylko pokaz nieudolności w podstawowych sprawach.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:32Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: SmakoszTreść komentarza: A ceny na tym jarmarku...KOSMICZNE!!! Adekwatne do emerytu!?Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:48Źródło komentarza: Seniorzy z Kędzierzyna-Koźla na świątecznym jarmarku w Kłodzku. ZDJĘCIAAutor komentarza: lolTreść komentarza: Proszę zapytać bab. To nie wojna płci.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 16:12Źródło komentarza: Męski Krąg Masculinum w Kędzierzynie-Koźlu – pierwsze spotkanie za namiAutor komentarza: TurystkaTreść komentarza: Brawo. To już będzie można wsiąść do pociągu i do Kołobrzegu dotrzeć.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowejAutor komentarza: zuchTreść komentarza: Wagony DB należy odesłać na śmietnik - t.j. tam skąd przyjechały. Czy u nas jest złomowisko dla tego szmelcu? Skoro "robimy a nie gadamy", przydałoby się również więcej skutecznosci w sprawie modernizacji linii K-Koźle - Nysa.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 15:19Źródło komentarza: Kędzierzyn-Koźle: Nowy rozkład jazdy, więcej połączeń i rozwój infrastruktury kolejowej
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Kędzierzyn-Koźle

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama Moja Gazetka - strona główna