Wzięli w nim udział m.in. członek zarządu województwa opolskiego Szymon Ogłaza, radny wojewódzki Robert Węgrzyn, radna do sejmiku wojewódzkiego Brygida Kolenda-Łabuś, prezydent miasta Sabina Nowosielska, zastępca prezydenta miasta Artur Maruszczak, starosta powiatu Paweł Masełko, a także radni miejscy i powiatowi - m.in. Michał Nowak, Piotr Jahn, czy Marek Piasecki oraz przedstawiciele opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Wywiązaliśmy się z pewnej części obietnicy - w 2022 roku radny Robert Węgrzyn złożył wniosek do budżetu województwa opolskiego na sfinansowanie koncepcji rozwiązania problemu komunikacyjnego, z którym mamy do czynienia na rondzie Milenijnym w Kędzierzynie-Koźlu. Jedną z dróg wlotowych do tego ronda jest droga wojewódzka nr 408, czyli po części jest to nasza kwestia. A jest to kwestia niezwykle paląca dla mieszkańców tego miasta. Stąd dzisiejsze spotkanie - powiedział Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego.
Podczas spotkanie zaprezentowano aż trzy koncepcje przebudowy skrzyżowania drogi krajowej nr 40 (al. Armii Krajowej) z drogą wojewódzką nr 408 (ul. Gliwicka) i drogą wojewódzką nr 423 (ul. Wyspiańskiego). Program inwestycji zakłada podjęcie następujących robót budowlanych: rozbudowę skrzyżowania DK40 z DW408, DW423, przebudowę i budowę dróg dla rowerów o nawierzchni bitumicznej, przebudowę i budowę dróg dla pieszych z kostki betonowej, przebudowę i budowę zjazdów, odwodnienie drogi, dostosowanie projektowanych obiektów budowlanych do korzystania przez osoby niepełnosprawne, budowę elementów bezpieczeństwa ruchu, a także przebudowę urządzeń niezwiązanych z gospodarką drogową.
- Wniosek został przegłosowany, przyjęty przez Sejmik Województwa Opolskiego i Zarząd Dróg Wojewódzkich zlecił wykonanie takiej koncepcji. Zaprezentowane zostały cztery warianty, ale rekomendowany został jeden projekt, który ze względu bezpieczeństwa ruchu drogowego, technicznego, ale również realności wykonania tego zadania biorąc pod uwagę finansowanie - dodał Szymon Ogłaza.
Koszty poszczególnych wariantów, to 3 mln zł, 3,5 mln zł, 31 mln zł oraz 77 mln zł. Dwa pierwsze, to zwykłe ronda turbinowe. Kolejne dwa przewidują wiadukt (wariant trzeci jednopasmowy w każdym kierunku, wariant czwarty dwupasmowy w każdym kierunku).
- Wariant, za którym większość uczestników dzisiejszego spotkania głosowała, to wariant trzeci. Przewiduje on budowę ronda turbinowego w miejscu dzisiejszego ronda oraz odciążenie go od ruchu tranzytowego, czyli przebieg drogi krajowej górą - przy pomocy wiaduktu. 31 milionów złotych, to kwota, na którą stać nas, żeby wspólnie z miastem Kędzierzyn-Koźle oraz bardzo ważnym partnerem, jakim jest opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad temu sprostać - zaznaczył Szymon Ogłaza.
Z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozwiązaniem najbezpieczniejszym jest wariant nr 3. Rozwiązanie to pozwala pojazdom pokonać skrzyżowanie w sposób bezkolizyjny i umożliwiający odciążenie wlotów ronda, wpływając na jego wyższą sprawność ruchową. Pojazdy te zostały także odseparowane od ruchu pieszego i rowerowego przez co nie mają punktów kolizyjnych z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. Zaproponowane rozwiązanie ogranicza straty czasu oraz skraca kolejki pojazdów przed rondem Milenijnym i przyczynia się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu. Z drugiej strony budowa dwupoziomowego skrzyżowania generuje większe koszty rozbudowy, wymaga ingerencji w odcinek długości 1 kilometra oraz tworzy dominantę na tle przyległego terenu. Przestrzenna forma skrzyżowania z wykorzystaniem wiaduktu jednojezdniowego ponad drogami wojewódzkimi jest rozwiązaniem lepszym z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego niż analogiczne rozwiązanie przedstawione w wariancie 4, gdzie występuje bezkolizyjny wiadukt dwujezdniowy ponad drogami wojewódzkimi. Gabaryty obiektu mostowego przechodzącego nad rondem Milenijnym w dużym stopniu pogarszają czytelność ronda turbinowego, a rozmieszczenie podpór wpływa na ograniczenie wzajemnej widoczności użytkowników dróg, chodników i ścieżek rowerowych. Także przedłużenie przekroju dwujezdniowego drogi krajowej nr 40 wiaduktem nad rondem Milenijnym i jego zawężenie zaraz za nim nie wpływa w żaden sposób na poprawę warunków ruchu na samym rondzie, dlatego z ekonomicznego punktu widzenia takie rozwiązanie jest nieuzasadnione.
- Dwa pierwsze warianty niewiele pomogą. Dołożenie dodatkowych pasów ruchu nieznacznie zwiększy przepustowość ronda. Trzeba pamiętać, że natężenia ruchu stale wzrastają i ta przepustowość szybko zostanie wyczerpana. W mojej ocenie do rozważenia są warianty trzeci i czwarty. Natomiast biorąc pod uwagę dzisiejsze natężenie ruchu na drodze krajowej takim wariantem najbardziej racjonalnym wydaje się wariant trzeci. Co z resztą potwierdziły analizy wykonane przez projektanta - powiedział Rafał Pydych, dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA.
Zanim jednak dojdzie do przebudowy, potrzebne są dokładne plany, zgody i czas, który zwykle działa na niekorzyść użytkowników dróg.
- Wszyscy wiemy, że to rondo nadaje się do wymiany. Każdego dnia tworzą się tam ogromne korki. Mieszkańcy obwiniają o to gminę, choć nie jest to nasza droga. Każdy wariant, który pozwoli na zwiększenie przepustowości w tym miejscu będzie przez nas mile widziany i przede wszystkim przez mieszkańców Kędzierzyna-Koźla - powiedziała Sabina Nowosielska, prezydent miasta.



























Napisz komentarz
Komentarze